סערת החזרה לבית הכנסת | גברים בפנים - נשים בחוץ

עם ההקלות והחזרה לבתי הכנסיות, מתבררת מציאות חדשה בשטח. הגבלת מספר המתפללים ל-50 בלבד והפריסה המחודשת במרחב, עושה שימוש בעזרות הנשים, ומותירה את ציבור המתפללות מחוץ לבית הכנסת

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/05/20 14:05 א בסיון התשפ

סערת החזרה לבית הכנסת | גברים בפנים - נשים בחוץ
צילום: shutterstock

במשך קרוב לשלושה חודשים, נאסרה התפילה בבתי הכנסיות. והשבוע, ניתן ההיתר להתפלל בכפוף למגבלות, במסגרתו מספר המשתתפים לא יעלה על חמישים, וכן, יהיה צורך בשמירה על מרחק בין אדם לאדם. מה שהביא לידי כך שבחלק מבתי הכנסיות, הוגבלה הכניסה לגברים מעל גיל שמונה עשרה בלבד, ובנוסף, במטרה לנצל כל חלק אפשרי, נכללו גם עזרות הנשים במרחב התפילה הגברי, מה שהביא לתרעומת רבה, ולדיונים סוערים בקרב קבוצות וחוגי נשים ברשת.

"הבחירה הזו מזעזעת אותי", אומרת מוריה תעסן מיכאלי, "היא מראה שוב, שיש אנשים שלא יודעים מה זה 'לך כנוס את כל היהודים', אנשים שלא רואים את 'כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל', כפי שראו את זה מפרשים בכל הדורות. אנשים שמבחינתם מעמד הקהל לא רלוונטי לימינו. אנשים שחושבים שקהל הוא לא נשים ונשים אינן קהל". לדברי נעה גלנט: "קהילה שלא מאפשרת לנשים להגיע כחלק ממכסת ה-50 זו תעודת עניות עבורה. במעמד הר סיני אחת ההגבלות היתה איסור על יחסי אישות במשך שלושת הימים לפני מתן תורה, כדי שהנשים תהיינה טהורות ותוכלנה להגיע (שמות יט ט"ו ורש"י שם). ראוי גם בעניין הזה לדבוק בדרכיו של הקב"ה".

אושיית הרשת  מאיר דנא פיקאר התייחס גם הוא לשאלה: "האם כל העולם הדתי הוא רק סביב מה חובה ומה לא, או שיש מקום גם לרצון העצמי להידורי מצווה? ואיזה מסר אנחנו מעבירים לבנות שלנו כשהפתרון הראשון הוא לסגור להן את עזרת הנשים?, למה לא לייצר עוד מנייני גברים לפני ואחרי או במקומות אחרים?".

מי שמצאו לנכון להבין את הבחירות הללו, ביקשו לברר האם מי שמבקשת להיכלל במכסת חמישים המתפללים, טוענות למעשה כי אין הבדל בחיוב בין גברים לנשים במניין. "יש כאלה שזו חובה עליהם להיות בבית כנסת ויש כאלה שלא, תעודת עניות זה ממש לא", הגיבה גולשת, ואחרת טענה: "הזמן הוא לא רגיל, מדובר בתקופה מורכבת, והסכנה לא מאחורינו..אני לא הייתי ממליצה לאף אחת כרגע להגיע למקומות סגורים עם עוד 50 איש אם אין חובה".

יחד עם זאת, ישנם לא מעט בתי כנסיות שהצליחו להימנע מהמורכבות ואפשרו לציבור הנשים להתפלל במקומן הקבוע, על ידי עשיית שימוש בפתרונות יצירתיים, ביניהם כאמור, שמירה על מקומן של הנשים בעזרה, והגברים פוצלו למניינים נוספים בשטח הפתוח, הוספת שעות למניינים נוספים, וניצול מבנים קיימים כמו גני ילדים ומרכזים קהילתיים.

לדברי הרבנית תרצה קלמן: ‏"התקופה האחרונה, שבה למדנו מחדש על מקומה של התפילה ומקומו של בית הכנסת בחיינו, יכולה ‏להיות הזדמנות למחשבה מחודשת על היחס בין המרכיבים ההלכתיים והמרכיבים הנוספים של תפילת ‏הציבור של כולנו. ב"ה בקהילה שלי יש הבנה של חשיבות מרכיביה השונים של הקהילה, במקביל ‏להקפדה הלכתית. אפשר רק לקוות שבעז"ה נזכה וכך יהיה בכל מקום".