שאל את הרב

מעמד גיורת בימינו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/08/10 14:41 ז באלול התשע

שאלה

לכבוד הרב שלום!

בעברי למדתי במסגרת דתית. אחד הדברים שאני זוכר שלמדנו הוא שיש תורה, משנה וגמרא.

פעם שאלה המורה: "מי יודע מדוע יש את כל ההסברים בתלמוד והצגת הדעות ולא רק הלכה סופית?"

ההסבר שלה אח"כ היה כדי שיידעו כיצד לפסוק הלכה בעתיד ועוד כל מיני הסברים.

כעת, אני ניצב במקום מאוד לא נוח בחיי כיוון שאני כהן (בכך אין ספק, השושלת ידועה.) וזוגתי היא גויה שרוצה להתגייר ולא רק למעני. יש לציין שהיא גדלה והתחנכה בארץ והזהות שלה בעיני עצמה היא יהודית, (אם כי ברור שזה לא מספק מבחינת ההלכה).

אנחנו אוהבים אחד את השני מאוד ולא יכולים להתנתק. ניסיתי למען הורי הדתיים לנתק את הקשרים עימה, אבל זה קשה מנשוא ובלתי אפשרי. והשלמנו שנחיה ביחד.

לגבי מעמדי ככהן אחרי שנטמאתי בבית קברות ואכלתי לא כשר אני מניח שזה לא משנה.

השאלות שלי הן כאלה:

ראיתי כל מיני הסברים למה גיורת אסורה לכהן.

1.פעם אחת ראיתי שכהן צריך לקחת בתולה מעמו לפי יחזקאל. אם כך מדוע לא בודקים שבאמת אישה שנישאת לכהן היא בתולה?

2. ראיתי שגיורת עונה להגדרת זונה. ההגדרה של זונה נקבעה לפני כ2000 שנה בהתאם לתקופה ההיא כשראיתי הסברים שהגויים שטופי הזימה היו נוהגים למכור את בנותיהם לזנות, ולכן יש חשש שמא הגיורת זנתה לפני שנתגיירה. האם זה המצב לאשורו היום? האם כשחז"ל נתנו לנו את הסיבות למה שהם הגדירו כזונה הם לא התכוונו שההגדרות יכולות להשתנות עם השנים.

עם כל הכבוד שאני רוחש לבנות ישראל, הרי ידוע שבמגזר החילוני אין הבדל גדול כיום בינן לבין הגויות. האם לא הגיע הזמן שגדולי הפוסקים יפשפשו בענין?

ומלבד זאת האם כשכהן בא להתחתן עם בת ישראל האם בודקים האם קיימה יחסים עם גוי ועל כן היא מוגדרת כזונה? הרי כיום המצב נפוץ והאיסור הוא אותו איסור.

השאלות שלי באות ממקום אישי, אבל עדיין מאוד מעניין אותי כיצד ניתן לשמר הלכה לפי סיבות של לפני 2000 שנה בלי להעלות אותן לדיון מחדש. הרי אם חז"ל רצו רק שנשמר את ההלכה לא היה צריך להכניס סיבות לכל דבר. וחוץ מזה מדוע חלק מהמקרים נבדקים וחלק לא...

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

השאלה שאתה מתמודד איתה כעת היא אכן קשה ביותר. היא מעמתת בין מה שהתורה ציוותה על שמירת קדושת הכהונה, וההקרבה האישית של הכהנים הנובעת מכך, ובין אושרך האישי והתחושה כי זוגתך היא זו שאתה רוצה להקים איתה בית.
עימות זה קיים לא אחת בחיי האמונה. אמונה כוללת בתוכה גם הקרבה. אם תרצה להרחיב בכך תוכל לקרוא את http://www.ypt.co.il/show.asp?id=20795.
אתה צודק מאוד שיש צורך לבחון כל הנחה מחדש. מהעובדה שגיורת אסורה אף אם נתגיירה בגיל יומיים למדו פוסקי ההלכה כי השאלה המעשית האם היא בפועל כן קיימה יחסי אישות או לא – אינה הגורם היחיד הרלוונטי. פוסקי ההלכה אכן בודקים את ההנחות, והם בחנו גם את השאלה הזו, וקבעו כי על אף העובדה שהמציאות השתנתה – הדין הזה לא השתנה.
יש דברים שבודקים ויש דברים שלא בודקים אלא הולכים בהם אחר כללים הלכתיים אחרים, כמו הולכים אחר הרוב, "כל דפריש" ועוד כללים שאינני נכנס אליהם במסגרת מצומצמת זו. אולם כאשר אנו יודעים בוודאות כי היא התגיירה – לא תמצא פוסק הלכה אחד שיתיר את הדברים. לכל הדברים האלה ישנם כללים, ואנו מנסים לבחון אותם שוב ושוב.
איני מוצא סדק בהלכה כדי להתיר את הדבר.


כל טוב

כתבות נוספות