שרי האוצר והכלכלה בדרישה מיצרני המזון: עצרו את עליית המחירים

שר האוצר, אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי פנו אל יצרני ויבואני מוצרי המזון והצריכה במטרה לעצור את עליית המחירים הצפויה במשק בקרוב: "הכרזתכם על העלאת מחירים בעת הזו היא צינית ופוגעת באזרחי המדינה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 30/01/22 19:38 כח בשבט התשפב

שרי האוצר והכלכלה בדרישה מיצרני המזון: עצרו את עליית המחירים
צילום: Hadas Parush/Flash90

שר האוצר, אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי שיגרו היום (א') מכתב אל יצרני ויבואני מוצרי המזון והצריכה, במטרה לעצור את עליית המחירים שחלה לאחרונה. במכתבם ציינו השרים כי עד שנת 2021, השקל התחזק משמעותית אל מול מטבעות אחרים בעולם, וזאת בסביבה אינפלציונית נמוכה. משמעות הדבר היא שמוצרים שיובאו על ידי החברות לישראל הוזלו משמעותית עבורן – מבלי שהפחיתו את המחיר לצרכן הישראלי בהתאמה, והוא נותר מהגבוהים בעולם למוצרים אלו.

כך למשל, במכתב לחברת שטראוס, נאמר כי הדוחות הכספיים הרבעוניים של החברה בשנה החולפת מעידים על רווחיות גולמית ותפעולית גבוהה, והחברה אף חילקה דיבידנד בשנת 2021 בשווי של 270 מיליון שקלים, "סכום אשר מהווה שיא בחלוקות הדיבידנדים של החברה בעשור האחרון. לפיכך, בשעה מורכבת זו, מצופה מחברת שטראוס לגלות אחריות ולחזור בה מהאמירה שבכוונתה לשקול העלאת מחירים. אנו נמשיך לעקוב באחריות הלאומית הנדרשת אחר המחירים לצרכן הישראלי, ובמסגרת זו לא נהסס לנקוט בצעדים הנדרשים להבטחת כלכלה תחרותית והוגנת". 

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עוד ציינו השרים כי ימשיכו לעקוב באחריות הלאומית הנדרשת אחר המחירים לצרכן הישראלי, ובמסגרת זו לא יהססו לנקוט בצעדים הנדרשים להבטחת כלכלה תחרותית והוגנת.

המכתב הועבר אל מנכ"ל אסם-נסטלה אבי בן אסייג, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס גיורא בר דעה, מנכ"ל חברת שסטוביץ' יוני שסטוביץ', מנכ"ל סנו יובל לנדסברג, מנכ"ך קבוצת דיפלומט נועם וימן, מנכ"ל משותף חברת רסטרטו גבי קאופמן ומוני ליימן, מנכ"ל חברת ליימן שליסל. 

תנועת עומדים בתגובה למכתב של השרים ליברמן וברביבאי: "הם נזכרו 'לזעום' על ההחלטה של חברות המזון להעלות מחירים. בזמן שעשרות עסקים קורסים ואנשים מאבדים את פרנסתם, שר האוצר ושרת הכלכלה מצליחים רק לזעום. הגיעה העת למעשים, לפעול למען הפסקת עליית המחירים הדרקונית של חברות המזון, ולהקל על 2 מיליון שכירים בישראל להצליח לגמור את החודש, באמצעות העלאת שכר המינימום ל-40 שקלים לשעה, שהם 7,280 שקלים לחודש".