רמי לוי באולפן כיפה: מחאות לא עושים ברחוב - עושים על המדף

אחרי אישור רפורמת החקלאות, מסביר איש העסקים הישראלי מדוע הוא תומך במהלך, מגלה למה פואד התקשר אליו אחרי אירועי ספינת מרמרה וטוען כי הישראלים לא צריכים להפגין ברחובות נגד רשתות השיווק

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/03/22 18:12 כ באדר ב'

רמי לוי באולפן כיפה: מחאות לא עושים ברחוב - עושים על המדף
רמי לוי בריאיון מיוחד לכיפה, צילום: חדשות כיפה

אחרי שנתיים ארוכות של קורונה שלוותה בעלייה ניכרת במחירי במשק, המחאות של הציבור הישראלי צברו תאוצה כשהשיא הגיע ב"מחאת הפסטה" עם מדפים שלמים של מוצרי אוסם שנותרו מלאים בעוד מותגים אחרים נחטפו. הלחץ הציבורי שהופעל על שרי הממשלה הצליח לעכב מעט את עליית המחירים, כאשר חברות גדולות הודיעו על הקפאת הצעד ולאחר מכן אף החליטו לבטל אותם, כך שהמחאה הוכתרה כהצלחה.

"הצרכן צריך לעשות את הקנייה שלו בצורה חכמה, ככה תחסכו 30% בקנייה"

מי שצפה על כל העניין מהצד הוא איש העסקים רמי לוי, בעלי רשת "שיווק השקמה" שבריאיון מיוחד לחדשות כיפה מסביר מה דעתו על עליית המחירים והמחאות ואיך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה משפיעה על המחירים גם בארץ שלנו. 

"הצרכן צריך לעשות את הקנייה שלו בצורה חכמה, ככה תחסכו 30 אחוז בקנייה", מדגיש לוי כשהוא מתייחס להתייקרות מוצרים רבים ולמחאת הפסטה, "הצרכן צריך להבין שהכוח בידיים שלו, ולא צריך לצאת לרחוב ולעשות מחאות, הוא צריך לעשות את המחאה על המדף, שלא יקנה בכל מחיר. העלו את המחיר? תקנה מוצר אחר. אני מבטיח לך שאותו יצרן שמוכר יקר, יראה שהוא לא מוכר אז הוא יעשה מבצע". 

רמי לוי: הוצאתי את הפסטה של אוסם מהמדף, מחאות צרכנים עושים על המדף

דיברת עם אוסם ואמרת להם "הגזמתם עם המחירים, אני לא מוכן לזה אצלי"?

עוד לפני מחאת הפסטה, הם (ראשי אוסם, י"א) באו אליי ורצו לשנות את ההנחות שלנו כדי שנרים את המחיר, כי לא תהיה ברירה - לא הסכמתי והוצאתי להם את הפסטה מהמדף. היום אנחנו מוכרים את הפסטה שלנו פי 5. הצרכן ראה שאם הוא קונה פסטה ב-2 וחצי שקל במקום 6 שקלים ובאיכות לא פחות טובה הוא נהנה מזה.

הציבור צריך להבין שהכוח בידיים שלו, לא צריך לצאת לרחוב כדי למחות, אלא רק נגד הממשלה כשהיא מעלה את מחירי החשמל, הארנונה והדלק, כשאתה לא יכול ללכת נגד זה כי המדינה היא מונופול ושם צריך לצאת ולדרוש שיכניסו את היד לכיס. המקרים שהמדינה פועלת בצורה כוחנית, שם זאת הבעיה שלנו, לא בסקטור העסקי הפרטי שיש בו תחרות. 

"אני מייבא רק ברגע שאין סחורה והמחיר בשמיים"

בהתייחסות לרפורמת החקלאות שאושרה לאחרונה אומר רמי לוי: "המהלך הזה צריך לחזק את שני הכיוונים, גם את הצרכן וגם את החקלאי וזאת המטרה של המהלך הזה. היום אנחנו מבינים שהחקלאים לא יכולים לגדל את הכמויות שמדינת ישראל צריכה".

"שיווק השקמה" ידועה כרשת זולה מאוד בתחום הירקות והפירות, כאשר ביקורת שנשמעת לא פעם מצד החקלאים בישראל היא שהמחירים שהרשת דורשת מהם נמוכים עד כדי חוסר רווחיות, כשפעמים רבות, יעדיף לוי, משיקוליו, לייבא את התוצרים מחו"ל.  "מתי אני מייבא? רק ברגע שאין סחורה והמחיר בשמיים. יותר קל לי לא לייבא", אומר איש העסקים ונותן מספר דוגמאות לכך שהרווח שלו יכול להיות גדול יותר במקרים כאלה אך הוא מוותר על זה: "האסטרטגיה שלי לאורך כל הדרך זה למכור הרבה, להרוויח קצת ולאפשר גם לאלה שאין להם - לקנות. כשיש סחורה אין סיבה שנייבא, רוצים לקנות פה בארץ ולחזק את החקלאות".

המדינה צריכה לתת לחקלאים מים בחינם או במחיר אפסי

"המדינה צריכה לחזק את החקלאי, אם על ידי מים בחינם או במחיר אפסי, להוריד מכסים על עובדים ואת כל מה שקשור בהדברה ומצד שני לחייב אותו לגדל פי שניים ממה שהוא מגדל היום כדי שהביקוש לא יהיה יותר גדול מההיצע", אומר לוי ומדגיש כי, "צריך גם לפתוח את השוק כדי לייצר תחרות. כשחסר סחורה, ולפעמים מזג האוויר הוא זה שפוגע, אז תביא סחורה כדי שגם אלה שאין להם יוכלו לאכול. לאורך כל הדרך, אני משרת 2 וחצי מיליון לקוחות בחודש, וצריך שהבאסטה שלי תיראה מלאה עם סחורה. לכן, הרפורמה הזאת תיטיב עם החקלאי ועם הצרכן".

פואד התקשר אליי ושאל: "מה אתה עושה?"

רמי לוי מספר כי אחרי האירועים הקשים בספינת המרמרה ב-2010 הוא הכריז "שכל המוצרים הטורקים יורדים מהמדף. היו הרבה כתבות על זה. שר התעשייה והמסחר 'פואד' בן אליעזר , התקשר אליי ואמר לי: 'רמי מה אתה עושה? אנחנו מייצאים הרבה יותר ממה שמייבאים, אתה הולך לקלקל לנו את היחסים". לדבריו, הוא החליט מאז שלא לצאת בהכרזות חד משמעיות.