חוזרים למחאות הגדולות: החרדים, ההתנתקות והפגנת הבחירות הגדולה

עשרות אלפי ישראלים, הפגינו היום מול הכנסת במחאה נגד הרפורמה המשפטית. חזרנו אחורה להפגנות הגדולות ביותר ב-20 השנים האחרונות: המחאה נגד ההתנתקות, הפגנות הימין והשמאל ב-2015 והמחאה החברתית

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 13/02/23 21:09 כב בשבט התשפג

חוזרים למחאות הגדולות: החרדים, ההתנתקות והפגנת הבחירות הגדולה
הפגנה. ארכיון, צילום: Gili Yaari /Flash90

ההפגנות הגדולות ביותר: הרפורמה במערכת המשפט הפכה להיות סמל המחלוקת בין ימין ושמאל מאז הקמת הממשלה. בעוד ההצבעות הראשונות על הרפורמה עברו היום (ב') בוועדת חוקה, הגיעו מנגד עשרות אלפי ישראלים להפגנת מחאה מול הכנסת. חזרנו לכמה מההפגנות והמחאות הגדולות ביותר שידענו בישראל ב-25 השנים האחרונות. 

"גוש קטיף אני נשבע" - נובמבר 2005

ארבע ימים לפני תוכנית ההתנתקות ושלושה ימים לפני ט' באב נערכה למעשה ההפגנה האחרונה של מתנגדי התוכנית. זה היה אחרי חודשים עמוסי אירועי מחאה והפגנות, מהשרשרת האנושית והתקבצות האלפים בכפר מיימון. להפגנה הגיעו על פי ההערכות בין 200-250 אלף בני אדם שניסו ניסיון אחרון למנוע את התוכנית.

ההפגנות נגד תוכנית ההתנתקות

ההפגנות נגד תוכנית ההתנתקות צילום: Flash90

תחת הסיסמא "גוש קטיף אני נשבע", הוצפה כיכר רבין במאות אלפים לבושים בכתום. יו"ר מועצת יש"ע באותה תקופה, בנצי ליברמן, תקף בנאומו את ראש הממשלה שרון: "ראש הממשלה משקר את העם",הוא אמר למפגינים ופנה לשרון עצמו: "לך עכשיו לבחירות וקבל את הכרעת העם. יום הפקודה הגיע ואנו נהיה בגוש קטיף, אך אל לנו לעבור את גבולות החוק".

בהמשך העצרת, לאחר שלב הנאומים, עלה לבמה יו"ר המועצה האזורית הר חברון, צביקי בר-חי והציג את המשך תוכנית הפעולה נגד תוכנית ההתנתקות -"מבצע שחר כתום". מטרת המבצע הייתה: לשבש ולעכב עד עצירה את ההתנתקות. יש ללכת לבחירות או למשאל עם. מועצת יש"ע מתחייבת לקבל את הכרעת העם.

ההפגנות נגד תוכנית ההתנתקות

ההפגנות נגד תוכנית ההתנתקות צילום: Flash90

הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס - מרץ 2014

תחת הכותרת "התורה הקדושה תנצח" הפגינו כ- 300 אלף חרדים נגד חוק הגיוס שעמד לעבור בכנסת. הממשלה הייתה ממשלת נתניהו-בנט-לפיד ווועדה בראשות חברת הכנסת דאז איילת שקד, ביקשה לעשות סדר בחוק הגיוס והמשמעות הייתה גיוסם של חלק מבני הישיבות. 

הפגנת החרדים. ארכיון

הפגנת החרדים. ארכיון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתגובה לחוק, התכנסו מועצות גדולי התורה של אגודת ישראל, דגל התורה וש"ס והחולט על קיום הפגנת ענק, "הפגנת המיליון" כפי שכינו אותה המארגנים. ואכן, ביום ראשון, בתחילת מרץ 2014 הגיעו מאות אלפי חרדים וחרדיות, צעירים ומבוגרים, גברים ונשים בעקבות החלטת הרבנים על מנת למחות כנגד חוק הגיוס.

ההפגנה נערכה בשטח הכניסה לירושלים וישנה מחלוקת לגבי כמות המשתתפים, כאשר חבר הכנסת משה גפני, טען כי הגיעו מעל לחצי מיליון מפגינים. גם מספר רבנים מהציונות הדתית דוגמת הרב שמואל אליהו והרב יעקב שפירא השתתפו גם הם בהפגנה. עשרה ימים לאחר ההפגנה, אושרו בכנסת חוקי הגיוס נגדם הפגינו באותו היום.

