הורים בחינוך ביתי ממליצים: כך תעבירו את החופש הגדול בשלום

בשנים האחרונות יותר ויותר משפחות החליטו לזנוח את המסגרות ולגדל את הילדים שלהם בחינוך ביתי. מילכה ועודד בושריאן, הורים לשלושה ילדים, הם דוגמה מעולה לכך. קשה לכם להיות עם הילדים בבית בחופש הגדול? הם עושים את זה כל השנה

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 04/07/23 13:02 טו בתמוז התשפג

הורים בחינוך ביתי ממליצים: כך תעבירו את החופש הגדול בשלום
משפחת בושריאן, צילום: באדיבות המצולמים

מילכה ועודד בושריאן הם הורים לשלושה ילדים שהחליטו לגדל את ילדיהם בחינוך ביתי. שניהם עצמאים, עודד כותב דוקטורט לפילוסופיה ומלווה סטודנטים, מילכה מטפלת רגשית ומנחת הורים, ומתמרנים בין תפעול שלושה ילדים בגילאי 10, 8 ו-6 לבין תחזוק הקריירה.

אבל הם ממש לא היחידים: רק במעלה אפרים, היישוב בו הם מתגוררים, יש לפחות חמש משפחות שבחרו בחינוך ביתי. ביישובים הסמוכים וברחבי הארץ, כך טוענת מילכה, יש עוד משפחות רבות. בזמן שאני משוחחת איתה הילדים נמצאים בבית, כמובן, ואני זוכה לראות בלייב איך היא מצליחה לתמרן בין שיחת הטלפון לבין הילדים, בהמון סבלנות וקור רוח.

איך משלבים חינוך ביתי עם עבודה?

"מכיוון ששנינו עצמאים אנחנו עושים סדר לעצמנו", מסבירה מילכה, "מי עובד מתי, מי עם הילדים, מתי חשוב לנו להיות כל המשפחה ביחד ומתי כל הורה עובד".

למה בחרתם בחינוך ביתי?

"אנחנו בוחרים להשקיע את המשאבים שלנו בבית ובילדים. אנחנו רוצים לראות אותם בשעות שהם ערים ולדעת מה מסקרן אותם ללמוד, לראות אותם גדלים ולראות את התהליכים שהם עוברים, ולא רק לשמוע דרך אחרים".

"התכנית הלימודית היא לשים לב מה מסקרן את הילדים"

איפה הם מכירים את החברים שלהם?

"יש ביישוב עוד משפחות בחינוך ביתי ויש לנו מפגשים קבועים. יש להם בני דודים, שכנים שהם פוגשים, תנועת נוער ביישוב, פעילויות". 

איך נראה יום בחינוך ביתי?

"יש ארוחות, יש זמנים שיש לנו פעילויות מבחוץ ויש זמנים שהם חופשיים בבית. הילדים יכולים לבחור אם הם רוצים לשבת עם חוברת חשבון, להכין יצירה, לשחק אחד עם השני או לקרוא ספר. התכנית הלימודית היא לשים לב מה מסקרן את הילדים ולאפשר להם ללמוד את זה. אנחנו מדברים לפעמים אנגלית בבית, הם לומדים הרבה מהמבוגרים סביבם. יש להם אפשרות להתנסות בדברים בעצמם".

יש לכם ילדים בגילאים שונים, איך מתאימים להם את אותם התכנים?

"כמו שמספרים פרשת שבוע בבית למגוון גילאים ומספרים בצורה שכל אחד יכול לקחת מזה חלק. אנחנו רגילים לחיות בחברה רב גילאית, רק כשזה קשור למסגרות נראה לנו שזה צריך להיות מחולק".

את מרגישה שהחינוך הביתי מקובל בציבור הדתי?

"זה הלך והתפתח. בעשור האחרון זה הלך וגדל בציבור הדתי. יש מפגשים ברחבי הארץ, מסיבות סידור, מסיבות פורים, יש קבוצת שייכות גדולה. יש גם קבוצות פייסבוק להורים שרוצים להתייעץ ולשתף". 

טיפים לחופש הגדול

לאחרונה כל הילדים יצאו לחופש הגדול והורים מתקשים להעביר חודשיים עם הילדים בבית. יש לך טיפים בשבילם?

"לשים מפה גדולה על השולחן ולהתחיל לכתוב עליה מה חשוב לי כהורה. להתחיל לכתוב את הצרכים שלי. מה עוזר לי להיות בן אדם שמח. להבין מה עוזר לי, מה תומך בי, איפה אני רוצה לבקש עזרה ואיפה אני רוצה להצליח לבד. להיות כנה עם עצמי ולראות מה לא התאים לי בחופש הקודם, להיות כנה עם הרצונות והצרכים שלי כבן אדם ואחר כך גם מה חשוב לי לגבי הילדים שלי". 

"יש לנו לפעמים כל מיני דמיונות מי אנחנו אמורים להיות, ואז אנחנו לא מספיקים לשים לב לעצמנו תוך כדי. חופש גדול יכול להיות מסע מרגש ומעצים לגבי מי אני, מי הילדים שלי ומי אנחנו כמשפחה".