מזון בשווי 21 מיליארד שקלים נזרק השנה בישראל

ארגון לקט ישראל פרסם את הדו"ח השנתי שלו על כמויות האוכל שנזרקות בישראל. על פי נתוני הדו"ח 2.6 טונות של אוכל נזרקות. | הנזק הסביבתי עולה למדינה מעל 3 מיליארד שקלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/11/22 10:26 כ בחשון התשפג

מזון בשווי 21 מיליארד שקלים נזרק השנה בישראל
תעשיית המזון בישראל, צילום: shutterstock

המזון שהולך לפח:  זו השנה השביעית שארגון "לקט ישראל" מפרסם את הדו"ח הלאומי לאובדן מזון והצלת מזון. הדו"ח נערך על ידי לקט ישראל ומשרד רואי החשבון-BDO ונערך השנה בפעם השלישית בשיתוף המשרד להגנת הסביבה.

2.6 מיליון טונות נזרקות לפח

על פי אומדני הדו"ח, סך היקף אובדן המזון בישראל לשנת 2021 עומד על 2.6 מיליון טונות, בשווי של כ- 21.3 מיליארד ₪. סך האובדן מהווה כ- 37% מהיקף ייצור המזון בישראל. מתוכם, אובדן של מזון בר-הצלה, כלומר מזון הראוי למאכל, בהיקף של מעל 1 מיליון טונות ובשווי של כ- 7.5 מיליארד ₪.

בישראל שבה ההוצאה על מזון גבוהה יחסית בהשוואה בינלאומית, אובדן מזון מהווה את אחד המרכיבים המשפיעים על יוקר המחייה: הן מתוך ההוצאה העודפת על מזון והן מתוך השפעת האובדן על התייקרות המזון. ההשפעה הכוללת על יוקר המחייה הינה תוספת עלות של 6,900 ₪ למשק בית בשנת 2021 במקטע הצריכה הביתית.

איבוד מזון שווה מיליונים

איבוד מזון שווה מיליונים צילום: shutterstock

הנזק למשק: 4.3 מיליארד שקלים

מניעת בזבוז מזון והצלתו, מהווים כלים כלכליים וסביבתיים חשובים למימוש החלטת ממשלה 171 מיולי 2021 להפחתה בשיעור של 71% בכמות הפסולת המוטמנת עד שנת 2030. לפי ממצאי הדו"ח, בשנה האחרונה נזרקו לפח 2.0 מיליון טונות פסולת מזון ואריזות. הנזק הסביבתי כתוצאה מאובדן מזון נאמד על ידנו ב-3.6 מיליארד ₪.

מצאי הדו"ח מצביעים על כדאיות גבוהה להצלת מזון, מההיבט הכלכלי, החברתי והסביבתי. כל שקל המושקע בהצלת מזון מציל מזון בשווי ישיר של 3.6 ₪. כאשר משקללים גם את ההשפעות הסביבתיות של יצור, שינוע ואספקת המזון הרי שכל שקל המושקע בהצלת מזון מייצר ערך כלכלי של 4.3 ₪ למשק.