מגן מומחים חושפים: למה קשישים רבים אינם תובעים את פוליסת הביטוח הסיעודי

חשיבות קצבת סיעוד לחולים הסיעודיים אינה מוטלת בספק. למרבה הצער, רבים מהזכאים לקצבאות אלו אינם תובעים את הקצבה בשל מגוון סיבות: ננסה לענות על חלק מהחששות בעזרת היועצים של חברת "מגן מומחים"

חדשות כיפה תוכן שיווקי 02/05/23 16:33 יא באייר התשפג

מגן מומחים חושפים: למה קשישים רבים אינם תובעים את פוליסת הביטוח הסיעודי
צילום: shutterstock

חשיבות קצבת סיעוד לחולים הסיעודיים אינה מוטלת בספק. למרבה הצער, רבים מהזכאים לקצבאות אלו אינם תובעים את הקצבה בשל מגוון סיבות: חוסר מודעות לזכאות לקצבה נוספת מעבר לזו של הביטוח הלאומי, חשש מתהליך ארוך ומתיש או חוסר הבנה לגבי דרישות הזכאות.

קצבת סיעוד חודשית קבועה מחברת הביטוח יכולה לאפשר לרבים מהחולים הסיעודיים רווחה כלכלית. את קצבת הסיעוד ניתן לנסות ולקבל במידה ומוגשת תביעה לקבלת פוליסת הביטוח עליה הם שילמו במהלך השנים, אך חלק לא מבוטל של החולים הסיעודיים אינם תובעים את הקצבה לה הם זכאים.

חברת "מגן מומחים" העוסקת במימוש ביטוח סיעודי, חושפת כי הסיבה הנפוצה ביותר לאי מימוש הביטוח הסיעודי היא שרבים פשוט אינם מודעים לעובדה שהם שילמו במשך שנים על ביטוח סיעודי ולכן אינם מנצלים את הביטוח אשר שילמו עבורו.

חוסר הידיעה הזו נובעת לפי "מגן מומחים" מכך שבניגוד למחירי הביטוח הסיעודי הנהוגים כיום, בעבר מחיר הביטוח הסיעודי היה זניח מאוד וההתחברות אליו נעשתה בקלות, במהירות ולעיתים קרובות אף באופן אוטומטי עם הצטרפות לקופת חולים, לשירות קבע בצבא ואפילו למקום העבודה.

חוסר מודעות לזכאות לקצבת הביטוח הסיעודי

בעקבות אותה הצטרפות אוטומטית ותשלום זניח לביטוח הסיעודי שהיה נהוג בעבר בישראל, נוצר מצב בו מטופלים סיעודיים רבים אינם מודעים לכך שהם זכאים לקצבה מהביטוח סיעודי. מצב זה נכון לביטוח ממקום העבודה כמו גם לביטוח הסיעודי דרך קופות החולים. תשלומים אלו ירדו בצירוף תשלומים נוספים וכתוצאה מכך ייתכן שהם לא זוכרים שהצטרפו לביטוח או שמעולם לא שמו לב לקיומו.

כעת כאשר אותם מבוטחים זקוקים לביטוח בעקבות מצבם הסיעודי, רובם אינם תובעים אותו כי אינם מודעים לזכויותיהם ולמעשה רובם תובעים רק את הקצבה מהביטוח הלאומי. למרבה הצער, המשמעות היא שכספים רבים להם זכאים חולים אלו על פי חוק, נותרים לנצח בחברות הביטוח.

כדאי לדעת שביטוח זה מאפשר קצבה לחמש שנים ואף קצבה רטרואקטיבית ויכול להגיע לעד חצי מיליון שקלים. לכן, אין לזלזל בביטוח זה, וחשוב לנצל את ההטבות ששילמתם עליהן לאורך השנים כדי להקל על הנטל הכלכלי על עצמכם ועל יקיריכם.

"מגן מומחים" מספרים שבכל יום מגיעים אליהם מקרים רבים של מטופלים סיעודיים אשר אינם מודעים כלל לקיומו של הביטוח הסיעודי ורק לאחר שיחה עם המומחים שלהם, שבמהלכה מתבצעת בדיקת זכאות ללא עלות, אכן מתגלה קיומו של הביטוח הסיעודי וזכאותם לתבוע את הביטוח.

