שאל את הרב

הוכחות שכליות באמונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 29/06/09 20:00 ז בתמוז התשסט

שאלה

שלום כבוד הרב ותודה רבה על הזמן וההשקעה,

אני מתווכחת עם חבר שלי לביו של ישו.

מה ההתייחסות לישו ואיך זה נוגע לפרק נ"ג ישעיהו?

מה אני יכולה להגיד לו כדי להוכיח לו שישו הוא לא משיח אמת ולא משיח נקודה? ואיך לומר זאת בהקשר גם של פרק נ"ג בישעיהו?

למה הסנהדרין שפטו אותו למיתה ולמה הוא נחשב כמורד בערכי היהדות?

תודה רבה!

אור

תשובה

בס"ד
שלום רב,
הסברא שלכם שמישהו מכם יכול 'להוכיח' לשני משהו, מצביע על כך שאינכם מודעים לכך שאתם מתווכחים על אמונות.
בעניני אמונות אין אפשרות להוכיח. אנו קוראים לכך 'אמונה' מפני שהוכחה לא פועלת כאן. נושאים שאפשר להוכיח בשכל נקראים 'מדע'. בתחומים כאלה יש באמת הרבה יותר הסכמה מפני שהשכל קובע מה האמת, והתמונה ברורה: אין פיזיקה של יהודים ופיזיקה של נוצרים. אין כימיה של מוסלמים וכימיה של בודהיזם.
התופעה הזאת שיש נושאים שבהם אי אפשר להסתמך על השכל, היא רחבה הרבה יותר ולכן עושה את החיים "קשים".
לדוגמה בחירת בן זוג: אי אפשר להכריע בשיקולים שכליים, גם בחירת מקצוע ומקום מגורים...
אפשר לסכם ולומר שיש תחומים בחיים שאנחנו חייבים לבחור. אין שום אפשרות להכריע בהם בשיקול שכלי – מדעי טהור.
דווקא משום כך בתחומים אלו אנחנו מגלים מעורבות הרבה יותר גדולה, אנחנו יודעים שבחירת בן זוג, בחירת מקצוע, זו משימה שמגיסת את כל האישיות שלנו, זו אחריות בלעדית שלנו.


כאן מתעוררת השאלה הגדולה: "מדוע?" מדוע עם כל הכשרונות של האדם יש תחומים שנעלים משכלו והוא לא יכול להכריע בהם בשכל?
מדוע אין הוכחות באמונה, מדוע יצר הקב"ה את האדם כך שהשכל שלו יהיה מוגבל בתחומים כל כך חשובים עבורו?
התשובה היא שיש כאן כוונת מכוון. העובדה שאין הוכחות באמונות אינה מקרית. מפני שאם היתה הוכחה אז לא היתה בחירה. ובמקום שאין בחירה אין אחריות.
הואיל והאדם נדרש לאחריות, עליו לתת את הדין על מעשיו, הוא חי בעולם שבו השאלות המרכזיות לקיומו, שאלות על ערכים ודרך חיים מחיבות אותו לבחור, מתוך כך גם לקבל אחריות על מעשיו. הוא לא יכול להמלט מהשאלה ולבקש בשיקול הלוגי – אנליטי את התשובה, הוא חייב לתת את התשובה שלו, הבחירה שלו, ועליה הוא אחראי.

באשר לויכוח שלך עם החבר על האמונות שלכם, אי אפשר לבחור אמונה ודרך חיים על ידי שלילת כל הדרכים האחרות. כל אחד מכם צריך להצהיר מה "כן", אם החבר שלך בוחר לדוגמא, להיות בודהיסט שיסביר לך מדוע הוא כן כזה. גם הוא לעולם לא יוכל להסביר מדוע הוא לא נוצרי ולא מוסלמי ולא יהודי ולא... ולא... כל הדתות האחרות שבעולם.
אדם צריך לשאול את עצמו "מי אני"? "מה אני"? אבל אינו יכול לשאול עצמו "מי לא אני"? ו"מה לא אני"?
הבחירה באופן טבעי מבטאת את הזהות אליה האדם נולד והתחנך. אין לנו פלא על כך שמי שנולד נוצרי וגדל נוצרי נשאר נוצרי, ומי שגדל מוסלמי נשאר מוסלמי.
יש לנו פלא מדוע ישראלים שנולדים יהודים בישראל, לא מרגישים הזדהות עם עצמם: עם השבת והתפילה.
עם העבר שלהם: אברהם אבינו – רבי עקיבא – הרמב"ם – האר"י הקדוש...
עם העתיד שלהם: בנין בית המקדש – השראת השכינה בתוכו ובשורת שלום ממנו לכל העולם כולו "לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה"

מכל מקום אם את עדיין מרגישה צורך במענה לשאלות הנקודתיות שהעלית אודות הנצרות, הנה קישור לדיון בנושא:
. https://www.kipa.co.il/ask/show/183814

כתבות נוספות