רווקות בכסא גלגלים

לא פשוט להיות רווק בציבור הדתי, אך החיפוש אחר החצי השני קשה אף יותר כאשר אחד הצדדים סובל ממוגבלות. הכירו את קבוצת "עינבר"

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 06/06/11 10:15 ד בסיון התשעא

רווקות בכסא גלגלים
Ed Yourdon-cc-by-sa, צילום: Ed Yourdon-cc-by-sa

בציבור הדתי לאומי מרבים לדבר על בעיית הרווקות. בכל במה אפשרית מצליפים בצעירים כמה חשוב להתחתן , בעלוני השבת מציעים טיפים לרווק המוטרד, ואפילו בחברת הלוויין הבינו שראוי להקדיש לנושא סדרת טלוויזיה. קשה זיווגן של ישראל כקריעת ים סוף, תארו באופן מופלא חכמינו כמה קשה לרווק המצוי למצוא בן או בת זוג. עכשיו דמיינו שאותו רווק יושב על כסא גלגלים.

בעלי המוגבלויות בחברה הדתית מצליחים לרוב להשתלב בקהילה, בבתי הכנסת, ולפעמים גם במערכת החינוך. אך עדיין תחום אחד חסום בפניהם - השידוכים.

הרב שאול ענברי (43) מקיבוץ שדה-אליהו, סובל ממחלת הסיסטיק פיברוזיס, מחלה קשה המשפיעה על אברים שונים בגוף, ומקשה על התפקוד היומיומי. ענברי ניסה להכיר בת זוג בדרכים שונות, ומשלא עלה בידו הדבר החליט לפתוח את "עינבר", קבוצה שתיצור מפגש חופשי של רווקים ורווקות מוגבלים בתקווה שכך יוכלו להכיר אחד את השני למטרות נישואים.

(צילום: srqpix-cc-by)



"כשהייתי נערה מתבגרת למדתי באולפנה רגילה, וכל הזמן הבנות עסקו בדיבורים על בנים " מספרת דניאלה יקירה, המנהלת יחד עם ענברי את הקבוצה" למרות שהייתי מאוד מקובלת , הרגשתי מאוד לא שייכת. הייתי מחוץ לתמונה כי אני אחרת. יכולתי רק לחלום להיות חלק מזה, אולי להישאר עם מחשבות נחמדות על איזה בן, אבל זה הכול. אף אחד אף פעם לא הציע לי חברות" מתארת יקירה תהליך המשותף לנכים רבים. "במהלך שנות הלימודים נכים רבים משולבים במסגרת רגילה. הם כמו כולם עד שמגיעה הנפילה הגדולה בגיל 18, אז כבר לא נמצאים באותו מסלול כמו כולם, וחווים את הלבד".

אנשים נרתעים מהשונה

קבוצת "עינבר", שהוקמה לפני כשנה וחצי, פונה לרווקים בגילאי 20-50 ומארגנת עבורם מפגשים, קשר אינטרנטי הכולל מיילים שבועיים עם דבר תורה, ואפילו שבתות משותפות. הקבוצה פועלת ללא כל תמיכה כלכלית, והכול נעשה בהתנדבות מלאה. כיום חברים בקבוצה כ-200 בעלי מוגבלויות ברמות שונות. "כל מי שמגיע לכאן רוצה אהבה, ורוצה לבנות ולהקים בית. זה צורך כל כך אנושי ובסיסי וזה מגיע לנו, אנחנו ראויים לזה" - מגדירה יקירה בתמציתיות את מטרתה של הקבוצה.

יקירה טוענת כי אין הבדל בין היחס למוגבלים בחברה הדתית והחילונית. "בשתי החברות אפשר לומר שאין קבלה. עם כל הרצון הטוב- אנשים נרתעים מהשונה. גם אם יש התנדבויות, כשזה מגיע להכרת בן זוג יש הרבה חסמים. הלוואי שלא היינו צריכים את הקבוצה הזאת, אבל קמנו מתוך צורך". לדבריה, בגלל הקודים החברתיים, למוגבלים דתיים קשה יותר למצוא זוגיות ממוגבלים חילונים. "אצל דתיים הכול קצת יותר קשה".

(צילום: istockphoto)



בנות היו חוטפות אותו

גם בקרב בעלי מוגבלויות ישנם סטיגמות ואי קבלה של האחר. השדכנית אסתר בן אלי, שהחליטה לפעול עם אוכלוסיית המוגבלים בעקבות מפגש עם הרב ענברי, מספרת שהיא נתקלת בתופעה פעמים רבות. "הצעתי לבחור עם צליעה, מישהי נכה בכיסא גלגלים והוא לא היה מוכן להיפגש איתה רק בגלל שהוא כן יכול ללכת. באופן דומה מישהי שאין לה בעיה בדיבור, לא תצא עם מישהו שיש לו בעיה בדיבור. אני מנסה לכוון ולייעץ, אבל בסופו של דבר הכול מאת ה' ".

"בהתחלה רציתי אישה רגילה, ובסוף הבנתי שאני רוצה אישה מוגבלת. אבל גם היום איני רוצה כל מוגבלות כגון חרשת או אילמת, בגלל התקשורת" מעיד על עצמו בכנות מרגשת הרב ענברי. "הכל אפשרי בזוגיות. אדם מוגבל צריך לפתוח בפניו קשת יותר רחבה של אפשריות, כלומר להסתכל גם על מוגבלים וגם על לא מוגבלים". הוא אומר ומייד מוסיף שכמו כל דבר בחיים, גם זה בידי שמיים.

"המשימה שלנו, האתגר שלנו- מורכב" מוסיפה יקירה. "בני זוג צריכים לא רק להתאים מבחינה של אישיות תכונות ורמה דתית, אלא גם מבחינת המוגבלות. העניין של תפקוד עם המוגבלות לעתיד צף על פני השטח. יש כאלה שמעדיפים נכות בדיוק כמו שלהם, ויש כאלה שרוצים מישהו שישלים אותם במשהו שהם לא יכולים לעשות".

למרות גילו המתקדם, הרב ענברי מתאר את עצמו כמי שעדיין חווה את הרווקות. "זה דבר קשה מאוד, בייחוד כשאני רואה את החברים שלי נשואים". לפני כשנתיים התגייס לעזרתו חבר שהפיץ מכתב בחיפוש אחר בת זוג אפשרית, אך הדבר לא הועיל.

"אני באמת חושבת והכול מתוך אמונה שאין בנאדם שאין לו זיווג" אומרת השדכנית בן אלי, "לצערנו כל החברה היא כזאת שמקטלגת ולא מסתכלת על הפנים של האדם. אם אנשים היו יודעים על אישיותו של הרב ענברי, בנות היו חוטפות אותו. אולי אנשים יתחילו להסתכל על האישיות ולא רק על הקנקן ויתחילו להתעורר".

ניתן ליצור קשר עם קבוצת "עינבר" במספר 052-6621118, בשעות הערב