שופטי העליון הכריעו: הרב יוסף יקבל את פרס ישראל - ביקורת חריפה על דבריו

בית המשפט העליון דחה עתירות שביקשו להורות לשר החינוך שלא להעניק את פרס ישראל בתחום ספרות תורנית ומשפט עברי לשנת תשפ"ד לרב יצחק יוסף. השופטים מתחו ביקורת חריפה על הרב: "יש לראות בחומרה את התבטאויותיו המקוממות והפסולות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/05/24 12:57 ל בניסן התשפד

שופטי העליון הכריעו: הרב יוסף יקבל את פרס ישראל - ביקורת חריפה על דבריו
הרב יוסף, יקבל את פרס ישראל, צילום: פלאש 90. דוד כהן

בית המשפט העליון דחה היום (ד') את העתירות שביקשו להורות לשר החינוך שלא להעניק את פרס ישראל בתחום ספרות תורנית ומשפט עברי לשנת תשפ"ד לרב יצחק יוסף. יחד עם זאת קבעו השופטים כי "יש לראות בחומרה את התבטאויותיו המקוממות והפסולות של הרב".

האמירות בגללן הגיע הנושא לבית המשפט

העתירות כזכור, הוגשו על רקע דברי הרב יוסף לפני חודשיים שבהם ציין כי אם בני ישיבות יגויסו לצה"ל "ניסע כולנו לחוץ לארץ", ועוד התבטאויות קודמות של הרב שבעטיין המליץ נציב תלונות הציבור על השופטים והדיינים להעמידו לדין משמעתי ולהעבירו מתפקידו כדיין.

ראש ההרכב, השופט יצחק עמית כתב בפסק הדין כי אין עילה משפטית להתערב בהחלטת השר לאמץ את המלצתה המקצועית של ועדת השופטים. נקבע כי יש לראות בחומרה את התבטאויותיו המקוממות והפסולות של הרב יוסף דווקא בשל היותו עובד ציבור וסמכות רוחנית-הלכתית לציבור גדול, אך אמירות אלה הן בבחינת אמירות חיצוניות לפועלו המקצועי בתחום הספרות התורנית שבגינו הומלץ לקבלת הפרס.

השופט יצחק עמית, דחה את העתירה

השופט יצחק עמית, דחה את העתירה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"המקרה גבולי"

השופטת רות רונן קבעה כי מדובר במקרה גבולי, וזאת משום שההתבטאויות הבעייתיות של הרב יוסף אינן חיצוניות לחלוטין לתחום העיסוק שלו וגם לאור כמותן של ההתבטאויות הללו, טיבן והחומרה היתרה הנודעת להן, בעיקר על רקע התקופה הנוכחית.

אף על פי כן הסכימה השופטת רונן כי דין העתירה להידחות, וזאת מאחר שהפרס הוענק לרב יוסף בשל הקורפוס העשיר של הספרות התורנית הלכתית הנוגע לנושאים רבים; ולאור הפתח הצר מאוד שהפסיקה הותירה להתערבות בהחלטות הנוגעות להענקת פרס ישראל. השופט כבוב הצטרף גם כן לפסיקה.