לבלות בלי לשבור חסכונות: הטיפים שיעזרו לכם לצלוח את הקיץ

החופש הגדול הגיע, ואיתו ההוצאות הרבות שמלוות כל משפחה בישראל -ובלי לדבר על עליית המחירים. אז איך תעשו את זה נכון, כך שתצליחו להישאר במסגרת התקציב מבלי לוותר על החוויות? היועץ הכלכלי צוריאל הורוביץ בטיפים שיעזרו לכם להתמודד עם האתגר

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 05/07/23 15:57 טז בתמוז התשפג

לבלות בלי לשבור חסכונות: הטיפים שיעזרו לכם לצלוח את הקיץ
צילום: shutterstock

החופש הגדול הגיע, ומשפחות רבות מוצאות עצמן מוצפות מכמות הוצאות שחורגות מהתקציב המשפחתי הקבוע - אטרקציות וקייטנות לילדים, חופשות משפחתיות וטיולים לחו"ל. עבור חלקנו זה עלול להיות מבהיל ומשתק - ועוד יותר בשל העלייה בהוצאות הממוצעות לעומת השנה שעבר, כשנתונים שפרסמה היום (ג') חברת שבא מראים כי בחודש האחרון חלה עלייה של כ- 8% בצריכה בכרטיסי האשראי. אולם, בהתנהלות כלכלית חכמה - כל משפחה יכולה להצליח להגשים את המטרות והשאיפות לחופשת הקיץ. 

צוריאל הורוביץ, יועץ כלכלי לצעירים, מסביר ל"חדשות כיפה" איך אפשר ליהנות בחופש מהכסף, בצורה נבונה ומחושבת. "צריך להבין מה המטרה של כסף וכלכלה בחיים שלנו, אנחנו לא חיים את החיים בתוך מרוץ שמי שמגיע לגיל 120 עם כמה שיותר ספרות בחשבון הבנק הוא המנצח", פתח והסביר צוריאל. "ממש כמו זמן - אין לנו מטרה סתם לחסוך זמן, אלא לנצל את הזמן שלנו בצורה שהולמת את השאיפות המטרות והחלומות שאנחנו רוצים להגשים". 

צוריאל הורוביץ

צוריאל הורוביץ צילום: סער בלכר

שלב ראשון: להבין מה חשוב לי

"השלב הראשון בהתנהלות כלכלית נכונה הוא להבין מה חשוב לי", מסביר הורוביץ. "לאן אני חותר, מה הייתי רוצה להשיג, מה היה עושה אותי שמח ועל למה אתבאס לוותר. אלה שאלות שכל בן אדם, משפחה צריכים לשאול את עצמם תמיד ולא רק לקראת הקיץ כשאנחנו משופעים בהרבה מאוד הוצאות ונכנסים לסטרס". 

לצוריאל חשוב להבהיר שלמרות שחודשי הקיץ נראים מאיימים, למעשה הם לא התקופה היחידה בשנה בה ההוצאות המשפחתיות עולות: "אחרי הקיץ מגיעים החגים, אחריהם פסח, לפעמים הולך לנו האוטו או צריך לחדש את הביטוח. בלגן כלכלי תמיד יש - השאלה האם אנחנו בונים תקציב ומנהלים את הכסף שלנו ביד רמה בצורה שהולמת את החיים שאנחנו רוצים לחיות". 

קביעת יעדים

קביעת יעדים צילום: shutterstock

שלב שני: קביעת יעדים וגזירה לאחור

"מרגע שקבענו מטרה מסוימת משתמשים בשיטה שנקראת קביעת יעדים וגזירה לאחור", מסביר צוריאל "נניח שאנחנו רוצים לצאת לטיול - בעוד שנה. הגענו למסקנה שהטיול הולך לעלות לנו בערך 2400 שקלים, כבר עכשיו נרצה לשים 200 שקלים בחודש בצד כדי שכשנגיע לקיץ הבא יהיה לנו את הכסף שרצינו. כל העניין הוא תכנון והתארגנות כמה שיותר מוקדם, כדי שנוכל להגיע ליעדים ולמטרות שלנו".

הוא ממליץ לעשות את התהליך הזה גם עם הילדים, ומדגים כיצד לפנות אליהם בנושא: "לומר להם 'עכשיו אנחנו בתחילת החופש, יש לכם יעד מסוים, רוצים להשיג משחק או אטרקציה כלשהי? בואו נראה כמה המשחק או אטרקציה הזו עולים, בואו נראה כמה שבועות יש לנו בחופש, וכמה תצטרכו לחסוך בשבוע'". 

שלב שלישי: שינוי סדרי עדיפויות

ובכל זאת, הקיץ כבר כאן, ולא כולם הספיקו לחסוך מראש. איך עדיין אפשר להגשים את המטרות והיעדים שלנו? הורוביץ מבהיר שגם לכך יש פתרון. "אנחנו צריכים לעשות שינוי של סדרי עדיפויות ברמה המידית. יש לנו סכום כסף נתון, ועכשיו השאלה היא איך מחלקים אותו. הדרך הנכונה ביותר לחלק את הכסף שלנו היא בניית תקציב".

צילום: shutterstock

"להבין לאן הכסף שלנו הולך, למשל, אני רואה שהרבה כסף הולך לתדלוק באוטו השני, יכול להיות שבשבועות הקרובים אסע יותר בתחבורה ציבורית ופחות ברכב - ואת ההפרש אחסוך כדי לצאת להופעה שרציתי בסוף הקיץ", הדגים. "ברגע שאנחנו עושים החלטות מושכלות ומיפוי, אנחנו מבינים לאן הכסף שלנו הולך - כשאנחנו יודעים לאן הוא הולך, אנחנו יודעים להגיד מה חשוב לנו יותר, לאכול בחוץ פעמיים בשבוע עם חברים או חופשה זוגית קטנה?" סיכם.