היועמ"ש אישר להקים ועדה, אדלשטיין מבקש חוות דעת נוספת

לאחר שהיועמ"ש לכנסת איל ינון נתן אור ירוק להקמת ועדה שתדון בחסינות נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מבקש חוות דעת נוספת בכדי לגבש החלטה. כחול לבן תקפו "מבזה את קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 05/01/20 13:08 ח בטבת התשפ

היועמ"ש אישר להקים ועדה, אדלשטיין מבקש חוות דעת נוספת
במקום הראשון. אדלשטיין בנאומו, צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין מבקש חוות דעת נוספת מהיועמ"ש בכדי לקבל החלטה בעניין דיון על החסינות לנתניהו. אדלשטיין סייים פגישתו עם ינון ואמר כי לאחר שקיבל את חוות הדעת הנוכחית, הוא סבור כי היא דומה לזו שהוציא היועמ"ש לפני מספר שבועות, ועל כן הוא זקוק לחוות דעת נוספת בכדי לגבש החלטתו בנושא. לאחר קבלת חוות הדעת הנוספת הוא יודיע על החלטתו, כך טען.

בכחול לבן תקפו את בקשתו של אדלשטיין לגבל חוות דעת נוספת ואמרו "אסור לאדלשטיין לבזות את קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו קוראים לו לאפשר את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות שמבקש נתניהו. אסור לאפשר את הפיכתה של כנסת ישראל לעיר מקלט של נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. אדלשטיין-  נבחרת ליו"ר הכנסת ולא ליו"ר מטה נתניהו בכנסת. עליך לפעול בהתאם".

כזכור, היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, העביר לחה"כ אבי ניסנקורן, יו"ר הוועדה המסדרת, את חוות דעתו בשאלה האם בסמכותן של ועדת הכנסת ומליאת הכנסת לקיים דיונים בבקשות לקביעת חסינות בפגרת הבחירות. זאת, בהמשך לחוות הדעת שניתנה לפני כחודש, ושלפיה אין חובה אך גם אין מניעה משפטית להקים את ועדת הכנסת בטרם כוננה הממשלה.


להורדת הקובץ

בחוות הדעת מפרט היועץ המשפטי לכנסת את הקשיים שבקיום דיוני חסינות בתקופת הבחירות, ובעיקר העובדה שבתקופה זו הכנסת אינה נוהגת לעסוק בעניינים שנויים במחלוקת.

עם זאת, מסקנתו היא כי התנהלותה הרגילה של הכנסת בפגרת הבחירות, שטעם רב בבסיסה, אינה יכולה לאיין את הסמכות של ועדת הכנסת ומליאת הכנסת לדון בבקשת חסינות ולגבור על הוראת המחוקק לעשות כן "בהקדם האפשרי".

לפיכך, על אף הקשיים השונים שאכן מתעוררים בקיומם של דיוני חסינות לאחר שהכנסת החליטה על התפזרותה והיא מצויה בפגרת בחירות, ועל אף התקדימיות שבכך, עמדתו היא כי אין בכל אלה כדי לקבוע שוועדת הכנסת ומליאת הכנסת מנועות מלדון ולהכריע בבקשות חסינות בעת הזו.

בתוך כך, היום (א') ב-13:00 ייפגשו יו"ר הועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן ויו"ר הכנסת אדלשטיין במטרה לבחון את קיום ועדת הכנסת שתדון בבקשת החסינות של נתניהו, אולם יו"ר הכנסת ככל הנראה ימנע את הקמת הועדה בכות כוח הווטו שלו.