כשמדובר בנתון המגיע מחברה המתמחה במימוש זכויות בביטוח הסיעודי ומטפלת מדי חודש במאות תביעות ביטוח חדשות, אפשר להבין שלא מדובר בתופעה בודדת וחשוב להעלות את המודעות לזכויות אלו בקרב חולים סיעודיים ובני משפחותיהם. המומחים של חברת מגן עמם שוחחנו, הדגישו בפנינו שביצוע בדיקת הזכאות מתבצעת ללא תשלום וללא התחייבות.

אך אלו לא הסיבות היחידות ומגן מומחים מתריעים כי ישנן סיבות נוספות שמונעות ממטופלים ובני משפחתם לתבוע. בין הסיבות נמנה החשש של חלק מהמטופלים מפני הבירוקרטיה הרבה שכרוכה בהגשת תביעת ביטוח סיעודי . כמו כן ישנם בני משפחה הנמנעים מתביעה מתוך רצון לשמור על כבודו של המטופל אל מול הבדיקות והבחינות בהם יצטרך לעמוד בדרך לקצבה המיוחלת, בעוד שאחרים עשויים להרגיש שחברות הביטוח הגדולות ינסו למנוע מהם לקבל את הכספים שמגיעים להם ומעדיפים להיכנע מראש ולא להיכנס למה שנתפס בענייהם כמלחמה בתחנות רוח.

אנו ננסה כעת לענות על חלק מהחששות האלו בעזרת היועצים של חברת "מגן מומחים"

שמירה על כבודו של החולה

רבים חוששים מתהליך קבלת קצבת הסיעוד הכולל בדיקת רופא מטעם חברת הביטוח אשר מבצע "מבחן ADL" בבית החולה ובודק את מידת התלות ומידת המסוגלות של החולה הסיעודי. ההתמודדות עם בחינה זו היא לא פשוטה לחולים הסיעודיים וכרוכה בהתמודדות נפשית אשר מביאה למצב בו רבים מהחולים הסיעודיים שיכלו ליהנות מקצבת הביטוח סיעודי חוששים מהשפלה במהלך הבדיקה ונמנעים מלתבוע את קצבת הביטוח.

ישנו כמובן גם החשש (שמתממש בלא מעט מקרים) שהחולים הסיעודיים ייכשלו במבחן המסוגלות. במגן מומחים מספרים כי חשש זה מתממש בעיקר כאשר ניגשים לבדיקה זו ללא תמיכה מקצועית מקדימה וכך עושים בה טעויות אשר מכשילות את החולה בבחינה.

הפרדוקס הוא שטעויות אלו דווקא מונעות מתוך הרצון של החולים הסיעודיים לשמור על כבודם, כך הם עושים מאמצים מיוחדים לכבוד הרופא שמגיע לביתם כגון להסתיר את העובדה שהם זקוקים לחיתולים, קמים להכין לרופא קפה או מבצעים פעולות אחרות שבשגרת חייהם היו נמנעים מהן ואף יכולות להתיש ולגרום לכאב פיזי.

התנהגות זו אף שהיא מובנת עלולה לגרום בסופו של דבר לאובדן זכויותיהם ולכן יש חשיבות מכרעת להציג את המציאות הקיימת במלואה, על מנת למנוע את אובדן הזכות לתגמולי הביטוח הסיעודי. ההכנה המוקדמת הן נפשית והן טכנית, מאפשרת לחולים הסיעודיים לשמור על כבודם זאת באמצעות ליווי אישי והסבר על חשיבות הצגת המציאות כפי שהיא, תוך מתן דגשים על המאפיינים הסיעודיים המקדמים את סיכויי ההצלחה.

