האקדמיה ללשון במסר למפגינות: אתן לא שפחות

האקדמיה ללשון העברית מפריכה טעות נפוצה ומזכירה למפגינות בגלימות האדומות מהי הדרך התקינה לבטא את המילה "שפחה" |וגם - מה המקור לטעות?

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/03/23 18:41 א בניסן התשפג

האקדמיה ללשון במסר למפגינות: אתן לא שפחות
מפגינות "סיפורה של שפחה", צילום: Gili Yaari /Flash90

רוצות להפגין? עשו זאת עם עברית תקינה: על רקע מייצגי המפגינות נגד הרפורמה בהשראת הסדרה "סיפורה של שפחה", האקדמיה ללשון העברית פרסמה לציבור הבהרה חשובה, והדגימה מהי הצורה הנכונה ביותר לומר את המילה "שפחה".

"שִׁפְחָה ברבים - שְׁפָחוֹת, ולא שִׁפְחוֹת", כך פורסם בחשבון הפייסבוק של האקדמיה, והוסבר כי הכלל נובע מהדרך התקנית לבטא צורת רבים במשקל "פעלה", כך נכתב: "צורת הרבים של מילים במשקלים פַּעְלָה, פִּעְלָה היא פְּעָלוֹת, כמעט ללא יוצאים מן הכלל: יַלְדָּה -יְלָדוֹת, נַעֲרָה- נְעָרוֹת, מַלְכָּה - מְלָכוֹת (ומכאן מְזוֹן מְלָכוֹת); שִׂמְלָה - שְׂמָלוֹת, שִׂמְחָה - שְׂמָחוֹת, שִׁפְחָה - שְׁפָחוֹת ועוד ועוד".

ומתי כן מותר להגיד שִׁפְחוֹת?

את המקור לטעות מייחסים באקדמיה ללשון למצב מיוחד, בו יש שתי מילים הסמוכות זו לזו ואז תנועת החיריק חוזרת לתחילת המילה: "בצורת הסמיכות תנועת הפתח או החיריק חוזרת לפ' השורש והשווא חוזר לע' השורש יַלְדוֹת־(הקיבוץ), שִׂמְלוֹת־(נשף), שִׁפְחוֹת־(מין)". 

הפגנות "סיפורה של שפחה"

הפגנות "סיפורה של שפחה" צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מיצג השפחות: נגד הדרת נשים

מיצג השפחות בגלימות האדומות, בהשראת הסדרה "סיפורה של שפחה" הפך בשבועות האחרונים לחלק בלתי נפרד מהמחאה נגד הרפורמה המשפטית, ולדברי המפגינות מטרתו היא להזהיר מפני הדרה ופגיעה בזכויותיהן של נשים בעקבות השינויים במערכת המשפט.