"אנשים קונים לפי מה שיש ליד הבית, הדבר המשמעותי זה להיות מודע"

בראיון עם כיפה אומר מנכ"ל RiseUp כי המדדים המרבים להתפרסם לא צריכים להטריד את הצרכן הישראלי, אלא המודעות. על חוסר שיתוף הפעולה של הבנקים עם מיזם ההשקעה הקבוצתית שלהם הוא אומר: "אנחנו מייצרים קהילה ששומרת על עצמה"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 15/01/23 18:39 כב בטבת התשפג

"אנשים קונים לפי מה שיש ליד הבית, הדבר המשמעותי זה להיות מודע"
יובל סמט, צילום: ללא

אחת לכמה שבועות מתפרסמים נתונים ומדדים הנוגעים ליוקר המחיה בישראל. הבוקר (א') פרמו משרד הכלכלה והלמ"ס את נתוני סל המוצרים הבסיסי לדצמבר 2022 שהראה שהראה עלייה ממוצעת של 6 שקלים ביחס לחודש הקודם. גם מדד המחירים לצרכן המתפרסם מידי חודש מביא איתו בשורות על עליות מחירים חוזרות בכל השנה האחרונה. אבל אם תשאלו את יובל סמט מנכ"ל RiseUp אין צורך לפחד מהמדדים.

בראיון לחדשות כיפה מסביר סמט, כי המודעות היא הדבר המשמעותי ביותר: "בסופו של דבר אנשים קונים לפי מה שיש ליד הבית, תושב גוש עציון יקנה בסופר בגוש עציון, אחד הדברים המשמעותיים ביותר זה להיות מודע לאירוע". סמט מספר, על סמך הנתונים של RiseUp כי "מי שעל זה, יכול לשפר את המצב שלו ב-70 אחוז".

הוצאות הישראלים קפצו משמעותית - הכי הרבה בתיירות

הסטארט אפ בראשו עומד סמט, מציע דרך חדשה לנהל ולעקוב אחר חשבונות הבנק, ההוצאות וההכנסות וכך לחזור לשליטה בכסף. לכיפה הוא מספר כי על פי נתוני החברה, בדצמבר השנה חלה עלייה בהוצאות הישראלים ברוב ענפי המשק ביחס לדצמבר בשנה שעברה. במקום הראשון באופן מפתיע נמצא דווקא תחום התיירות שקפץ השנה ב-22 אחוז, במקום השני יש את העליה במחירי החשמל שם הישראלים צרכו יותר ב-20 אחוזים. את העליה בחשמל מסביר סמט באפשרות שהחורף השנה מגיע מאוחר ולכן הישראלים משתמשים יותר במזגנים ולכן מחירי החשמל גבוהים.

עליית מחירים

הוצאות הישראלים קפצו. |  צילום: shutterstock

עליה בהוצאות, חלה השנה גם במשכנתאות ב-16 אחוז, בשכירות ב-12 אחוז ו11 אחוז עליה בהוצאות על חיות מחמד. סמט מספר כי דווקא בביגוד ופארמה צריכת הישראלים ירדה בשיעור של 2-3 אחוז. גם בקניות בסופר חלה ירידה קלה אותה מספביר סמט באפשרות ש"באומיקרון בשנה שעברה הישראלים נשארו בבית וצרכו יותר, מה שמסביר את הירידה השנה".

"הבנקים לא רצו להיות שותפים, הם לא רגילים להתמודד מול קבוצות רכישה"

על רקע עליית הריבית התכופה והתחושה בקרב רבים בציבור כי הבנקים מרוויחים הון על המשכנתאות והחובות של הציבור אך מנגד לא מרוויח מספיק על הפיקדונות וההשקעות, קראו ב-RiseUp לציבור להשקיע דרכם כקבוצה וכך להשיג תשואות גדולות יותר. אני שואל את סמט על הפרוייקט ועל מידת שיתוף הפעולה של הבנקים. "הבנקים לא רצו להיות שותפים, הבנקים לא רגילים להתמודד מול קבוצות רכישה" הוא אומר "לבנק יש אינטרס שתעביר לפיקדון ככה הוא יכול להלוות את הכספים ולהרוויח יותר זה האינטרס שלו".

במיזם החדש מספר סמט "הביעו עניין 5000 אנשים בסך כולל של 700 מיליון שקלים להשקעה, אנחנו עומדים בזכות המוצר שלנו, להראות לאנשים איפה כדאי להשקיע בפיקדונות או בקרן כספית שהיא אלטרנטיבה מעולה, "אנחנו מייצרים קהילה ששומרת על עצמה וטכנולוגיה שעושה את זה". סמט מסביר את החזון שלו ואומר: "אנחנו רוצים לייצר כלכלה חדשה של ווין ווין, לא להעניש את הבנקים. לכולם יש אינטרס שהציבור יצמח כלכלית".

קרן כספית שיקלית הוא מוצר מקביל לפיקדונות שנותן ריבית זהה לריבית של בנק ישראל, והוא נזיל, הלקוח יכול למשוך את כספו כמעט מתי שהוא רוצה בניגוד לפיקדונות ארוכות הטווח שכדאיות לבנקים. הקרן מפוקחת על ידי הרשות לניירות ערך ומסופקת על ידי חברות כמו הראל, פסגות ואנליסט ועוד בתי השקעות.