מבחן דרכים - יונדאי I30

הדור החדש של יונדאי I30 מגיע סופסוף למבחן, איך הוא מתמודד מול הג'יפונים והאחות מבית – איוניק?

חדשות כיפה מוטי שטרן 15/07/18 11:20 ג באב התשעח

מבחן דרכים -  יונדאי I30
יונדאי I30 (דור 3), צילום: מוטי שטרן

הדגמים הראשונים של יונדאי התבססו בתחילה על דגמי פורד ומאוחר יותר על דגמי מיצובישי. בשנות התשעים החלה יונדאי לייצר דגמים עצמאיים שהצטיינו בעיקר בתמורה טובה למחיר ואבזור עשיר יחסית (בשנת 1994 חברת כלמוביל התחילה לשווק בארץ את הלנטרה והסונטה ובהמשך גם את האקסנט). רכבי יונדאי נמכרו מחוץ לדרום קוריאה בעיקר באוסטרליה ובארה"ב.
לפני כעשור הוצג הדור הראשון של יונדאי I30, מלבד שיטת כינוי דגמים חדשה – יונדאי I30 הציג את השיפור הדרמטי באיכות של רכבי יונדאי. ה- I30תוכנן, מיוצר ומיועד לשוק האירופאי בו לאיכות הנסיעה ותא הנוסעים – משקל רב אצל הצרכנים.
בדור הראשון ראו  ביונדאי את טויוטה RunX / אוריס  כמתחרה עיקרית. בדור השני, הרף עלה ופולקסוואגן גולף סומנה כמתחרה ומודל לחיקוי וניתן דגש רב על שיפור איכות תא הנוסעים, הדור השלישי המשיך לראות בגולף מודל לחיקוי ובו נוסף מנוע טורבו שהצטרף לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמד שכבר הופיעה בסוף חיי הדור השני) ומערכות בטיחות אקטיביות.
עם תחילת שיווק הדגם הראשון בארץ ב-2008, בלטה הצלחת ה-I30 אשר היתה צריכה לייצג את יונדאי בפלח המשפחתי עם מרכב האצ'בק בשוק חובב רכבי סדאן, בו רכבי האצ'בק חוץ מפולקסוואגן גולף (הגולף גם תוזכר בהמשך...) – לא נחלו הצלחה יתרה. תקופה קצרה אחר כך נוספה כרסת סטיישן I30cw אשר יחד עם פורד פוקוס הובילה לפריחת רכבי הסטיישן עד להופעת רכבי הפנאי. גם הדור השני של ה-I30 שנמכר ב-2012 נחל הצלחה ובתחילת 2018 הושק הדור השלישי של ה-I30 בינתיים בגרסת האצ'בק בלבד עם מנוע 1.4 ליטר טורבו בנזין ובשתי רמות אבזור: Premium שמחירה 129,900 ₪ ו-Luxury שמחירה 135,900 ₪ (רכב המבחן).

עם הדורות הקודמים והגולף

עם הדורות הקודמים והגולףצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

מדור לדור, הפך עיצוב ה-I30 ליותר מעוצב ומוקפד. בחזית בולט הגריל הגדול בצורת משושה הכולל אפילו את לוחית הרישוי ומצדיו פנסי חזית צרים הנמתחים לצד ובתחתית פנסי LED אנכיים לתאורת יום משולבים עם פנסי ערפל. עיצוב צד הרכב מזכיר מאוד את הגולף עם קורה אחורית רחבה וסרח קדמי ארוך מהאחורי, קשתות הגלגלים מודגשות. בחלק האחורי בולטים בעיקר הפנסים האחוריים האופקיים. עיצוב ה- I30 מאופק, אך גג השמש הפנוראמי, חישוקי המגנזיום הגדולים והחזית המוקפדת תרומה חשובה למראה יוקרתי וסולידי..

העיצוב מוקפד ומאופק המשמר את קווי העצוב של הדורות הקודמים

העיצוב מוקפד ומאופק המשמר את קווי העצוב של הדורות הקודמיםצילום: מוטי שטרן

 

