אפגניסטן: 60 הרוגים בפיגוע בנמל התעופה, דאעש לקח אחריות

מחבל מתאבד אשר עמד בסמוך לחיילים אמריקאים ובריטים הביא למותם של לפחות 40 בני אדם, ולפציעתם של 130. זמן קצר אחר כך התרחש פיגוע נוסף. בארצות הברית מעריכים כי דאע"ש אחראי לאירועים, אשר הובילו לדחיית הפגישה של ביידן ובנט

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/08/21 21:30 יח באלול התשפא

אפגניסטן: 60 הרוגים בפיגוע בנמל התעופה, דאעש לקח אחריות
צילום: shutterstock

דובר הפנטגון בארצות הברית אישר את הדיווח כי פיצוץ גדול התרחש היום (ה') בכניסה לנמל התעופה בקאבול בירת אפגניסטן. על פי דיווחים מהזירה, הגורם לפיצוץ הוא מחבל מתאבד שעמד בתור יחד עם אזרחים בריטים ואמריקאים. רשת אלג'זירה הערבית מדווחת כי במקום ישנם 60 הרוגים, בהם ילדים, ו-135 פצועים. בין ההרוגים 12 חיילים אמריקאים. כמה דקות לאחר מכן אירע במקום פיצוץ נוסף. רשתות אמריקאיות מדווחות כי מבין הנפגעים ישנם חיילים של צבא ארצות הברית. בבריטניה אישרו כי אין חיילים בריטים בין הנפגעים. 

 

תחילה, גורמים אמריקאיים העריכו כי ארגון הטרור דאע"ש הוא זה שעומד מאחורי הפיגועים. מאוחר יותר ארגון הטרור הרצחני קיבל אחריות על הפיגוע. הפיצוץ הראשון אירע באחד משערי הכניסה לנמל התעופה בקאבול, והפיצוץ השני אירע במלון "Baron" הסמוך לנמל. 

הפיגועים הביאו לדחייה של הפגישה המתוכננת בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לבין ראש הממשלה נפתלי בנט, פגישה ראשונה אשר הייתה אמורה להתקיים בתחילת הערב. 

צילום: shutterstock

באמצע החודש השתלטו כוחות של הטאליבן על בירת המדינה ובכך נפלה אפגניסטן באופן סופי לידיהם של ארגון הטרור. הכאוס שרר באזור. המונים צבאו על שדה התעופה בקאבול בניסיון לברוח משלטון הטאליבאן. כוחות ארה"ב שנמצאו במקום ירו לעבר המפגינים במטרה לאפשר למטוסים להמריא.

ממשל ארצות הברית הוציא הודעה בה ביקש: בבקשה אל תגיעו לשדה התעופה עד להודעה חדשה, המצב בקאבול אינו בטוח" מלבד ארה"ב רוב המדינות כבר פינו את השגרירויות מקאבול חברות התעופה המערביות נזהרות ולא טסות מעל המדינה מחשש לפגיעה במטוסים.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מסר הצהרה לראשונה מאז שהמדינה נפלה לידי הטליבאן. ביידן ספג ביקורת רבה על הליך הנסיגה וכן עלך האירוע החריג בו חיילים אמריקאים ירו למוות באזרחים בשדה התעופה בקאבול. נשיא ארצות הברית תקף בחריפות את הממשלה האפגנית וכוחותיה.

נשיא ארצות הברית עמד מאחורי ההחלטה לבצע נסיגה ולא התחרט על האופן הרשלני. על הנסיגה אמר ביידן: "אני לא אבקש מהכוחות שלנו להילחם ללא סוף במלחמת אזרחים נוספת. חיילים האמריקנים לא אמורים למות במלחמה שהכוחות האפגניים לא מוכנים להילחם בה בעצמם אין שום סיכוי שעוד שנה, עוד חמש שנים או עוד 20 שנה של נוכחות אמריקנית בשטח היו עושות הבדל כלשהו".