"אצל הבעל שם טוב כל היהודים היו אותו הדבר"

נגן הקלרינט הנודע חיליק פרנק משיק בבכורה בכיפה את אלבום פורים החדש שלו ומספר על ההצלחה בכל המגזרים ועל תהליך בחירת השירים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 22/02/16 11:57 יג באדר א'

"אצל הבעל שם טוב כל היהודים היו אותו הדבר"
יחצ, צילום: יחצ

"אלבום פורים הקודם שלי היה ב"ה אלבום זהב תוך חודש ואני מקווה מאד שגם הפעם נשחזר את ההצלחה", אומר ל'כיפה' בראיון בכורה אמן הכלייזמר הבינלאומי, חיליק פרנק.

פרנק שמשיק בימים אלו את אלבום פורים החדש שלו מספר כי הפעם הלך על כיוון מעט שונה מבחינת בחירת השירים, "זה כיוון שונה מעט, אך לא שונה מאד. בניגוד לאלבום הקודם שהיה מורכב כולו ממנגינות פורים, לקחתי הפעם פחות מנגינות של פורים והכנסתי אותם לחג פורים באמצעות הלבשת מילים של חג הפורים למנגינות עתיקות", מסביר פרנק.

בנוסף להיותו נגן קלרינט מוערך, פרנק משמש גם כחוקר מוזיקה יהודית עתיקה והידע שלו בניגוני חסידות עתיקים הוא גדול במיוחד, "הקלטנו באלבום החדש גם ניגוני קרלין עתיקים ועוד כמה מנגינות שלא הוקלטו אף פעם", הוא מספר. לשאלה האם הוא לא חושש מתגובת החסידיות מהן לקח את הלחנים והלביש להן את מילות הפורים הוא משיב בחיוך רחב, "כל פעם שאני מוציא אלבום החסידיות מפחדות ומחכות לראות מה אכתוב הפעם על הניגונים. במהלך השנים הוכחתי שאני מכיר היטב את מקורות הניגונים ובחלק גדול מהמקרים הוכחתי כי הניגון המקורי בו התפארו אינו מקורי כלל ונלקח ממקור אחר ונעשו בו שינויים קלים כך שאיתי הם לא מתעסקים".

"פעם התקשר אליי חסיד ויז'ניץ זועם וגער בי על "חוצפתי" הרבה כאשר "שיניתי" ניגון שמיוחס לחסידות אליה הוא משתייך, לאחר שהוכחתי לו את מקורו של הניגון ואת העובדה שבויז'ניץ שינו אותו הוא התקשר לבקש את סליחתי", מספר פרנק.

בדומה לאלבום הקודם שיצא בשתי גרסאות גם הפעם בחר פרנק להוציא אלבום בליווי מקהלה וגרסה נוספת של האלבום אינסטרומנטלית ללא שירה כלל. "שיתפתי בפרויקט את מקהלת מלכות, שהיא מצליחה מאד בציבור החסידי. הם מביאים את המוזיקה ברמה הכי גבוהה מבחינת מקהלות ומבחינתי זאת עליית מדרגה בהפקות שלי", הוא מספר ומוסיף כי באלבום הקודם נמכרה הגרסה בליווי המקהלות פי ארבע מהגרסה האינסטרומנטלית, "עדיין יש הרבה אנשים שמחפשים את המוזיקה נקייה ללא שירה, זה לא דורש ממני הרבה ואני בשמחה יוצר גם עבורם גרסת קלרינט".

האזינו בבכורה למחרוזת שמחה:

[embed]

]

פרנק הפך בעשור האחרון לאחד המוזיקאים המוכרים גם בציבור הדתי לאומי והוא מנגן בחתונות ואירועים רבים, "המוזיקה החסידית היא כמו התורה החסידית זה לא מיועד רק לחסידים או רק לחרדים", הוא אומר נחרצות. "החסידות מיועדת לכל אחד מעם ישראל, כשהבעש"ט בא לעולם הוא בא בשביל כולם. בשבילו הדתי לאומי הוא בדיוק אותו דבר כמו זה עם השטריימל הגדול", מוסיף פרנק.

הוא מצהיר, כי כמוזיקאי לא מעניין אותו איך בן אדם נראה ומה השיוך הדתי שלו, "בגלל שהניגונים האלה הם ניגונים עתיקים אני משתדל להביא את כל הניחוח וההווי הזה של מה שמחבר בינינו, שבאמת אין הבדל בין סוג של יהודים. אני מופיע בכל הציבורים החל מהחילונים ועד לחרדים קיצוניים וההבדלים כל כך קטנים וקטנוניים ושוליים וזו הסיבה שהמוזיקה שלי גם מצליחה אצל כולם".

"המטרה של החסידות הייתה להביא אהבת ישראל, אהבת הבורא, אהבת הבריות ואהבת התורה כששני הדברים המרכזיים הם אהבת הבריות ואהבת הבורא וכשמשלבים ביניהם זה כבר מביא את הגאולה את ארץ ישראל ואת המקדש", אומר פרנק בהתלהבות ומוסיף, "אני רוצה להיכנס כמה שאני קטן לנעליים הגדולות של הבעש"ט ולראות איך הוא היה רוצה לראות את עם ישראל היום ואני בטוח שאצלו כל היהודים היו אותו הדבר".

באלבומו החדש כמו בכל אלבומיו עובד חיליק פרנק עם המוזיקאי ג'ף הורביץ, "אני עובד עם ג'ף כבר הרבה שנים. אני אוהב את הטעם שלו במוזיקה, הוא יוצר מוזיקה זורמת שנותנת לי הרבה שחרור בנגינה ומסייעת לי ביכולות של המוזיקה להגיע לזרימה טובה. בניגוד לכל מיני אמנים אחרים אני לא חושב שצריך להחליף דבר שמצליח ומוכיח את עצמו", אומר פרנק.

לשאלה כיצד הוא רואה את ההבדל בין להקת הלב והמעיין בה הוא חבר פעיל לבין אלבומי החגים שלו הוא משיב, "הלב והמעיין זה פסגת חיי מבחינה אומנותית, זה לוקח אותי למקום של יצירה ויצירתיות, בניגוד לסדרה של החגים שבה אני פחות מתמקד באמנות אלא יותר איך נראה פורים בעיניי אנשים. בסעודת פורים אנשים לא מחפשים את האומנות אלא את השמחה ואני משתדל בכל כוחי להעביר את האנרגיה והשמחה של פורים בתוך הנגינה שלי".

האלבום שמכיל 33 רצועות יוצא כאמור בשתי גרסאות האחת אינסטרומנטלית והשנייה בליווי מקהלה ומשמיעה ראשונית של האלבום ניתן לקבוע כבר בבירור שתתקשו למצוא משהו שמח ואנרגטי יותר להשמיע לשמוע ולרקוד בפורים.