​​​​​​​עיצוב פנימי ואבזור

רכב המבחן הגיע עם מושבים בשני גוונים: אוף-וויט ושחור, וכך גם דיפון הדלתות. שילוב הצבעים תורם רבות לאווירה נעימה בתא הנוסעים וביחד עם שפע האור שנכנס מהחלונות הגדולים והגג הפנוראמי – השהייה בתא הנוסעים נעימה מאוד.
בסיס הגלגלים באורך 265 ס"מ נשמר לאורך 3 הדורות, אך תכנון נכון מאפשר מרווח מצוין במושבים הקדמיים ורק בגרסת Luxury מרווח הראש נפגש מעט בגלל הגג הפנוראמי, בגרסה זו גם מושב נהג עם כיוונון חשמלי כולל תמיכה בגב התחתון המאפשרים להגיע לתנוחת נהיגה מדויקת ונוחה.
האיכות השתפרה באופן משמעותי הבא לידי ביטוי באיכות החומרים ותפעול אוטומטי מלא לכל החלונות. נפח תא המטען הוא 395 ליטר (טוב יחסית להאצ'בק) וניתן להקפל את המושבים ולהגדילו עד 1301 ליטר.
צג המולטימדיה הוא "צף" = מסך המונח על הדשבורד בצורה נוחה לצפיה תוך כדי נהיגה. בכלל הנדסת האנוש טובה וקל מאוד להתמצא בתפעול כל המערכות.
אבזור עשיר היה תמיד מנקודות החוזקה של יונדאי, כבר ברמת Premium מערכת מולטימדיה עם חיבור CarPlay/Android Auto משולבת במערכת הקונקטד עם WAZE, פנגו ואפליקציות נוספות של כלמוביל (השילוב של המערכת המקומית במקורית לא טוב וחיבור ה- Android Auto התנתקה כל כ-20 דקות), בקרת אקלים מפוצלת עם יציאות למושב האחורי, פנסי ערפל, חיישן תאורה, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold המחזיקה את הבלם ברמזורים וחישוקי 16 אינץ' קלים. בגרסת ה-Luxury מתווספים גג פנוראמי נפתח, חיישן גשם, מושב נהג חשמלי, פתיחה והנעה ללא מפתח, טעינה אלחוטית לטלפון וגלגלי 17 אינץ'.
ראוי לציון לשבח את כלמוביל על כך שהאבזור הבטיחותי עשיר וזהה בשתי רמות האבזור וכולל: בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה (ללא תיקון) מנתיב, ניטור שטח מת במראות, בקרת עייפות נהג, התראת רכב חוצה מאחור, מצלמת רוורס, 7 כריות אוויר ובלימת חירום אוטומטית.
הרכב זה בציון 5 כוכבים במבחן הריסוק של EuroNCAP.

תא נוסעים איכותי ונעים ואבזור בטיחות עשיר בכל הגרסאות

תא נוסעים איכותי ונעים ואבזור בטיחות עשיר בכל הגרסאותצילום: מוטי שטרן

 

​​​​​​​יוצאים לדרך

מנוע 1.4 ליטר טורבו ותיבת 7 הילוכים כפות מצמד מזכירים גם הם את הגולף... יחידת ההנעה של ה-I30 מפיקה 140 כ"ס ומומנט מרבי של 24.7 קג"מ המושגים כבר ב- 1,500 סל"ד המספקים האצות מהירות ובטחון רב בעקיפות. במצב רגיל (יש גם מצב ECO וספורט) בתחילת נסיעה יש השהיה קלה בשילוב התיבה, אך לאחר מכן ההילוכים עוברים בזריזות. נוחות הנסיעה טובה וביחד עם בידוד רעשים מוצלח – קל ונעים לגמוע עם היונדאי מרחקים ארוכים (לאחר שעתיים של נהיגה רצופה מופיעה המלצה לקפה), תפקוד בקרת השיוט האדפטיבית מעולה בכבישים מהירים.
צריכת הדלק עמדה על כ-12.5 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה בכבישים בינעירוניים (רכב המבחן היה כמעט חדש ואני מאמין שעם צבירת הק"מ תשתפר צריכת הדלק).

יחידת הנעה גמישה ונוחות נסיעה גבוהה

יחידת הנעה גמישה ונוחות נסיעה גבוההצילום: מוטי שטרן

 

​​​​​​​סיכום

רוב הרכבים שבחנתי לאחרונה היו ג'יפונים, הנסיעה ביונדאי הזכירה לי שיש גם יתרונות ברכב משפחתי קומפקטי...
יונדאי I30 צריכה (כמו שאר חברותיה לקטגוריה) להתמודד מול הג'יפונים מחד ומול יונדאי איוניק ההיברידית המתחרה מבית.
האיוניק מצטיינת בצריכת דלק עדיפה ומציעה גם תיקון סטייה מנתיב מחד, אך ה-I30 מציעה תא נוסעים איכותי ונעים יותר (וגם מגב אחורי).
ה-I30 גם בגרסת ה- Luxury עדיין יותר זולה ממרבית הג'יפונים (גרסה מוזלת לסקודה קארוק מוצעת במחיר ה- Luxury) ובמחיר וויתור על תנוחת ישיבה גבוהה מתקבל רכב יציב ובדרך כלל איכותי יותר.
אם אתם לא מעוניינים בג'יפון ונוסעים בעיקר בעיר הצפוה, אך חשוב לכם המרווח הפנימי – יונדאי I30 יכולה להתאים לכם. חוץ ממוניטין אמינות גבוה, היא מציעה אבזור בטיחותי עשיר בכל הגרסאות, תא נוסעים איכותי ויחידת הנעה גמישה ונעימה, או במילים אחרות: כמעט גולף...
לקראת סוף השנה תצטרף גרסת הסטיישן אשר תא המטען הענק והשימושי יהווה יתרון נוסף ל- I30.

 

לכל נסיעות המבחן של מוטי שטרן!