"המדינה לא רוצה לתת תמיכה ישירה לחקלאים": למה החלב כל כך יקר?

מחירי החלב עלו השבוע ב-9.3 אחוזים ומיד אחריהם הודיעו גם תנובה, שטראוס וטרה על עלייה של שאר מוצרי החלב. בשיחה עם "חדשות כיפה", מסביר מנכ"ל אחת המחלבות הגדולות כי הפתרון נמצא אצל הממשלה: "זאת בעיה של המדינה שבשלב זה לא רוצה לתת תמיכה ישירה לחקלאים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 04/05/23 17:05 יג באייר התשפג | עודכן בתאריך 04/05/23 17:10

"המדינה לא רוצה לתת תמיכה ישירה לחקלאים": למה החלב כל כך יקר?
מחירי החלב מזנקים, החברות תיאמו מחירים?, צילום: Michael Giladi/Flash90

למה החלב כל כך יקר? מאז הודיע שר האוצר סמוטריץ' על ההסכם החדש לפיו מחיר החלב יעלה ב-9.3 אחוז, העיסוק במשקה הלבן לא יורד מסדר היום. בהמשך, היו אלה המחלבות הגדולות תנובה, טרה, שטראוס ומחלבות גד שהעלו מחירים גם למוצרים שאינם בפיקוח, מהלך שגרם לזעם של שר הכלכלה. גם מבקר המדינה הקדיש פרק שלם בדו"ח השנתי לכשלים במשק החלב הישראלי. השאלה בסופו של דבר היא אחת, למה החלב בישראל כל כך יקר ומה אפשר לעשות כדי להוריד את המחיר?.

"המחלבות לא מרוויחות על מוצרים שבפיקוח"

בשיחה עם "חדשות כיפה" מסביר מנכ"ל אחת המחלבות הגדולות בישראל, שביקש להישאר בעילום שם, מה גורם לחלב להתייקר. על מצבן של הרפתות הוא אומר כי "התשומה העיקרית ברפת, היא המזון לפרות. המזון ברובו הוא מיובא מחו"ל, גם שערי הטבע, גם המלחמה באוקראינה שמשם מייבאים אוכל רב לפרות, גרם למחיר לעלות וגם ההובלה הימית שעלתה משמעותית".

הוא עצמו, כמנהל מחלבה גדולה מסביר כי "עד לפני 3-4 שנים היה מנגנון שעבד יפה ואמר שעל כל עלייה במחיר מטרה, המחלבות יקבלו פיצוי במחיר שבו הם ימכרו לרשתות ולקמעונאים". כשנוצר מצב בו הוועדה החליטה להעלות את מחיר המטרה אך להשאיר את מצב מוצרי החלב המפוקחים כרגיל, נוצר מצב בו "המחלבות לא מרוויחות על מוצרים שבפיקוח ובמקרים מסויימים גם מפסידות".

התייקרות מחירי החלב

התייקרות מחירי החלב, גם שאר המוצרים מתייקרים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"טרה צמצמה את ייצור החלב שבפיקוח ב-50 אחוז, יטבתה לא מייצרת בכלל (למעט כמות קטנה שמיועדת לעיר אילת) ומחלבות רמת הגולן שמייצרת כ-65 אחוז עבור מוצרים שבפיקוח, סבלו מזה רבות ונקלעו לקשיים".

"אם יורידו את המע"מ אפשר היה לדבר על מחירים אחרת לגמרי"

למרות טענותיהם של הרפתנים והמחלבות, השורה התחתונה בסופו של דבר ברורה, המחיר בישראל גבוה משמעותית ולפעמים אף כפול ממדינות באירופה. על הטענות האלה אומר מנכ"ל המחלבה: "במדינות ה-OECD לא מטילים מע"מ על המוצרים המפוקחים וגם נותנים תמיכה ישירה ברפתנים, אם יורידו את המע"מ אפשר היה לדבר על מחירים אחרת לגמרי לצרכן".

רפת. אילוסטרציה

רפת. אילוסטרציה צילום: Gili Yaari/Flash90

"צריך להסתכל על המכלול" הוא אומר, "המחיר של החלב גבוה אני לא מתכחש לזה, אבל אם מנתחים, רואים שזאת לא בעיה של המחלבות ולא של הרפתנים, זאת בעיה של המדינה שלא רוצה לתת תמיכה ישירה לחקלאים ולא רוצה להוריד את המע"מ". 

"יש הצדקה בפירוש להעלאת מחירים"

עליית המחירים במוצרים שאינם בפיקוח הכרחית או שהחברות הגדולות קפצו על העגלה?

"מחיר החלב הגולמי עלה, וזה חל גם על המוצרים בפיקוח וגם על אלה שלא" הוא אומר, "יש הצדקה בפירוש להעלאת מחירים, יש מחלבות שחיכו בסבלנות ויש מחלבות שאפילו הפסידו כסף על המוצרים שבפיקוח. גם עכשיו הבטיחו למחלבות 17 אחוז ובסוף נתנו עכשיו 9.3 אחוז ואת ההמשך בפעימות".

מחלבה, הפרה עם התנובה הכי גבוהה בעולם

מחלבה, "תשומה העיקרית ברפת, היא המזון לפרות" צילום: Nati Shohat/Flash90

הדרך שעובר החלב, מהרפת למקרר

כדי להבין את היוקר של החלב הישראלי צריך להבין את שרשרת ההספקה של החלב, מהרפת ועד למקרר. כמאה מחלבות יש בישראל, ששת המחלבות הגדולות הם: תנובה, טרה, שטראוס, מחלבות גד, יטבתה ומחלבות רמת הגולן. המחלבות רוכשות את החלב הגולמי מהרפתות ב"מחיר מטרה" מחיר קבוע שמתעדכן אחת לרבעון ע"י וועדה של משרדי האוצר והחקלאות, המחלבות מייצרות את מוצרי החלב שאנחנו מכירים, אלה שבפיקוח ואלה שלא. משם נמכרים לרשתות השיווק והקמעונאים. כל אחד בתורו, לוקח נתח מהמחיר שלבסוף מגיע אלינו לכיס.