אפגניסטן: ביידן מגיב לראשונה על הכאוס ומגלגל אחריות "המנהיגים האפגנים ברחו"

הטליבאן מסיים להשתלט על אפגניסטן ונשיא ארצות הברית שובר שתיקה בנושא. אחרי ביקורת רבה ביידן עצר את חופשתו ומסר הצהרה לתקשורת: "אני לא אבקש מהכוחות שלנו להילחם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/08/21 07:43 ט באלול התשפא

אפגניסטן: ביידן מגיב לראשונה על הכאוס ומגלגל אחריות "המנהיגים האפגנים ברחו"
הנשיא ביידן. , צילום: Ron Adar / Shutterstock.com

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מסר אמש (ב') הצהרה מיוחדת על התמונות הקשות מאפגניסטן, המדינה שנפלה לידי הטליבאן בזמן שיא. ביידן ספג ביקורת רבה על הליך הנסיגה וכן עלך האירוע החריג בו חיילים אמריקאים ירו למוות באזרחים בשדה התעופה בקאבול. ביידן תקף בחריפות את הממשלה האפגנית וכוחותיה.


(הצהרת ביידן).

נשיא ארצות הברית עמד מאחורי ההחלטה לבצע נסיגה ולא התחרט על האופן הרשלני. על הנסיגה אמר ביידן: "אני לא אבקש מהכוחות שלנו להילחם ללא סוף במלחמת אזרחים נוספת. חיילים האמריקנים לא אמורים למות במלחמה שהכוחות האפגניים לא מוכנים להילחם בה בעצמם אין שום סיכוי שעוד שנה, עוד חמש שנים או עוד 20 שנה של נוכחות אמריקנית בשטח היו עושות הבדל כלשהו".

על הנפילה הקשה והמהירה של המדינה לידי כוחות הטליבאן אמר ביידן כי זאת לא אשמת ארצות הברית,"נתנה לממשלה האפגנית את כל מה שהייתה צריכה" אמר ביידן והוסיף: "האמת היא שזה התפתח מהר יותר ממה שצפינו. אז מה קרה? המנהיגים הפוליטיים של אפגניסטן ויתרו וברחו מהמדינה. הצבא האפגני ויתר, ולפעמים מבלי לנסות להילחם".

ביידן הוסיף: "אחרי 20 שנה, למדתי בדרך הקשה שאף פעם אין זמן טוב לנסיגת כוחות אמריקניים, מדובר בהחלטה הנכונה". כזכור ביידן הצהיר בנחרצות רק בחודש שעבר כי: "האפשרות שהטליבאן ישתלט על הכול וייקח לעצמו את המדינה כולה היא מאוד לא סבירה".


(הטליבאן שולט ברחובות, כתבה של ABC News).

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר למועצת הביטחון של האו"ם בדיון מיוחד בנושא אפגניסטן כי: "אסור לנו לנטוש את אזרחי אפגניסטן, אני מודאג במיוחד מהדיווחים על ההפרות הגוברות של זכויות אדם נגד נשים וילדות באפגניסטן". גוטרש קרא לעולם להתאחד כדי להיאבק ב"איום הטרור הגלובלי".

כזכור, אירוע חריג אתמול בשדה התעופה גבה מספר קורבנות. אחרי שבירת אפגניסטן החלה ליפול לידי כוחות הטאליבאן, המונים צבאו על שדה התעופה בקאבול בניסיון לברוח משלטון הטאליבאן. כוחות ארה"ב שנמצאים במקום ירו לעבר המפגינים במטרה לאפשר למטוסים להמריא.


(תיעוד מתוך שדה התעופה AFP).

ממשל ארצות הברית הוציא הודעה בה ביקש: בבקשה אל תגיעו לשדה התעופה עד להודעה חדשה, המצב בקאבול אינו בטוח" מלבד ארה"ב רוב המדינות כבר פינו את השגרירויות מקאבול חברות התעופה המערביות נזהרות ולא טסות מעל המדינה מחשש לפגיעה במטוסים.

https://twitter.com/NicolaCareem/status/1427122975971561475?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1427122975971561475%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.maariv.co.il%2Fnews%2Fworld%2FArticle-859590

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן