נגיד בנק ישראל מציג: 4 הסיבות בגללן אתם נפגעים מהאינפלציה

נגיד בנק ישראל דיבר על עליית הריבית והסביר מדוע התגברות האינפלציה פוגעת דווקא בשכבות החלשות. על התוכנית הממשלתית אמר הנגיד: "הצעדים שהוצגו אמש סבירים, בהינתן שמדובר בצעדים זמניים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 12/01/23 15:01 יט בטבת התשפג

נגיד בנק ישראל מציג: 4 הסיבות בגללן אתם נפגעים מהאינפלציה
הנגיד אמיר ירון, צילום: בנק ישראל

התגברות האינפלציה: נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נשא היום (ה') דברים בכנס "נגישות לשירותים פיננסיים - אתמול, היום ומחר" לזכרו של אביו יעקב ירון ז"ל. ירון דיבר בכנס על עליית הריבית ואמר על האינפלציה כי היא אמנם נמוכה מרוב מדינות העולם אך אינפלציית הליבה כבר מתקרבת לממוצע העולמי.

הנגיד הסביר מדוע בנק ישראל לא חשש להשתמש בכלי של עליית ריבית על מנת למגר את התגברות האינפלציה, למרות הפגיעה הנלוות אליה ומסביר כי התגברות האינפלציה עלולה להעמיק את אי השוויון: "הספרות מציעה מספר הסברים מדוע אינפלציה מעמיקה את אי השוויון, ובפרט, מדוע האינפלציה פוגעת בעיקר בשכבות החלשות" אמר. בהמשך מונה הנגיד ארבע סיבות מרכזיות בגללן האינפלציה פוגעת בעיקר בשכבות החלשות:

ארבעת הסיבות לפגיעה מהאינפלציה:

  1. השכבות החלשות מוציאות באופן יחסי יותר (כחלק מהכנסתם) על מוצרים שהיכולת לוותר או להחליף אותם נמוכה יותר. סל הצריכה של משקי בית מהשכבות החלשות מורכב יותר ממוצרי צריכה בסיסיים. המשמעות היא שלוותר עליהם יגרום לפגיעה מאד קשה באיכות בחיים. הנגיד מדגים: כשהמחירים עולים, משקי בית חזקים יותר יכולים להרשות לעצמם לוותר על ארוחה במסעדות יקרות, או לצמצם נופשים בארץ ובחו"ל; משקי בית חלשים יותר, אשר צורכים בעיקר מוצרים בסיסיים כמו מזון - יתקשו יותר לצמצם אותו. 
  2.  משקי בית חלשים יחסית מוציאים חלק גדול יותר מהכנסתם על סל הצריכה שלהם, ולכן אינפלציה - התייקרות סל הצריכה - פוגעת בהם יותר.
  3. נגישות נמוכה למוצרים פיננסיים המפצים על האינפלציה. יש לכך מספר גורמים - למשל אוריינות פיננסית נמוכה, שגורמת לכך שהנגישות של משקי בית מהאוכלוסיות המוחלשות לנכסים פיננסיים כמו מוצרי השקעה או פיקדון בנקאי - נמוכה יותר, והכסף הקיים נוטה להישאר בעו"ש ובמזומן.
  4. יכולת המיקוח לגבי השכר נמוכה יותר. דוגמא לכך היא שכר המינימום שערכו לא השתנה בשנים האחרונות, ומשכך - ערך הכסף נשחק. זאת בעוד השכר הריאלי במגזר העסקי, עלה בשנים האחרונות.
הנגיד ירון

הנגיד ירון צילום: בנק ישראל

הנגיד מתייחס למדיניות הממשלה: "חשוב שתנהג באחריות"

הנגיד ירון התייחס בנאומו גם לצעדים הכלכליים שהציגו אמש ראש הממשלה ושר האוצר: "הצעדים שהוצגו אמש, למיתון עליות מחירי החשמל, המים והארנונה הם סבירים, בהינתן שמדובר בצעדים זמניים שעלותם מכוסה על ידי מקורות תקציביים מובחנים" אמר הנגיד, "תוך שמירה על המסגרת המוסדית של קביעת מחירי המים והחשמל על ידי הרשויות הרלוונטיות".

שר האוצר סמוטריץ

שר האוצר סמוטריץ' צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"חשוב לזכור, כי דרך המלך להתמודדות עם יוקר המחיה היא קידום רפורמות מבניות המעודדות תחרות בשווקים השונים. מדובר בתהליך ארוך המחייב עבודת מטה מקצועית ומעמיקה וכדי ליישמו נדרשות לא מעט עיקשות והתמדה. שמחתי לשמוע אתמול את מחויבותם של ראש הממשלה ושר האוצר לתהליכים אלה של עידוד התחרות, פתיחת השווקים וצמצום רגולציה עודפת" הוסיף הנגיד.