אישה בת 100 עגונה כבר 70 שנה

יום העגונה הבינלאומי, שיחול בתענית אסתר, מזכיר סיפור עתיק ועצוב: אישה צעירה שכילתה את חייה בעגינותה. כיצד ניתן למנוע את הסבל הקיומי הבלתי נתפס בן עשרות השנים?

חדשות כיפה הרבנית ד"ר רחל לבמור 01/03/23 16:54 ח באדר התשפג

אישה בת 100 עגונה כבר 70 שנה
יום העגונה הבינלאומי, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

"רבנית יקרה, אמי בת 100 והיא עגונה מאז 1953" - כך התחיל המייל. מייל קורע לב. בין רגע הבנתי שהאחריות להעניק שלווה לאישה הזאת, בלי שניה לחסוך, מוטלת עלי.

במשך מלחמת העולם השנייה, כבת למשפחה אורתודוקסית, נישאה האישה בגיל עשרים לחייל יהודי ששירת בכוחות בעלות הברית. לאחר שנולד הילד הראשון, הבעל הצעיר עזב למדינה אחרת בחיפוש אחר פרנסה טובה, והבטיח שידאג לצרף אותה אליו. כעבור כמה שנים והוא לא עשה זאת, היא פשוט הלכה אחריו לארץ הזרה. ילד נוסף נולד והוא עזב שוב – הפעם למקום לא ידוע. השנים חלפו בהיותה אם לשני ילדים קטנים במדינה זרה, ללא כל אמצעי תמיכה, כשהיא נאבקת לגמור את החודש ולהחזיר את חובותיו. קרוב משפחה נחלץ לעזרתה, שילם על מעברה חזרה למולדתה ואסף אותה ואת ילדיה לביתו.

האישה עגונה כבר מאז 1953

במשך עשרות שנים העגונה פנתה לרבנים רבים ולבתי דין רבניים בשתי המדינות. מכיוון שהייתה עגונה כפי שמתואר בהלכה שבעלה נעלם, נאמר לה שוב ושוב שלא ניתן לעשות דבר כדי לעזור לה, שהיא זקוקה לגט מבעלה. חוקרים פרטיים חיפשו בעולם אחר הבעל שנטש אותה – ללא הועיל. במשך השנים המקרה שלה אף הובא בפני רב ראשי לישראל שגם הותיר אותה חסרת מענה.

ככל שילדיה גדלו, האישה האינטליגנטית והחזקה הזו בסופו של דבר בנתה את עצמה ואת חייה. גם כאישה מרשימה מאוד, היא חיה בצל העגינות.

אין סוף טוב לסיפור הזה כמו באגדות. למרות שהצלחתי לעזור לה, הסבל של שבעים שנה נשאר חלק מההוויה שלה. המרירות של שבעים שנה נותרה חלק מחיי ילדיה. שבעים שנה של שאלות ממשיכות לרדוף אותי וצריכות לרדוף כל יהודי החי על פי ההלכה.

ישנם רבנים ומלומדים שהתגברו על התנגדויות שונות לפתרונות הקיימים בתוך ההלכה

פעם, גבר ישראלי שהיה מסורב-גט במשך למעלה מ-40 שנה, בהיותו חולה מאוד בגילו המתקדם, אמר לי: "אני לא רוצה להגיע לעולם האמת במצב של שקר". עומק הכמיהה הזאת חנק אותי כשקראתי על העגונה בת המאה שנה. נוכח אישה בת מאה שחייה שבעים שנה כעגונה -- מה עוד ניתן לומר כדי להביא את הפוסקים הרבניים להסכים על מנגנוני מניעה ופתרונות לבעיית העגונה? הרי ישנם רבנים ומלומדים שהתגברו על התנגדויות שונות לפתרונות הקיימים בתוך ההלכה, בין אם באמצעות הסכמי קדם נישואין למניעת סירוב גט – ההסכם לכבוד הדדי, תנאים בקידושין– הסכם החוט המשולש או דעות הלכתיות הפותרות מקרים של עיגון. האם אותם מנהיגים רבניים המביעים התנגדויות לפתרונות הקיימים בהלכה אינם רוצים להגיע ל"עולם האמת" במצב של אמת - על ידי מניעת הסבל הקיומי הבלתי נתפס בן עשרות השנים של יהודיה?

יום העגונה הבינלאומי מתקיים כל שנה בתענית אסתר, השנה בתאריך 6.3.2023

ד"ר רחל לבמור מנהלת את הפרויקט למניעת עגונות וסירוב גט בישראל הצעיר בישראל והסוכנות היהודית; חברת "בית הלל – הנהגה תורנית קשובה"; אחת ממחברי ה"הסכם לכבוד הדדי"; הטוענת הרבנית הראשונה שמונתה כחברה בוועדה לבחירת דיינים; ומחברת הספר "מנעי עיניך מדמעה" על הסכמי קדם נישואין למניעת סירוב גט.