ראיון "התכנית הכלכלית היא אמנם פלסטר אבל גם הצהרת כוונות חשובה"

בראיון לחדשות כיפה, טוען הכלכלן ארז צדוק כי למרות שהתכנית הכלכלית של נתניהו וסמוטריץ' היא רק צעד קטן וראשוני, מדובר בהצהרה משמעותית חשובה ומזהיר כי אסור להם להיגרר למהלכים פופוליסטים

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 12/01/23 16:40 יט בטבת התשפג

"התכנית הכלכלית היא אמנם פלסטר אבל גם הצהרת כוונות חשובה"
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אחת הבטחות הבחירות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היא להילחם נגד יוקר המחייה שפוקד את מדינת ישראל בחודשים האחרונים. נתניהו ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ' הציגו אתמול (ד') את התכנית הכלכלית נגד יוקר המחייה במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה. בין הצעדים שהם הציגו להורדת יוקר המחייה: הקפאת עליית מחיר הארנונה לשנה, הורדת מחיר בדלק ל-10 אגורות לליטר וקיצוץ של 70% בהתייקרות במחירי החשמל והמים.

בראיון לחדשות כיפה, טוען הכלכלן ומנכ"ל "אביב בית השקעות", ארז צדוק, כי למרות שהתכנית של נתניהו וסמוטריץ' היא צעד יחסית קטן, עדיין מדובר בתכנית משמעותית וחשובה נגד יוקר המחייה במדינת ישראל ומזהיר כי אסור להם להיגרר למהלכים פופוליסטים.

"התכנית הכלכלית היא אמנם פלסטר אבל היא גם הצהרת כוונות מאוד חשובה"

"מדובר בתכנית מאוד ראשונית. יש ממשלה חדשה, יש ראש ממשלה חדש-ישן, ויש שר אוצר חדש למרות שיש לו תפיסה כלכלית מאוד מגובשת ומוצקה. הוא רק נכנס למשרד ומתחיל לשבת עם כל אנשי האוצר, שומע אותם ומגבש את הדברים. התכנית הזאת היא באמת סוג של פלסטר מצד אחד, אבל מצד שני, היא הצהרת כוונות מאוד חשובה. הייתה פה ממשלה שאמרה שלא מעניין אותה יוקר המחייה: 'יש אינפלציה בעולם ולכן יש אינפלציה גם בארץ ולכן לא צריך לטפל בזה'. הממשלה החדשה אומרת שצריך ואפשר לטפל בזה וזה דבר חשוב מאוד, התחלה טובה".

ארז צדוק. צילום: נחשון פיליפסון

צדוק התייחס לשינויים הצפויים בעקבות התכנית הכלכלית ועל הצעדים הבאים אחריה. "הצעדים האלה הם טובים אבל זה ממש בקטנה. זה שינוי של כמה עשרות שקלים למשפחה, לא שינוי משנה עולם. בתור ממשלה שבאה ואומרת: 'אנחנו עושים משהו, אנחנו ממשלה חדשה, רק עכשיו התחלנו ואנחנו עושים צעד ראשון' – זו המשמעות האמיתית. מפה צריך ללכת הלאה, צריך לעשות רפורמות בייבוא, להקטין את הוצאות הממשלה, צריך להקטין את המגזר הציבורי ולייעל את המשק. הרבה דברים שסמוטריץ' מדבר עליהם לאורך כל הדרך, נתניהו אמנם גם אבל פחות ממנו, על החלשת כוחה של ההסתדרות, לפרק ולייעל את מכון התקנים ולשפר את התפקוד שם. אלו מגוון רחב של דברים שבסופו של דבר יסייעו להוריד את יוקר המחייה. אני שומע את כל הביקורות מהתקשורת על התכנית שזה לא מספיק. ואני שואל: 'מה ציפתם שיעשו ביומיים וחצי?' בתור צעד ראשון אני בהחלט מרוצה".

חברת החשמל, אילוסטרציה

מעלים מחירים ותורמים להתחזקות האינפלציה. אילוסטרציה צילום: חברת החשמל

"הם מתחילים לעבוד עכשיו על התקציב הבא ואני מניח שיהיו הרבה רפורמות"

התכנית הכלכלית צפויה להיתקל בהתנגדות או משהו יכול למנוע אותה?

"לא חושב שמשהו יכול למנוע את המהלכים האלה. המגזר המוניציפלי, ראשי הערים, יכולים להתנגד להקפאת עליית במחירי הארנונה או הקטנתם. הם רוצים יותר ארנונה, יותר הכנסות. גם ככה ידוע שראשי הערים לא מעודדים בנייה ועושים לפעמים הרבה כדי שלא יהיו הרבה אישורי בנייה בתחומים שלהם. בסך הכל, על תושב הם מפסידים כסף, כי תושב משלם קצת יחסית ארנונה והוא דורש הרבה שירותים. הם מעדיפים עסקים על פני תושבים כי הם משלמים הרבה ארנונה וצורכים הרבה פחות שירותים וזה יותר רווחי מאשר תושבים. עכשיו כשבאים ופוגעים בהם בהכנסות בארנונה, ברור שיהיה להם פחות טוב וברור שהם ינסו להתנגד כך או אחרת. אין להם מה לעשות אלא רק להביע מורת רוחם".

