ועל חטא שחטאנו לפניך בזוגיות

חודש אלול מתחיל ואיתו פוטנציאל נפיצות זוגית גבוה. רגע לפני שמתחילה השנה החדשה, ניסיון להתבוננות מחודשת על הזוגיות שלנו

חדשות כיפה קרן חדד-טאוב 23/08/12 17:02 ה באלול התשעב

ועל חטא שחטאנו לפניך בזוגיות
istockphoto, צילום: istockphoto

חודש אלול, מתחיל עם סיומו של החופש הגדול ותחילת שנת הלימודים, הוא גם רגע לפני חודש החגים, שידוע כחודש עם פוטנציאל נפיצות זוגית גבוה. אז רגע לפני שמתחילים שנה בואו נתבונן על הזוגיות.

בגלל שהזוגיות מורכבת משני בני אדם שונים, אשר כל אחד מהם עובר תהליכי התפתחות אישיים, באופן טבעי הזוגיות ובן הזוג השני מושפע מהשינויים של הראשון וגם להיפך, לכן בכל מקרה בין אם נשב, נחשוב ונדבר על זה ובין אם לאו בכל מקרה הזוגיות תושפע, בשל היותה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, לכן חשוב כשאנחנו מאחלים לעצמינו חיים טובים יותר בשנה החדשה להשקיע גם מחשבה ועשייה גם בתוך הזוגיות, כל אלו יכולים לקרות רק אחרי שמדברים על זה.

חודש אלול מביא איתו סיכומים רבים, הזדמנות לחשבון נפש. בנושא הזוגיות זו הזדמנות לחשוב לאן אנחנו רוצים להתקדם ואיך אנחנו יכולים להתחדש ולהגשים את עצמינו בתוך הזוגיות. לדוגמא: לדבר על עוד משהו חוץ מהילדים, להקדיש זמן לזוגיות אולי אפילו להשקיע כסף במשהו שהוא רק של שניכם.

יש בכלל דבר כזה מימוש עצמי כשאני נמצא בתוך זוגיות? יש התחדשות בתוך הזוגיות בלי להחליף את בן הזוג? יש דבר כזה מטרה או יעד בזוגיות, האם אפשר בכלל להתקדם בתוך הזוגיות או שיש מקום מסוים שמגיעים אליו וצריך לשמר אותו?

החלטות טובת שאנחנו מקבלים על עצמינו לקראת השנה החדשה, לרוב, תלויות אך ורק בכוח הרצון שלנו, לדוגמא לרכל פחות, לשמוח יותר. קבלות לעתיד אלו או שכמותן, כמו גם עבודה על המידות, הן אישיות. בזוגיות החלטות כאלו תלויות בשני בני הזוג. לצורך מימוש החלטות אלו יש צורך בשיחה, על כך ארחיב יותר בהמשך.

מכיוון שכאמור,הזוגיות מורכבת משני בני אדם, איש ואישה. לכל אחד מבני הזוג יש שאיפות וחלומות משל עצמו. לכל אחד יש, גם, שאיפות ומטרות עבור הזוגיות. בנוסף חשוב לדעת- הזוגיות היא יישות שיש לה צרכים בסיסיים בכדי להמשיך לחיות. היא כמו חיית מחמד, דג לדוגמא, שלא משמיע בקול את הצרכים שלו אבל בהחלט צריך יחס מינימאלי בכדי להתקיים.

לכן עם חשבון הנפש האישי של חודש אלול והימים הנוראים של: מה עשיתי, מה לא הספקתי לעשות ומה חבל שעשיתי כדאי גם לחשוב על הזוגיות.מה השקעתי בזוגיות? מה פספסתי? לאן אני רוצה שהקשר הזוגי יגיע בשנה קרובה.למשל אם אני רוצה להרגיש שיותר שומעים ומתחשבים בדעתי, או אני רוצה לתת ולקבל יותר מחמאות גם על הדברים הקטנים והיומיומיים.

אחד המיתוסים הגדולים במערכת היחסים הזוגית היא המחשבה שבן הזוג שלנו אמור לקרוא את המחשבות שלנו, לדעת בדיוק על מה אנחנו חושבים ולחשוב כמונו. לכן יש מעיין אקסיומה שכזו, שאם אחד מבני הזוג רוצה שהשנה ישתנה השיח בנושא מסויים,למשל שהוא רוצה שהם ידברו על עוד דברים מלבד הילדים. מספיק שהוא רק יחליט, לא צריך לדבר על זה וזה יקרה.

מה, לא? - לא, הוא צפוי לאכזבה בגלל שהיא בכלל לא יודעת שזה נושא שחשוב לו לדבר עליו.

כדי להתחדש בזוגיות חשוב ראשית לשבת ולחשוב מה הציפיות שלנו מהזוגיות:איך אנחנו רוצים לראות את הזוגיות שלנו בשנה החדשה? מה החזון האישי שלנו לגבי הזוגיות?

השלב הבא הוא לשתף את בן/בת הזוג בכך שאנחנו רוצים לקיים שיחה בנושא ונשמח שגם הוא/היא יחשבו, עם עצמם, לקראת השיחה, מה הם היו רוצים מהזוגיות. לאחר מכן לקבוע זמן שקט, בו יש לשניכם יישוב הדעת שמאפשר לשבת אחד עם השנייה ללא הפרעות ועם יכולת להקשיב וסבלנות לשמוע ולהשמיע את אשר על ליבכם. רק כך אפשר להבטיח את סיכויי ההצלחה הגדולים ביותר לזוגיות, כי הזוגיות מורכבת משנים.

כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה!

הכותבת קרן חדד-טאוב היא יועצת זוגיות ופסיכותרפיסטית עוד מידע ניתן לקבל בדף הפייסבוק.