האם ירושה מתחלקת בגירושין?

תהליך הגירושין הוא תהליך מורכב, ממושך ורווי ברגשות עזים. יש סוגיות רבות העולות במסגרת הגירושין, ואחת השאלות הנפוצות בקרב זוגות המעוניינים להתגרש היא מה קורה עם כספי הירושה שהתקבלו אצל אחד מבני הזוג במהלך חיי הנישואין

חדשות כיפה תוכן שיווקי 05/07/23 12:07 טז בתמוז התשפג

האם ירושה מתחלקת בגירושין?
צילום: shutterstock

ראוי לציין כי סוגיית חלוקת הרכוש בין בני הזוג המתגרשים מהווה את אחד מסלעי המחלוקת בין זוגות, וכל החלטה משפיעה באופן דרמטי על חיי בני הזוג וילדיהם. לכן, נשאלת השאלה מה קורה עם כספי הירושה? מה החוק קובע בנושא זה והאם יש מקרים שבהם בית המשפט עשוי להחליט על חלוקת הירושה בגירושין.

האם ירושה מהווה רכוש משותף של בני הזוג?

חוק יחסי ממון, התשל"ג-1973 קובע כי בני הזוג רשאים לערוך ביניהם הסכם ממון הכולל פירוט על אופן חלוקת הרכוש ביניהם. יש לאשר כחוק את הסכם הממון על מנת לתת לו תוקף משפטי. למעשה, החוק שינה את ההתייחסות לחלוקת הרכוש המשותף שנצבר על ידי בני הזוג, ולתאריך הנישואין יש השפעה על הסדר חלוקת הרכוש בדרך הבאה:

  • הסדר איזון משאבים לזוגות שנישאו לאחר 1.1.1974, כל עוד אין הסכם ממון בין בני הזוג. כלומר, אם בני הזוג נישאו לאחר תאריך זה חל עליהם הסדר איזון משאבים על פי חוק יחסי ממון וכל אחד מבני הזוג זכאי למחצית משווי הנכסים והממון, ובמילים אחרות חלוקת רכוש שווה בין בני הזוג.
  • אם בני הזוג נישאו לפני 1.1.1974 חלה עליהם חזקת השיתוף, כלומר הרכוש המשותף שבני הזוג צברו במהלך החיים המשותפים משותף לשניהם, לכן רכוש פרטי כמו ירושה של אחד מבני הזוג אינו מהווה חלק מהרכוש המשותף.

חוק יחסי ממון קובע כי הרכוש שהוענק לאחד מבני הזוג במסגרת צו ירושה יהיה הרכוש הבלעדי של בן הזוג היורש, ולבן הזוג האחר אין בעלות בירושה. יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם בית המשפט לענייני משפחה עשוי להגדיר את הירושה כחלק מהרכוש המשותף, לדוגמה אם אחד מבני הזוג קיבל דירה בירושה (או נכס נדל"ן אחר) ובני הזוג השקיעו בנכס כסף רב, או במקרה שבו בני הזוג גרים פרק זמן ממושך בדירה שהתקבלה בירושה והם השקיעו בנכס כדי להשביח אותו. בבתי המשפט פוסקים במקרים אלה לפי הכלל של כל מקרה לגופו.

לכן, הירושה שייכת ליורש ואינה נחשבת ברוב המקרים לרכוש משותף של בני הזוג, אלא אם יש כוונת שיתוף, כלומר ניתן להסיק כי בן הזוג שירש התכוון לשתף את בן/בת הזוג שלו בירושה שהוא קיבל.

מתי ירושה תיחשב כרכוש משותף?

אם ניתן להוכיח כוונת שיתוף בנכס, בית המשפט יכול לפסוק על חלוקה של הירושה בין בני הזוג המחליטים להתגרש. יש להוכיח את כוונת השיתוף בנכס שהתקבל בירושה וחשוב להציג עובדות המעידות על כוונת בן הזוג היורש לשתף את הנכס. דוגמאות לטיעונים על כוונת השיתוף בנכס:

  • רישום הדירה בירושה על שם שני בני הזוג.
  • מגורים משותפים בדירה שהתקבלה בירושה.
  • השקעות משותפות בנכס שהתקבל בירושה לצורך שיפוץ והשבחה.
  • הפקדת כסף שהתקבל בירושה בחשבון בנק משותף.
  • שימוש משותף ברכב שהתקבל בירושה.

האם ניתן לערער על החוק ובאילו נסיבות?

החוק קובע כי הירושה שייכת לבן הזוג שירש באופן חוקי נכס או רכוש אחר, אך אם יש כוונת שיתוף ניתן להגיש ערעור ולתבוע חלוקה של הירושה כרכוש משותף של בני הזוג, במסגרת איזון משאבים.

כדי לממש את מלוא הזכויות חשוב להיוועץ ולקבל ייצוג וליווי משפטי של עורך דין צוואות וירושות מנוסה. עורך דין מנוסה ימליץ כיצד לפעול נכון והוא יסייע לכם להבין האם יש לכם זכויות בירושה שקיבל בן הזוג ממנו אתם מתגרשים. כמו כן, עורך דין מקצועי יכול לסייע לכם לשמור על הירושה שקיבלתם בדרך חוקית.

המידע בכתבה מיועד לידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי של עורך דין.