קטסטרופה: בתוך 21 שנים הכסף במוסד לביטוח לאומי צפוי להתרוקן

הוועדה לענייני ביקורת המדינה התכנסה לדון בגרעון הביטוח הלאומי: עד שנת 2044 הקרן עתידה להתרוקן לחלוטין, העלאת גיל הפנסיה- פתרון חלקי. "אנחנו מועדים בעיניים פקוחות לקראת קטסטרופה חברתית וכלכלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/23 13:47 א באדר התשפג

קטסטרופה: בתוך 21 שנים הכסף במוסד לביטוח לאומי צפוי להתרוקן
המוסד לביטוח לאומי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הסיוט הכלכלי של ישראל - בשנת 2044 קרן המוסד לביטוח לאומי צפויה להתרוקן: לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי, בעוד ארבע שנים התשלומים שיקבל המוסד יהיו גבוהים מהתקבולים, לפיכך בעוד עשרים ואחת שנים קרן המוסד צפויה להתרוקן. כבר בשנת 2015 ממשלת ישראל קיבלה החלטה לגבש תכנית לטיפול בגרעון האקטוארי של המוסד לביטוח לאומי, אך היא טרם בוצעה.

לבקשת יו"ר הוועדה חבר הכנסת מיקי לוי, המועצה הלאומית לכלכלה התחייבה לקיים דיונים מעמיקים בנושא המוסד לביטוח הלאומי לאחר העברת התקציב. לוי: "אנחנו מועדים בעיניים פקוחות לקראת קטסטרופה חברתית וכלכלית".

בתוך 21 שנים קרן המוסד לביטוח לאומי צפויה להתרוקן לחלוטין

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי מסיעת יש עתיד, התכנסה היום (ד') לדיון בנושא משבר הגרעון במוסד לביטוח לאומי - ניהול החוב הממשלתי והתחייבות הממשלה. לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי בשנת 2027 התשלומים של המוסד לביטוח לאומי צפויים להיות גבוהים מהתקבולים ובשנת 2044 קרן המוסד לביטוח לאומי צפויה להתרוקן לחלוטין.

"ממשלות ישראל לאורך הדורות נושאות באחריות לחיסול המוסד לביטוח לאומי"

ח"כ מיקי לוי, אמר כי, "אם הביטוח הלאומי יגיע לחדלות פירעון תהיה פה קטסטרופה חברתית וכלכלית במדינה. התרוקנות הקופה בשנת 2044 תוביל לפגיעה חמורה בחוסן החברתי", חבר הכנסת ביקר בחריפות, "ממשלות ישראל לאורך הדורות נושאות באחריות לחיסול המוסד לביטוח לאומי. זה יהיה אסון לכל אזרחי ישראל וזה פשוט מרתיח אותי. מטריד אותי שאין תכנית ממשלתית כוללת".

לוי הסביר כי הייתה החלטת ממשלה בשנת 2015 לבחון את התוכנית, ולטענתו, מאז לא קודם הנושא, "חמישית מתקציב המדינה הולך למימון של הביטוח הלאומי. ההחלטות על עצמאות הביטוח הלאומי צריכות להתקבל על ידי הממשלה. צריך להכין הצעה לממשלה להבראת הביטוח הלאומי" אמר.

"העלאת גיל הפרישה היא תרופה זמנית אך לא פתרון לטווח הארוך"

לפי הדו"ח האקטוארי המלא של המוסד לביטוח לאומי העלאת גיל הפרישה לנשים ולגברים ל- 68 תדחה את אזילת קרן המוסד לביטוח לאומי בכ-10 שנים ל- 2053. במשרד מבקר המדינה טוענים כי על הממשלה לבחון דרכים להתמודדות עם העלייה בתוחלת החיים של גברים ונשים שתהייה בת-קיימא. העלייה המתמשכת בתוחלת החיים מחייבת בחינה של מתווה העלאת גיל הפרישה של נשים תוך השוואה למקובל בעולם.