ברור שלראשי הערים יהיה פחות טוב והם ינסו להתנגד להקפאת מחירי הארנונה. אילוסטרציה. צילום: Yossi Aloni/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "אני לא חושב שאנשים אחרים יתנגדו, אבל תמיד יהיו אנשים שישאלו 'מאיפה המקורות?' יש מספיק מקורות לממשלה. הם מתחילים לעבוד עכשיו על התקציב הבא ואני מניח שיהיו הרבה מאוד רפורמות. מניח שבתקציב הבא יהיה צמצום של המגזר הממשלתי, כי זה יפנה הרבה כסף לדברים כאלה. מלחמה ביוקר המחיה בדרך של המשך רפורמות הייבוא, טיפול במכון התקנים, הקטנת כוחה של ההסתדרות והגברת היכולת והגמישות של המגזר העסקי. כל הדברים האלה הם אלו שבאמת יורידו את יוקר המחייהכשנתניהו מדבר על מחוללי אינפלציה, הוא מדבר על זה שהמים, החשמל, האנרגיה, הארנונה ועוד מכבידים על העסקים ובעקבות כך הם מעלים מחירים ותורמים להתחזקות האינפלציה. צעד קטן אבל צעד ראשון ומאוד מהיר. אנשים לא התחילו להתיישב במשרדים וכבר יש צעד כזה וזה יפה מאוד".

מוטלת החובה גם על סמוטריץ' וגם על נתניהו להקפיד לא להיגרר לצעדים פופוליסטים

במה שונה גישתו של סמוטריץ' מגישתם של שרי אוצר קודמים?

"שרי האוצר הקודמים: אביגדור ליברמן, משה כחלון, יאיר לפיד, רוני בר און -  האם משהו משרי האוצר האלה בא עם משנה כלכלית סדורה כמו בצלאל סמוטריץ'? התשובה שלי היא לא. סמוטריץ' כשר אוצר בא מוכן, הוא לא בא ללמוד. הוא בא עם משנה כלכלית סדורה ועם ידע ואג'נדה כלכלית של שוק חופשי וקפיטליזם. וכשאתה מחבר אחד כזה לנתניהו, שהיכולות והניסיון שלו בכלכלה הם דברים ידועים – אתה מקבל כח שיכול על התחלה יכול לעשות צעדים, צעדים קטנים אבל מיד. יש בזה חידוש מרענן ואני מצפה מהשניים האלה לדברים גדולים בהמשך. מתחיל בצעדים קטנים אני מצפה שיהפוך לדברים גדולים בהמשך, אין פה פופוליזם של כחלון ושל ליברמן ובטח לא של לפיד. יש פה תכניות כלכליות רציניות, שוק חופשי וקפיטליזם".

ליברמן

שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "באים אליי אנשים ואומרים לי שבגלל הממשלה החדשה המשקיעים זרים יברחו מפה. אני אומר להם שלמשקיעים הזרים לא מעניין אותם הר הבית או מה שקורה ביהודה ושומרון - מה שמעניין אותם אם הם יכולים לעשות פה כסף או לא, זה מה שמעניין אותם. וכשהם מסתכלים על הממשלה - לא אכפת להם מי הם השרים. כשיש ממשלה כזאת, המשקיעים הזרים אומרים שסמוטריץ' הוא קפיטליסט, בעד שוק חופשי, יש לו את הידע והיכולת והוא נתמך בידי נתניהו - הם אוהבים את השניים האלה. לא אכפת להם פוליטיקה. הם רוצים רק לעשות כסף במדינה הזאת ואפשר להשקיע ולהרוויח פה. זה לדעתי מה שהמשקיעים הזרים רואים וחושבים.

בסיום דבריו אמר צדוק כי "מוטלת החובה גם על סמוטריץ' וגם על נתניהו להקפיד לא להיגרר לצעדים פופוליסטים אלא לעשות את העבודה כמו שצריך, בראייה ארוכת טווח. לכאורה הם יכלו לעשות צעדים יותר גדולים, משמעותיים, יותר הנחות, לא רק לעצור ולהקפיא את החלק אלא להקפיא את הכל - אבל זה היה יכול להיות פופוליסטי. דווקא בגלל שהצעדים של התכנית הכלכלית שלהם הם קטנים, מצומצמים יחסית מהווים התחלה טובה וגורמים לי להרגיש הרבה יותר בנוח בממשלה שלא באה ומכסחת על ההתחלה אלא עושה צעדים מדודים".