אל תשכחו לחיות: מדריך הישרדות כלכלי לסטודנטים

להיות סטודנט בימינו זאת הזדמנות גדולה אבל גם אתגר לא פשוט. אז איך שורדים? רשימת הטיפים של כרמי אור, מחברת הספר: "לא חייבת כלום לאף אחד"

חדשות כיפה כרמי אור 25/10/22 16:28 ל בתשרי התשפג

אל תשכחו לחיות: מדריך הישרדות כלכלי לסטודנטים
סטודנטים, צילום: shutterstock

שנה חדשה באקדמיה.  פתיחת שנת הלימודים האקדמית היא הזדמנות לכתוב את דעתי האישית, המקצועית, הכנה והבלתי מתפשרת. קבלו טיפים לסטודנט המצוי ולסטודנטית הנפוצה:

כרמי אור

כרמי אור צילום: באדיבות המצולמת

רשימת הטיפים של כרמי אור:

1. תציבו גבולות גזרה להוצאות שלכם. ככל תהיו עלזה, יהיה לכם יותר קל לקבל החלטות.

2. תבינו את מערכת המימון - האם אתם משלמים על הלימודים או ההורים? האם יש מלגות שאתם יכולים לקבל? האם יש תוכניות שנותנות דמי מחייה בזמן הלימודים?

3. זה ממש בסדר להשקיע בציונים אבל אל תשכחו לחיות ובטח אל תשכחו לעבוד כדי לממן את החיים ואת ההתפתחות והצמיחה שלכם.

4. ככל שתצרכו פחות דברים מיותרים, תוכלו לעבוד פחות וללמוד יותר.

5. שימו בצד סכום כסף קבוע שיממן את חופשות הסמסטר כי סיכוי סביר שתרצו לטוס, לטייל או לא לעבוד כדי ללמוד למבחנים. אם אתם בראש טוב, אז גם להתחיל לחסוך להון עצמי לדירה זה ממש מומלץ... ובכלל תדאגו גם לעתיד. אל תחיו רק את הרגע. זה הרגל טוב.

6. יצירתיות בעבודה חשובה. יש מקומות שישלמו לכם המון על שירות נדרש כמו טיפול בילדים וניקיון. 

7. אם יש לכם אפשרות להשתלב בעבודה מתחום הלימודים שלכם - אל תהססו לרגע! ניסיון לוקח בהליכה את גובה הציונים בלימודים.

8. תעשו תחקיר על שוק העבודה במקצוע שאתם לומדים ואם מצאתם שאין בזה פרנסה - תחליפו תואר. לימודים בשביל הכיף והעשרת הנפש והמוח אפשר לעשות גם בגיל 30 או 50 אחרי שהתייצבתם כלכלית.

9. אל תסתמכו רק על ההורים! גם כי לא תמיד באמת יש להם (לפעמים הם ממש ממשכנים את הבית בשביל זה) וגם כי - ראבק, כשגדלים זה מצריך אחריות. קחו אותה.

10. שנות ה-20 קריטיות לביסוס הרוח, הנפש, המוח וכמובן הכיס, תשתמשו בזמן הזה לטובה.

11. אל תשכחו לשלם בזמן את המיסים, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות וכיו"ב ולוודא שאתם מבינים את תלושי השכר שלכם ומקבלים את מה שמגיע לכם על פי חוק.

12. אל תבחרו מקום מגורים רק לפי המחיר הכלכלי. במקרים רבים, הזול הוא היקר. צעירים ישכרו קראוון על גבעה ולא יחשבו על המרחק ממקום המגורים, הזמן על הכביש, הוצאות רכב או תחבצ ואפשרויות תעסוקה. דווקא במרכזי ערים החיים יכולים להיות יעילים הרבה יותר ולהשאיר לכם זמן לקפה משותף בבוקר כי אתם קרובים לעבודה וללימודים.

ומילה להורים - תנו לילדים ללמוד דרך הרגליים. אל תרפדו להם את הדרך יתר על המידה כי זה יהיה בעוכריהם. וגם - לפני שאתם רצים לממן, שימו לב שיש לכם מספיק לפנסיה, להחלפת הברך ולמימון של כל הילדים באותה רמה בלי למכור כיליה או לשתות את קרנות ההשתלמות שלכם ובטח לא לקחת משכנתא שנייה על הבית או לוותר על עצמכם. חינוכית - אם יש לכם עודפים כלכליים, עדיף מבחינתי שתפנקו את הזוג בחופשה או שובר לבילוי שהם לא יכולים להרשות לעצמם או תשימו להם כסף לדירה מאשר שתתמכו בהם באופן שוטף. מצד שני, הם לא באמת צריכים סט מצעים חדש  כל חג או 3000 מגבות וסירים אז שימו לב במה אתם באמת משפרים את איכות חייהם בטווח הקצר והארוך. ועוד משהו, אל תכריחו את הילדים ללמוד כדי ללמוד. תקראו ותפנימו את השורות הבאות.

והכי חשוב - השכלה אקדמית בעידן הנוכחי לא בהכרח תקדם אתכם לחיים טובים יותר או הכנסה גדולה יותר. חפשו את הכישרונות שלכם. לפעמים קורס מקצועי קצר או בחירה ביחידה נכונה בצבא או עבודה כשוליה של מישהו תותח, יכולים לקדם אתכם הרבה יותר מכל תואר. לפעמים...

בהצלחה!

כרמי אור, יועצת כלכלית ומנהלת מיזמים להשכלה פיננסית. מחברת הספר "לא חייבת כלום לאף אחד"