"העלאת גיל הפרישה היא תרופה זמנית אך לא פתרון לטווח הארוך" כך אומר עו"ד יצחק סעד, מנהל החטיבה הכלכלית במשרד מבקר המדינה. לדברי עו"ד סעד: "בשנים הקרובות יהיו שינויים דמוגרפיים משמעותיים הן בהזדקנות האוכלוסייה והן בשינויים תעסוקתיים. בשנים הקרובות תשלומי הריבית ופירעונות הקרן לא יוכלו להירשם ולשמש כחלק מהכנסות המדינה ומשרד האוצר ייאלץ להזרים כסף למוסד".

מיקי לוי, מחפש אשמים?

מיקי לוי,  צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לדבריו, משרד האוצר ייאלץ להמשיך לרשום את הוצאות החזר הריבית והקרן בתקציב המדינה ולשלם אותן. אולם, שלא כמו בעבר, סכומים אלה לא יחזרו ויירשמו בצד ההכנסות של תקציב המדינה, כך ייווצר גידול בפער בין הכנסות להוצאות בתקציב המדינה: "פער זה, אם לא יטופל, צפוי לגדול עם השנים ומהווה סיכון לקיימות הפיסקלית של תקציב המדינה".

המוסד לביטוח לאומי דורש שינויי חקיקה

במוסד לביטוח לאומי טוענים כי הגרעון האקטוארי הוא נושא משמעותי ויש לקיים דיון מעמיק ואמיתי לגביו ברמה הממשלתית והציבורית. אלעד זכות מהמוסד לביטוח לאומי "דבר חיוני מבחינת תפיסתנו הוא לא רק האיתנות הפיננסית אלא עצמאותו של המוסד כנפרד ממוטיבציות ממשלתיות והבטחת זכויות לכלל תושבי המדינה בדורות הבאים".

רמי דניאל שלום, סגן האקטואר של הביטוח הלאומי: "פתרון הגרעון האקטוארי צריך להגיע בדרך של חקיקה. כל שינוי חקיקה משפיע בצורה ישירה על ההכנסות או התשלומים של הביטוח הלאומי". בתגובה, דוד בדל, מהמועצה הלאומית לכלכלה התחייב כי "אנחנו במועצה הלאומית לכלכלה נסיים את דיוני התקציב הקרוב, ונתפנה לדיונים מעמיקים בנושא המוסד לביטוח הלאומי". בדל הוסיף כי "הדיון צריך להיות בהתחלה סביב שאלת עצמאות הביטוח הלאומי. האם המוסד צריך להיות מוסד ביטוח בפני עצמו או שהוא צריך להיות זרועה ביצועית". 

תקציבי הביטוח לאומי: 50 מיליארד שקלים מתקציב המדינה, ועוד 20 מיליארד לכיסוי גרעון

באגף התקציבים באוצר טוענים כי הם מעבירים מדיי שנה כ- 70 מיליארד שקלים לכיסוי על ההוצאות של המוסד לביטוח לאומי. "מתוך התקציב שמשרד האוצר מעביר, 50 מיליארד שקלים הם במסגרת התחייבות המדינה ועוד 20 מיליארד שקלים הולכים לתשלומי ריבית על הגירעון". כך אמר דניאל בלנגה מאגף תקציבים באוצר, וציין כי המשרד בוחן אם יש צורך לערוך שינויים במודל הקיים. 

משרד האוצר מתקצב את הביטוח הלאומי ב-70 מליארד שקלים בשנה

משרד האוצר מתקצב את הביטוח הלאומי ב-70 מיליארד שקלים בשנה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יש לי כאב בטן גדול מהדיון הזה והוא מספק לי סיבת אחת נוספת לא לישון בלילה

"יש לי כאב בטן גדול מהדיון הזה והוא מספק לי סיבת אחת נוספת לא לישון בלילה. המצב קטסטרופלי, אנחנו נמצאים 21 שנים לפני חדלות פירעון של המוסד לביטוח לאומי ולמדינת ישראל אין פתרונות לכך. מבקש שמהמועצה לכלכלה תתכנס בהקדם ותגבש תכנית להבראת המוסד לביטוח לאומי" כך סיכם מיקי לוי את הדיון.