"הפגנת המיליון" כנגד חוק הגיוס

"הפגנת המיליון" כנגד חוק הגיוס צילום: CC BY-SA 3.0 Nir Hason ניר חסון

המחאה החברתית - ספטמבר 2011

בשיאה של המחאה החברתית שהרעידה את המדינה בשנת 2011, ארגנו המארגנים את מה שהם כינו - "צעדת המיליון". לאחר חודשיים בהם הפגינו אלפים במאהל שהוקם בשדרות רוטשילד בתל אביב והפגנות חוזרות ונשנות, הגיעה ההפגנה הגדולה.

המחאה החברתית

המחאה החברתית צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המחאה שהגיעה בעקבות המצב הכלכלי והפערים החברתיים, סחפה אחרי מאות אלפים במדינה שהגיעו להפגין בכיכר רבין. על ההערכות המשטרה, לכיכר הגיעו כ-300 אלף בני אדם כשבשאר רחבי הארץ מפגינים עוד עשרות אלפים כשבירושלים הפגינו כ-50 אלף איש במחאה על המצב הכלכלי.

מי שהיה ממובילי המחאה ובהמשך גם חבר כנסת ושר, היה איציק שמולי, אז יו"ר התאחדות הסטודנטים . שמולי נאם בהפגנה ואמר: "אדוני ראש הממשלה. אני יודע שאתה צופה בנו עכשיו. אני מציע לך להסתכל טוב טוב: מה שאתה רואה עכשיו, הציבור העצום שנמצא כאן ובכל רחבי ישראל - הוא ציבור שאתה בכלל לא מכיר. זה לא הציבור שהיה מוכן לקבל כל מה שהממשלות החליטו בשבילו כי 'ככה זה'. תכיר, אדוני ראש הממשלה - אנחנו הישראלים החדשים".

המחאה החברתית

המחאה החברתית צילום: CC BY-SA 2.0 'avivi

הפגנות הימין והשמאל, בחירות 2015

כבר קשה לזכור בין כל מערכות הבחירות שהיו מאז, אבל מערכת הבחירות של שנת 2015, הייתה מהמורכבות, מעניינות וסוערות שידעה המדינה כזו שסיפקה את "הערבים נוהרים" של נתניהו ו"מנשקי הקמעות" של יאיר גרבוז. אלו היו הימים של התפוררות ממשלת ברית האחרים של בנט ולפיד וסימנה את חזרתם של גושי הימין והשמאל. בצד השמאלי של המפה היו אלה בוז'י הרצוג וציפי לבני עם המחנה הציוני ובצד הימני התקוטטו ש"ס ויחד על הבכורה מול הקהל הספרדי.

הפגנת השמאל, בחירות 2015

הפגנת השמאל, בחירות 2015 צילום: Hadas Parush/Flash90

ב- 7 במרץ, עשרה ימים לפני הבחירות, נערכה הפגנת השמאל בכיכר רבין. להפגנה הגיעו בין 30-50 אלף איש והנואם המרכזי בה, היה ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן. הדבר הזכור ביותר מאותה הפגנה, היה נאום ההסתה של האמן יאיר גרבוז במהלכו אמר: "והחושבים שדמוקרטיה פירושה עריצות של הרוב – הם קומץ. מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים - רק קומץ! אפילו המטרידים המיניים והאנסים קומץ".

תשובת הימין הגיע שבוע מאוחר יותר. ב-15 במרץ, יומיים לפני יום הבחירות, התקבצו עשרות אלפים מהצד הימני בהפגנת הימין. על הבימה עלו ראשי מפלגות הימין בזה אחר זה. אחד הדברים הזכורים מאותה הפגנה, הייתה הוראתו של יו"ר וועדת הבחירות, השופט סלים ג'ובראן שקבע כי אין להעלות על הבמה הופעות מיכיוון שמדובר "באירוע פוליטי המהווה תעמולת בחירות" לדבריו. מי שהגיב אז באופן יצירתי היה יו"ר הבית היהודי דאז נפתלי בנט, שעלה לבמה עם גיטרה ושר את "ירושלים של זהב".

בנט עם הגיטרה, בחירות 2015

בנט עם הגיטרה, בחירות 2015 צילום: Gili Yaari/FLASH90