מבחן דרכים – מרצדס E300 קופה

חופשה בכלל, והחופש הגדול בפרט, מהווים הזדמנות נהדרת להניח שיקולים רציונאליים בצד, ולתת לרגשות מקום בקדמת הבמה. גם במרצדס E300 קופה הרגשות נמצאים בקדמת הבמה, ובגדול. מבחן דרכים לתחילת החופש הגדול

חדשות כיפה מוטי שטרן 02/07/20 12:31 י בתמוז התשפ

מבחן דרכים – מרצדס E300 קופה
מרצדס E300 קופה, צילום: מוטי שטרן

בתחילת שנות ה-90 עברה מרצדס לשיטת סימול דגמים חדשה, היא חילקה את המכוניות לשלוש קטגוריות: C Class "הקטנה", S Class ספינת הדגל של היצרן ואת ה- E Class הממוצבת ביניהן.

הדור הראשון של מששוק משנת 1993 היווה בעצם מתיחת הפנים של דגמי 200 ו-300 מאמצע שנות ה-80. היא הוצעה במגוון גרסאות מרכב: סדאן, סטיישן, קופה, Convertible (גג נפתח) ואפילו בגרסה מוארכת עם 3 שורות מושבים ו-3 דלתות בכל צד (שבארץ שימשה בעיקר כמונית שירות וכמה מכוניות עדיין מסתובבות בירושלים).

בדור השני (1996-2002) עבר לעיצוב עגלגל והאלמנט העיצובי בו היה רביעיית פנסים עגולים בחזית. בדור השלישי (2003-2009) העגלגלות מותנה והיא שמרה על רביעיית הפנסים. הדור השני והשלישי הוצעו בגרסאות סדאן וסטיישן בלבד. בדור הרביעי (2010-2016) הפך העיצוב לרבוע אך שמר על רביעיית פנסים רבועים גם הם בחזית. בדור הרביעי הצטרפו לגרסאות המרכב המסורתיות הסדאן והסטיישן (שבשתי חופשות שלי באירופה כל אחת מהן שימשה כרב השכור) גרסאות הקופה וה- Convertible שנעדרו מהיצע גרסאות המרכב  הדור החמישי והנוכחי מ-2016 אימץ את עיצוב ה- S Class המפוארת והפך לעגלגל עם פנסים בעיצוב טיפה מלפנים ומאחור ומוצע בארבע גרסאות מרכב: סדאן, סטיישן, קופה ו- Convertible.

מרכב קופה ו- Convertible  זמין בדורו ראשון, שני וחמישי הנוכחי

מרכב קופה ו- Convertible  זמין בדורו ראשון, שני וחמישי הנוכחיצילום: מוטי שטרן

 

 

מרצדס E Class מוצע בשלוש גרסאות:

  • E300 – 2 ליטר טורבו בנזין, 4 צילינדרים, 258 כ"ס (598,900 ₪)

  • E450 $Matic – 3 ליטר טורבו בנזין, 6 צילינדרים, 367 כ"ס (699,000 ₪)

  • E53 4Matic – 3 ליטר טורבו בנזין, 6 צילינדרים, 435 כ"ס (875,900 ₪)

למבחן התייצאה ה- E קופה (להלן: המרצדס...) בגרסתה ה"צנועה" – E300 והמבחן רלוונטי בעיקר אליה.

 E Class שילוב של אלגנטיות וספורטיביות

E Class שילוב של אלגנטיות וספורטיביותצילום: מוטי שטרן

 

המרצדס נראית פשוט נהדר, ספורטיבית ואלגנטית כאחד, במיוחד בצבע השחור של רכב המבחן. היא מאמצת את שפת העיצוב העכשווית של מרצדס עם מכסה מנוע ארוך מאוד שבקצהו גריל בולט ומודגש במרקם של יהלומים עם פס כרום מודגש החוצה אותו ובאמצעו סמל הכוכב המפורסם. עם אורך כולל של 4.83 מטר ובסיס גלגלים של 2.87 מטר, גובה(או יותר נכון, נומך) של 1.43 מטר ורוחב של 1.86 מטר מתקבלות פרופורציות היוצרות צללית ספורטיבית ארוכה ונמוכה.

חישוקי 19 אינץ' דו-גווניים וצמיגים בחתך נמוך תורמים גם הם למראה הספורטיבי. השמשה האחורית נמתחת בזווית חדה וביחד עם תא מטען הכולל ספויילר מובנה שבקצהו התחתון פס כרום המתוח בין שני פתחי מפלט מרשימים חותמים את העיצוב הנאה.

תא הנוסעים מרהיב ואיכותי, רשימת אבזור הבטיחות והנוחות כצפוי - עשירה

תא הנוסעים מרהיב ואיכותי, רשימת אבזור הבטיחות והנוחות כצפוי - עשירהצילום: מוטי שטרן

 

תא הנוסעים המרהיב של המרצדס איכותי מאוד, טכנולוגי מאוד וגם הוא מיישר קו עם הדגמים הטריים של המותג כמו ה- GLE או ה- A Class וגם כאן תמצאו את צמד מסכי המולטימדיה ולוח המחוונים המחוברים, 4 פתחי מזגן מרכזיים עגולים בצורת טורבינה הכוללים תאורת אווירה פנימית בצבע כחול כשמנמיכים את הטמפרטורה ואדום כשמעלים אותה. גם כאן תמצאו בדלתות את מתגי כיוונון הכיסא בצורת כיסא ומאפשרים כיוונון מדוייק בצורה נוחה. מערכת המולטימדיה מתופעלת באמצעות ג'ויסטיק ומשטח מגע בין המושבים וצמד משטחי מגע קטנים בצידי ההגה שלאחר הסתגלות קלה הופכים את התפעול לפשוט ואינטואיטיבי.