ב"מגן" מספרים לנו שהם מסייעים לחולים הסיעודיים להרגיש יותר בנוח לקראת הבדיקה ובכך מפחיתים את החשש מפניה. "את המטופל מלווה מומחית אישית אשר מכירה ומבינה היטב את מורכבות מצבו של אדם סיעודי ומנחה את בני המשפחה והחולה, כחלק ממעטפת שירות הכוללת הכנה לקראת ביקורו של הרופא" מסרו במגן.

בירוקרטיה מתישה

תהליך תביעת הביטוח הסיעודי אשר דורש אישורים וטפסים רבים, יכול להיות מורכב ומאתגר לחולים הסיעודיים אשר יודעים שכל טעות קטנה מצידם יכולה להביא לעיקובים בקבלת הקצבה, איבוד כספים ואף לפסילת התביעה. חולים רבים נמנעים או דוחים את הגשת התביעה ובין אילו שתובעים עצמאית ניתן לראות את הייאוש הנובע מהצורך לספק לחברות הביטוח את הטפסים הנכונים ולעמוד בשיחות חוזרות ונשנות.

כאשר הייאוש השקט משתלט, הקושי בהשגת המסמכים מעקב משמעותית את כל התביעה ואף גורם בחלק מהמקרים להתיישנות התביעה ואיבוד הזכאות. למעשה כמעט ממחצית מהתביעות המוגשות באופן פרטי נדחות. חשוב לדעת כי עבודה עם מומחים למימוש ביטוח סיעודי יכולה לשנות את הסטטיסטיקה. במגן לדוגמא מדווחים על אחוזי ההצלחה בתביעות סיעוד דרכם העומדים על אזור ה 83% ובכך משנים דרמטית את סיכויי הזכייה.

תמיכתה של משפחה

ככל שאנו מעמיקים בסיבות שבגללן חולים סיעודיים מוותרים על תביעת תגמולי הביטוח, מתברר כי חיוני שמשפחות המטפלות בחולים סיעודיים יהיו מעורבות ומודעות למכשולים שמונעים מרבים לתבוע את הקצבה לה הם זכאים.

קשישים רבים חוששים לאבד את עצמאותם ולבקש עזרה, בעוד אחרים נמצאים בהכחשה לגבי מצבם הבריאותי. תפקידה של המשפחה במצבים אלו יכול להיות קריטי ולמעשה ישנה חשיבות גדולה לבירור קבוע של בני המשפחה לגבי יכולת הקשישים לבצע מטלות יומיומיות, חשוב לשאול שאלות כגון האם הם זקוקים לתמיכה במשימות כמו רחצה או הלבשה, או עזרה במעבר מישיבה לעמידה. אם יש צורך בסיוע כזה, ייתכן שהם יהיו זכאים למאות אלפי שקלים מהביטוח הסיעודי!

חברות למימוש זכויות

מכיוון שלרוב החולים הסיעודיים, אין מידע נגיש בנושא, ישנה חשיבות מכרעת בפנייה אל החברות למימוש זכויות בביטוח הסיעודי. אלו יכולות בקלות ובמהירות לברר את מידת הזכאות של הפונים אליהם לקצבת ביטוח סיעודי. אחת החברות הגדולות בישראל בתחום, אם לא הגדולה שבהם, היא החברה שליוותה כתבה זו: חברת מגן מומחים. זו מספקת ליווי מקיף הכולל הכוונה וסיוע מקצועי לאיסוף ניירת רפואית, סיוע במילוי טפסי תביעה, מעקב שוטף מול חברת הביטוח ועוד שירותים מקצועיים נוספים שבזכותם החולים הסיעודיים יכולים לתבוע את הביטוח הסיעודי ולא לחשוש שנטל הטיפול בתביעה ייפול על בני המשפחה.

שירותים אלו, בנוסף לעובדה שמגן מומחים עובדים על בסיס שכר הצלחה ומתוגמלים רק במקרים של זכיה בתביעה, ורק אם חברת הביטוח אישרה את התביעה לקצבת הסיעוד. יכולים להרגיע חששות רבות.

לבדיקת זכאות ללא התחייבות לקבלת קצבת סיעוד, ניתן לפנות למגן מומחים בטלפון 072-3340292. הישארו מעודכנים והיצטרפו לפייסבוק של מגן מומחים