שאל את הרב

מקום הנשים בחופה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/02/11 15:49 ו באדר א'

שאלה

שלום וברכה

כשאני יותר ויותר חושבת על טקס החופה והקידושין, ועל המקום שלי בו, אני מרגישה שזה טקס כ"כ יפה וקדוש, אבל צערי גם מאד שובניסטי ונשלט בידי גברים. האישה עומדת בצד מכוסה, לא מוציאה הגה, והגבר מקדש אותה...

הלטתי שזה לא מקובל עלי. אני חושבת שברגעים הכי יפים של חיי אני רוצה שיהיה יותר מקום לי, ולנשים החשובות לי בחיי.

אז שאלתי היא כזאת:

1- האם יש בעיה הלכתית בכך שאישה תתן לגבר טבעת מיד לאחר שהוא נותן לה?

2- האם יש בעיה הלכתית בכך שאת חלק מ7 הברכות יגידו נשים? אם כן מדוע?

תודה מראש

מירב

תשובה

שלום וברכה

ראשית, אני מבין מהמכתב כי את עומדת בפני נישואייך. שפע ברכות לבית שמח בריא קדוש וטהור לך ולארוסך.
מעמד החופה (אני פחות משתמש במילה "טקס") הוא מעמד הלכתי. זהו ציר היסוד שלו. הסיבה לכך היא שמבחינה מעשית כל מה שמתרחש בו הוא למעשה העברת טבעת מאיש לאישה ועמידה ביחד מתחת לחופה. מי שמעניק למעמד זה את משמעותו זו ההלכה – והיא זו שקובעת כי העברת הטבעת הזו מחוללת מהפכות של ממש הקשורים אפילו בדיני נפשות. לפיכך, ההלכה עצמה היא שזו שצריכה לכוון את המעמד.
ההלכה עצמה מורכבת כמובן ממעגלים שונים – דאורייתא, מנהגים וכדו'. פוסק תלמיד חכם צריך כמובן להתייחס לכל עניין ועניין בפני עצמו, וגם לדון במשמעויות השונות של הנושא.

א. מסירת טבעת מאישה לאיש: מסירת הטבעת לעצמה היא חסרת משמעות הלכתית, ועל כן לכאורה ההלכה צריכה להיות אדישה לה – לא לאסור ולא לדחוף אלא להתעלם. אולם פוסקי ההלכה התייחסו גם לסיבות ולמשמעויות של מסירת טבעת זו, ועל כן אסרו מסירה זו כחלק ממעמד החופה. צריך להקפיד על כך שמסירת הטבעת לא תטשטש את העובדה שהקמת קדושת הנישואין נעשית בהלכה רק על ידי קידושין של האיש את האישה, ועל כן אין להצמיד לה את מסירת הטבעת של האישה לאיש.
ב. בשל הרצון המובן של מה שאת מבטאת יש רבנים רבים המוצאים מקום למסירת טבעת מאישה לאיש בהפרדה ממעמד האירוסין ההלכתיים – בסוף החופה, לפני החופה, או בכל מקום בו ברור שמדובר בדבר מה אחר לגמרי. הדבר מותר מבחינה הלכתית.
ג. אני איני מתלהב מכך, בשל העובדה שאני בכלל לא מתלהב מדברים שאין להם משמעות הלכתית ה"מתחפשים" למשהו כזה. בשל כך, אני מעדיף שכלל לא תימסר טבעת מהאישה לאיש. אני מדגיש כי הסיבה לכך אינה פחד ממה יגידו או ממדרון רפורמי חלקלק (מדרון חלקלק הוא טיעון חלקלק שיש להיזהר מהמדרון החלקלק של שימוש יתר בטיעון המדרון החלקלק (ראי את מאמרי באקדמות על כך)), אלא מעמדה מהותית הרואה בהלכה דבר מה רציני ולא טקס. אולם העובדה שאני איני מתלהב מכך ומנסה להימנע מכך אינה מחייבת אותך, כיוון שמסירה שאינה מטעה ואינה נראית כדבר מה הלכתי – אינה אסורה. אם כך, יש באפשרותכם לעצב את מקום נתינת הטבעת בדרך שאינה סותרת את ההלכה.
ד. לגבי שבע ברכות: לפני זמן רב כתבה על כך איילת רגב מאמר בכתב העת של בית המדרש לנשים של בית מורשה על נושא זה. היא ביקשה את תגובתי, והיא הייתה דומה לנאמר לעיל. לאמור: כיוון שההלכה מכירה במניין של גברים כמניין, ונישואין נעשים במניין, הם אלה המברכים את שבע הברכות בחופה. יש מעט רבנים הסוברים אחרת.
ה. הדבר אינו פותר אותנו מלענות לשאלה המהותית שבדברייך, ולמצוא את המקום הראוי לנשים במעמד הנישואין. אני מקווה שאנחנו נתקדם לקראת דיון רבני זה, שצריך להיעשות גם עם נשים שחלקן תלמידות חכם, ואני מאמין שנהיה במקום אחר שגם שיהיה נאמן לחלוטין להלכה ויקפיד במסגרת הלכתית זו שלא להדיר את הנשים ממעמד החופה.
כל טוב והרבה שמחה

- האם יש בעיה הלכתית בכך שאישה תתן לגבר טבעת מיד לאחר שהוא נותן לה?
2- האם יש בעיה הלכתית בכך שאת חלק מ7 הברכות יגידו נשים? אם כן מדוע?
תודה מראש
מירב

כתבות נוספות