שאל את הרב

דקדוק בתפילה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 14/06/20 12:57 כב בסיון התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

רציתי לשאול שאלה בנוגע להגיית המילים בתפילות, ברכות, וקריאת תהילים.

אם אני קוראת מילה או הוגה אותה לא נכון בגלל שאני לא בטוחה איך להגות / בגלל שיש מילים שהן קשות / בגלל שאני לא שמה לב ובטעות אומרת מילה בצורה קצת שונה כמו כּ במקום כ (עם נקודה במקום בלי) או טעות בניקוד או כל מיני דברים אחרים שמשנים קצת את המילה:

1) האם עליי לחזור ולתקן את המילה? והאם זה תלוי אם בעקבות הטעות המשמעות של המילה השתנתה? והאם זה תלוי מאיפה קראתי את המילה (אם זה מקריאת שמע/ברכה/תהילים וכו')?

2) אם איני אמורה לחזור על המילה, ובטעות אני חוזרת אז זה נורא? (שמעתי משהו על מברך מגדף, לא בטוחה מה זה אומר)

3) האם יש לשים לב לזה באדיקות מאוד ולהקפיד על כך? או שזה לא נורא כל כך כשזה קורה? ומה לעשות במקרה של ספק אם לחזור?

גם בנוגע לתהילים שאני קוראת, לפעמים יש מילים שאני מנסה כמה פעמים להגות נכון אבל פשוט לא יודעת אם אמרתי אותן נכון.

מה לעשות?

בבקשה, אם כבוד הרב יכול, אשמח לתשובה כמה שיותר מפורטת ובשפה פשוטה, כי השאלה הזו מטרידה אותי כבר זמן מה.

תודה רבה!!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

יש הבדל בין קריאת שמע, ובין כל הדברים האחרים: תהלים ותפילה.

בקריאת שמע יש לדקדק בקריאה ובכוונה.

בשאר התפילה ובתהלים, צריך להקפיד שלא לשבש את משמעות המילה אבל אין הכרח להגות באופן מדויק.

להלן תשובה של הרב שמואל אליהו בנושא: ...והדקדוק בתפילה הוא חשוב, אבל אם לא אמרת בצורה זו - אין בכך חשש, כיון שהמשמעות של המילים לא משתנה בכך.

וראוי לדקדק במלים ולאמרם בביטוי הנכון. אבל אין להפסיד הכוונה בגלל הביטוי הנכון. כי יש שמדקדקים לומר ביטוי נכון עד שלפעמים שוכחים את העיקר ולפעמים הנמצאים בקרבתם מלגלגים עליהם שאומרים הביטוי בצורה משונה. וחכמינו ז"ל הקפידו על כך שלא ילגלגו אחרים על המתפלל. שמלבד שנכשלים באיסור "ואהבת לרעך" גם מתבטלת כוונתם בתפילה. והכוונה היא עיקר התפילה.

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%97%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%92%D7%99%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94/

להלן הדרכה במה להקפיד בקריאת שמע: וידקדק מאד באותיותיה, ויתן ריוח בין הדבקים, דהיינו כל מלה שסופה כמו תחלת המילה שלאחריה, כגון על לבבכם, יתן ריוח ביניהם בכדי שאות אחת לא תיבלע. וכן כל מלה שסופה במ''ם והמלה שלאחריה מתחלה באות א' כגון וקשרתם אותם, וכיוצא, יזהר באות האל''ף שלא תיבלע. ואף בפסוקי דזמרה יש לדקדק בזה. ילקו''י, תשס''ד, ספר על הל' פסוקי דזמרה סי' סא הערה י', עמוד תקמג. שאר''י ח''ב עמוד קעד. יזהר להדגיש אות עי''ן שבתיבת ולעבדו, ובמלת נשבע ה', שלא יבטאם כאות אל''ף. וכן ידגיש הזי''ן של וזכרתם ושל תזכרו, שלא יראה כאומר ושכרתם או תשכרו. וידקדק שלא ירפה החזק ולא יחזק הרפה, ולא יניח הנד ולא יניד הנח. ילקו''י שם סי' סא הערה יא, עמ' תקמה. שאר''י ח''ב עמ' קעו. צריך ליתן ריוח בין וחרה לתיבת אף, שלא ישמע כאומר וחרף. ופסוק זה נוהגים לאומרו בלחש, אך צריך ליזהר שגם פסוק זה ישמיע לאזנו. ילקו''י, תשס''ד, סי' סא הערה יב. שאר''י ח''ב עמוד קעז.

בתוך: https://www.hidabroot.org/%D7%99%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3/%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%AA-%D7%A9%D7%9E%D7%A2/%D7%93%D7%A7%D7%93%D7%95%D7%A7-%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%91%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%AA-%D7%A9%D7%9E%D7%A2

כתבות נוספות