"לא בוער להם": ההבדלים בין דתיים לחרדים כשזה מגיע לחתונה

יעקב הרוניאן משדך גם במגזר החרדי וגם במגזר הדתי-לאומי. בראיון לכיפה הוא חושף את ההבדלים בין עולמות הדייטים, בתשלום לשדכן, ובבחירת השידוך, "בציבור החרדי ההורים מאוד מעורבים"

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 07/02/23 10:54 טז בשבט התשפג

"לא בוער להם": ההבדלים בין דתיים לחרדים כשזה מגיע לחתונה
צילום: shutterstock

יעקב הרוניאן רק בן 30, אך יש מאחוריו למעלה מ-30 זוגות ששידך. הוא גר באזור המרכז עם אשתו ושלוש בנותיו. הוא בעצמו הגיע מהמגזר החרדי "הפתוח יותר", לדבריו, אך את השידוכים שלו הוא עושה מהמגזר הדתי והחרדי כאחד. במהלך היום הוא לומד בכולל ואחר הצהריים הוא מורה, ובשלושת השנים האחרונות הוא הפך את השידוכים למקצוע נוסף. "המוטו שלי זה לדעת לחפש את הדברים הטובים", סיפר בראיון לכיפה, "לשים דברים על השולחן, לדבר בצורה מכובדת. תמיד כדאי שיהיה צד שלישי באמצע, גם אם זה רב או יועץ".

איפה צלחת יותר שידוכים, בציבור הדתי או החרדי? למה לדעתך?

ברור שבמגזר החרדי. הדתיים הלאומיים לוקחים את הזמן, אין להם בעיה לצאת שנה-שנתיים. במגזר החרדי יש 5-6 פגישות, אחר כך וורט ואז אירוסין וחתונה. אני לא במקום לשפוט אף אחד, אבל לפי דעתי לא צריך יותר משלושה-ארבעה חודשים. דברים לא כל כך משתנים. 

יעקב הרוניאן ואשתו

יעקב הרוניאן ואשתו צילום: יאיר לוי

"יש כאלה שלא רוצים להתחתן עם יתומים"

מה בחורים ובחורות דתיים הכי מחפשים, לעומת חרדים?

במגזר החרדי העניין המשפחתי מאוד חשוב, מה האבא עושה, מה האמא עושה, אם האבא עובד, אם הוא אברך. לצערי יש את העניין של הורים גרושים, שנותן בדרך כלל נקודות חובה, ויש כאלה שגם לא רוצים להתחתן עם יתומים. אני בדעה שגם אם ההורים גרושים צריך לבדוק למה זה קרה. בהחלט יש לזה השפעה בסוף, אבל השאלה היא הסיבה. במגזר החרדי יש כאלה ששומעים רק מהעדות שלהם. במגזר הדתי, לעומת זאת, מסתכלים בעיקר על הבחורה עצמה. במה היא עובדת, איך היא נראית, פחות על המשפחה.

באלו גילאים בדרך כלל פונים אליך? 

אצל חרדים זה בדרך כלל בגילאי 19-20 אצל בנות ו21-22 אצל בנים. במגזר הדתי זה יותר אחרי צבא, 22-23 מינימום, הרבה גם רוצים ללמוד תואר אקדמאי. אם הבחור לא בנוי, אני לא ממליץ. אני לא חושב שחתונה פותרת בעיות, לפעמים היא יוצרת בעיות. זה לא רק להתחתן, זה גם לפרנס, לדעת לאן הולכים. בסוף חתונה זה לא זר פרחים ושמלת כלה.

"אישה בת 40 יכולה להיות סבתא כבר"

האם תופעת הרווקות המאוחרת קיימת גם בציבור החרדי?

יש אבל פחות. במגזר הדתי לאומי יש לבנים הרבה פעמים אינטראקציות עם בנות, אם זה בצבא או אפילו בבית כנסת. במגזר החרדי אין כמעט אינטראקציה לפני פגישות של שידוך, לכן כשהם נפגשים אוטומטית יש חתונה באוויר. אצל דתיים הם קודם כל רוצים להכיר ולכן הרבה פעמים נמרחים, לא בוער להם יותר מדי להתחתן צעירים, וככל שגדולים גם השטויות גדלות בראש. הרבה פעמים בחורים דתיים בני 38 ו-40 רואים את כל החברים שלהם מתחתנים והם לא, במגזר החרדי אישה בת 40 יכולה להיות סבתא כבר.

"במגזר החרדי יש לשדכן תפקיד יותר גדול"

האם התשלום לשדכן זהה בין דתיים לחרדים?

במגזר החרדי אצל האשכנזים נוהגים לתת כמעט 2000 דולר משני הצדדים ואצל הספרדים משהו כמו 3000 שקלים. במגזר הדתי זה בסביבות 2000 שקלים. באיזה שהוא מקום במגזר החרדי יש לשדכן תפקיד יותר גדול - הוא מדבר עם האמא, עם האבא, הוא קובע להם את הפגישות כי הם לא מדברים בניהם עד הוורט, השדכן הוא זה שמתווך בניהם. במגזר הדתי אני יותר מהצד, הבחור והבחורה מתנהלים לבד ויכולים להתייעץ.

לסיכום, מה ההבדל העיקרי בין הציבור הדתי לחרדי בנושא השידוכים?

בציבור החרדי ההורים מאוד מעורבים ויש להם "סיי" מאוד חזק, לעומת הציבור הדתי. בציבור החרדי בודקים הרבה לפי קטגוריות של עדות, ישיבות, משפחות, ובציבור הדתי לומדים להכיר אחד את השני לבד. אני לא ממקום לשפוט אף אחד, שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה, זכותו.