"רבני בית הלל זורים חול בעיני הציבור, זו בושה וחוצפה"

פרופ' כץ, נשיא המכללה ירושלים, תוקף את דבריהם של רבני בית הלל וטוען כי לא ניתן להאשים משהו ספציפי בהתנהגותם של נוער הגבעות אלא מדובר בשורה ארוכה של מחדלים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 27/12/15 16:35 טו בטבת התשעו

"רבני בית הלל זורים חול בעיני הציבור, זו בושה וחוצפה"
יחצ, צילום: יחצ

"לדעתי זה גובל בחוצפה שהם יצהירו שצריכים לעשות בדק בית בחינוך הממלכתי דתי. הרי הם מעמידים את עצמם כמחנכים, איפה הם היו עד עכשיו מה הם עשו? מדוע הם מצביעים על אנשים אחרים כאשמים? שיעשו הם בדק בית, הם הרבנים והמובילים. הם מעמידים את עצמם על הציבור ומתיימרים להוביל ואם כן כיצד נוצר מצב כזה", מגיב ל'כיפה' בחריפות פרופסור יעקב כץ, נשיא המכללה ירושלים ויו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך לשעבר, על דבריהם של רבני בית הלל בנוגע לסרטון החתונה כי על החינוך הממלכתי דתי לעשות בדק בית.

לדבריו יש תקלות חמורות בכל ציבור ובציבור הדתי הלאומי אלו נוער הגבעות, "מה שראיתי בסרטון זה אכן דבר איום ונורא, כי רואים שאין לנוער הזה שום התחשבות בנורמות מקובלות בחברה סובלנית. זה ממש מזכיר דברים שראינו בעבר הלא נכון, במחוזות אחרים באירופה. רק הם יודעים הכל ואף אחד אחר לא יודע שום דבר, אך צריך להסתכל על התהליך ולהבין מדוע הגיעו לכך", אומר כץ לדבריו אין אשם אחד אלא סדרה ארוכה של אשמים או יותר מדויק שורה ארוכה של כאלו שלא ראו את הנולד ונהגו מול הילדים בחוסר יכולת משוועת.

"זה מתחיל מהבית. יש הורים שהיו צריכים להגיד את המילה לא וניסו לטייח דברים ולא להיכנס לעימות עם הילדים בגיל הצעיר כשעוד הייתה להם שליטה עליהם. לאחר מכן זה התגלגל למערכת החינוך ששם כבר קשה יותר למורים להעניק את מלוא הכובד והיכולת להשפיע על ערכים אם בבית לא הצליחו בכך וכשבשני המקומות נכשלו והתלמידים התגלגלו לתיכון הבעיה רק גדלה", מסביר פרופ' כץ ומוסיך כי אחרי גיל ההתבגרות מאד קשה לחנך כי זה בנוי על ההצלחה של היסודי שבנויה על ההצלחה של הבית. "לא ניתן לצפות מהמורים להצליח להמציא את הגלגל וליצור מצב שפתאום הבעייתיים עוד מהבית יסתדרו פתאום".

עוד בנושא:

לדבריו, מדובר במאות ספורות בלבד של תלמידים, "חלק מהם קטינים ואולי יש עוד תקווה שיחזרו למוטב, אך אני לא פוטר את המדינה על כל שלוחותיה, משרד החינוך, משרד הרווחה, משטרת ישראל, צה"ל אם מדובר ביישובים ביו"ש. איפה הם היו? מה הם עשו כשהם ידעו שמתחת לאפם יש אנרכיה והתייחסות מזלזלת במדינה וביהדות ובכל דבר שחשוב לחברה מתוקנת", מבקר כץ.

לדבריו לא ניתן להאשים גם את הרבנים עליהם מנסים בתקשורת להדביק את האשמה, "הילדים האלה לא קראו ולא הבינו את פסקי ההלכה של הרבנים ולרסיסי הפסוקים אותם הם משמיעים אין משמעות. הם יוצרים לעצמם יהדות חדשה שאף אחד לא הכיר בעבר ולא מכירים אותם בהווה", מזהיר פרופ' כץ.

"כל הרשויות של המדינה כולל ההורים בראש ובראשונה לא גייסו את כל הכוחות שיכלו לגייס והמדינה עמדה בצד ועצמה עיניים. האכיפה היא מאד חלשה והכוונה בין היתר לחוק חינוך חובה וחוק הטיפול בנוער שזקוק לטיפול, לטפל בנוער מנותק ולאחר מכן כבגירים לשלוח את המשטרה והצבא לטפל בהם. זה חלק מחובת ההתמודדות של המדינה עם הבעיה וזה לא קרה", מאשים פרופ' כץ.

"אני מתאר מצב מסוכן ומעציב שקיים וצריך להתמודד אתו ולא להצביע על החינוך הדתי כזה שצריך לעשות בדק בית. זו התייפייפות כדי למצוא חן בעיני אחרים ואין לה שום משמעות אמתית. זו בושה וחוצפה, שהרבנים לוקחים על עצמם אמירה כזאת כאילו שהם יודעים הכל והם שולחים אחרים לעשות בדק בית", תוקף כץ בחריפות. "אנחנו לא מדברים על תחרות היופי, מי יראה יפה יותר בעיני הציבור. זה זריית חול בעיני הציבור, אם יש להם טענות שילכו ויעשו בעצמם ואם לא עשו עד עכשיו שיעשו מכאן והלאה בשקט ובלי תקשורת" מסיים פרופ' כץ.