שאל את הרב

שיעור וסדר נטילת ידיים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/12/11 02:56 ב בטבת התשעב

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,

ברצוני לדעת 3 דברים המטרידים אותי מאוד ואשמח לתשובתך והכוונתך..

א. סדר נטילת ידיים, בית הכיסא וסמיכות ברכות השחר - מהו הסדר הנכון? לפעמים יוצא שסליחה מכבוד הרב, כשקמים משינת הלילה, צריך להתפנות ואז אתה לא מספיק ליטול ידיים של שחרית לפני..ואיך סומכים את זה לברכות השחר. כל פעם ישנו הסבר אחר ואינני יודעת מהו הסדר הנכון, אשמח להכוונתך.

ב. אם כבר בענייני בית הכיסא עסקינן, האם כשמתפללים וצריך ללכת להתפנות, צריך ליטול ידיים עם/בלי ברכה באמצע התפילה? מהי ההלכה בעניין זה?

ג. שמעתי בעיקר כשנוטלים ידיים על הלחם ,לפני "המוציא", יש סגולה לשפע פרנסה אם ממלאים את הנטלה עד סופה. בד"כ כשאני מתארחת אצל אחרים וכן בשבת, אני משתדלת לעשות כך. אך, מצב הכנרת הוא לא מזהיר כ"כ לצערינו ואנו משתדלים לחסוך במים. אז השאלה היא האם באמת לחסוך, האם יש שיעור והאם המחשבה על לחסוך היא אכן נכונה או שאל לנו להתערב בעניינים שכאלה?

תודה רבה, גם על כל תשובותיך באתר. הן מאוד עוזרות.

שיהיה לך ולכל בני ביתך ולכל עם ישראל חודש טוב ומאיר מלא בשמחה, ברכה, סייעתא דשמיא, ב"הצלחה והמון אהבה!!בשורות טובות בעז"ה!ושוב תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

שלום וברכה

א. יש בנושא זה שיטות רבות. עמדתי היא שיש לקום, להתפנות, ואז ליטול ידיים נטילה של שחרית ולברך. יש הנוהגים קודם ליטול, וגם להם יש על מי שיסמוכו.
ב. הנוהג למעשה הוא שנטילה עם ברכת על נטילת ידיים (ללא קשר לסעודה) נוטלים פעם אחת ביום בלבד.
ג. אני חושב שיש לנהוג בדיוק להפך – בשל העובדה שיש חוסר במים חובה לחסוך במים, והברכה שורה על האדם העושה את הדבר הנכון למען עם ישראל.

כל טוב ותודה על הברכות

כתבות נוספות