מושבי העור ומשענות היד בדלתות בצבע אדום תורמים גם הם לאווירה הספורטיבית. למרות הממדים הנדיבים, המרצדס מיועדת לארבעה נוסעים, הנוסעים בצמד המושבים הקדמיים ייהנו ממרווח מעולה לאורך ולרוחב ומרווח טוב בגובה, מאחור המצב קצת פחות טוב, אך לאחר שיצליחו להשתחל, ייהנו מפתחי מיזוג ומחזיקי כוסות. הדבר ביחיד שיציק להם הוא מרווח הראש המצומצם בגלל הגג המשתפל. תא המטען בנפח 405 ליטר נדיב יחסית לסגמנט אך פתח קטן מקשה על ניצול מיטבי שלו, לפחות הוא כולל פתיחה חשמלית. בזכות תאורת אווירה עם 64 צבעים, גם בלילה תא הנוסעים נראה מרשים וטכנולוגי. 

תאורת האווירה המרשימה מוסיפה נופך טכנולוגי 

תאורת האווירה המרשימה מוסיפה נופך טכנולוגי צילום: מוטי שטרן

 

 

רשימת האבזור כצפוי עשירה וארוכה וכוללת: תאורת LED מלאה, מתגי העברת הילוכים מההגה, שעון אנלוגי במרכז, גג פנוראמי, כיוונון חשמלי למושבים הקדמיים עם זיכרונות, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים מאחור, חיישני חניה היקפיים ומצלמת 360 מעלות וחניה אוטומטית, חיישני גשם ותאורה, מערכת מולטימדיה בגודל 12.3 אינץ' (הכוללת מערכת ניווט מרשימה שחלק מהפיתוח שלה ישראלי, יכולת שיקוף לטלפון ושליטה בשפע הגדרות הרכב), פתיחה והנעה ללא מפתח (רק חבל שמערכת ההגנה של רכב המבחן בהתקנה מקומית פוגמת בחוויה שלה), פתיחה חשמלית לתא המטען ומראות מתכהות עם קיפול חשמלי.
רשימת אבזור הבטיחות כוללת: בקרת ערנות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב, בקרת רכב בשטח "מת" במראות הצד אקטיבית המונעת מעבר נתיב כאשר הוא אינו פנוי ומערכת מעבר נתיב אוטומטית (כשהנתיב פנוי), בלימת חירום אוטונומית ומערכת זיהוי תאונות מאחור הכוללת בקרת תנועה חוצה, 7 כריות אוויר ואפילו תיק עזרה ראשונה. בקיצור תא הנוסעים הוא מקום נעים מאוד ובטוח.

מצבי הנהיגה השונים משנים את אופי ה- E300 קופה מקרוזרית נינוחה עד ספורטיבית מושחזת

מצבי הנהיגה השונים משנים את אופי ה- E300 קופה מקרוזרית נינוחה עד ספורטיבית מושחזתצילום: מוטי שטרן

 

למרות שרכב המבחן הגיע ברמת האבזור "הנמוכה" עם יחידת ההנעה "החלשה", קשה לי להתלונן... 267 כ"ס ו-37 קג"מ מספקים 250 קמ"ש מהירות מרבית ותאוצה של 6.4 שניות מאפס למאה קמ"ש. למנוע הטורבו בנזין מסייעת מערכת היברידית קלה (48 וולט) המוסיפה 13 כ"ס ו- 16 קג"מ וההיא עוזרת לכסות את ה"חורים" שיש למנוע הבנזין ותיבת 9 ההילוכים המצוינת הנובעים מאופי הפעולה הטבעי שלהם. 5 מצבי נהיגה מאפשרים לבחור באחד מהמצבים: חסכון, נוחות, נורמל, ספורט וספורט פלוס שבחירה בהן משנה את האופי של הרכב לטווח בין קרוזרית נינוחה למכונית ספורט מושחזת. במצב נוחות ובכביש הישר, המרצדס היא פרטנר אידאלי לגמוע מרחקים ארוכים.

במצב ספורט פלוס היא הופכת את עורה, מתמתחת ומתחדדת והיא מאיצה במהירות מסחררת המדביקה את הגב לכיסא. מערכות בקרת השיוט האדפטיבית ומעבר הנתיב מוגדרות כמערכות בטיחות, אך הן ראויות להגדרה גם כאבזור בטיחות: בקרת השיוט מתפקדת היטב גם בפקקים והמערכת מעבר הנתיב עובדת בצורה מעוררת התפעלות. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 10 ק"מ לליטר (מרשימים ביחס לקטגוריה ואופי הנסיעה).

קנייה של מרצדס E300 קופה איננה רציונאלית היא אמוציונאלית

קנייה של מרצדס E300 קופה איננה רציונאלית היא אמוציונאליתצילום: מוטי שטרן

 

קשה למצוא סיבות רציונאליות לרכוש מכונית עם רמת שימושיות נמוכה (4 מושבים שלא קל להיכנס לשניים האחוריים), יקרה ועם צריכת דלק שאיננה חסכונית. ה- E Class קופה מדברת יותר אל הרגש של מי שיכול להרשות אותה לעצמו. היא מציעה גרסה קלילה יותר של ה- E Class ה"רגילה" תוך שמירה על מאפייני הסדרה כולה: ביצועים, נוחות ופאר. ימים אלו, של תחילת החופש הגדול בהם משאירים את הרציונל בכיתה הם זמן מתאים למבחן דרכים ב- E Class קופה, אפילו בגרסה ה"חלשה" שלה.

 

 

לטורים קודמים