הצעת חוק חדשה מבקשת לאסור על בלניות לתחקר טובלות במקווה

על פי הצעת החוק, נשים יוכלו לטבול לפי מנהגן ויאסר לתחקר אותן על הבדיקות שהן עורכות לקראת הטבילה, לרבות עריכת חיפוש על גופן ושאילת שאלות הנוגעות לחיי האישות שלהן

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 14/11/13 13:09 יא בכסלו התשעד

הצעת חוק חדשה מבקשת לאסור על בלניות לתחקר טובלות במקווה
shutterstock, צילום: shutterstock

הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת על ידי יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ ד"ר עליזה לביא, בשיתוף עמותת עתים, קובעת כי ייאסר על בלניות לתחקר את המבקשות לטבול, ולהפנות אליהן שאלות הנוגעות לצנעת חייהן האישיים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "המועצות הדתיות, האמונות לספק שירותי דת, מפקידות בלניות לתפעול מקוואות הטהרה. הבלניות מקבלות הוראות עבודה מהמשרד לשירותי דת ומתייעצות עם הרבנות המקומית בשאלות הלכתיות. לאורך השנים התפתחה נורמה במקוואות מסוימים, לפיה הנשים הטובלות נאלצות להשיב לשאלות ולעבור בדיקות כתנאי לטבילתן, באופן החודר לצנעת חייהן האישיים."

ח"כ לביא הסבירה כי "ברוב המקרים מדובר בהנחיות של הרב המקומי, שדורש מהבלנית לתחקר את הנשים הטובלות כתנאי לטבילתן. חקירות אלו, כאשר הן נעשות ללא הסכמה מפורשת ומודעת של האישה הטובלת, משפילות ומבזות אותה ופוגעות בזכותה לכבוד ולפרטיות. ישנן נשים רבות אשר נפגעות מהשאלות והבדיקות האינטימיות, כאשר הן נערכות ללא הסכמתן המפורשת."

ח"כ לביא הוסיפה כי "בדיקות אלו נערכות כאשר הנשים עומדות בפני הבלנית כשהן עטופות במגבת בלבד וחודרות לאוטונומיה הדתית של האישה הטובלת ולאופן בו היא עורכת את הבדיקות ההלכתיות לקראת טבילה."

על פי הצעת החוק שנוסחה בשיתוף עמותת עתים, נשים יוכלו לטבול לפי מנהגן ויאסר לתחקר אותן על הבדיקות שהן עורכות לקראת הטבילה, כולל מועדי הוסת, אמצעי המניעה בהן הן משתמשות, עריכת חיפוש על גופן, ושאילת שאלות הנוגעות לחיי האישות שלהן.

טובלת שתידרש לענות על שאלות ללא הסכמתה ובעקבות זאת תמנע ממנה הזכות לטבול לפי מנהגה, תוכל לתבוע את המועצה על פי חוק הגנת הפרטיות. ח"כ לביא סיכמה כי "חייה האישיים של הטובלת הם אינם עניינה של הבלנית"

הרב ד"ר שאול פרבר, מנהל עמותת 'עתים', אומר כי "הגיע הזמן שהלכות כבוד הבריות יכנסו לתודעה של הממסד הדתי. החוק יסייע לאלפי נשים שמעוניינות לטבול לעשות זאת ללא פגיעה בצנעת חייהן האישיים". לדברי עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה המשפטית בעמותת 'עתים', "אין לאפשר התייחסות לנשים כאוכלוסייה שקופה ונטולת זכויות בכל הנוגע לשירותים הניתנים על ידי הממסד הדתי. החוק יסדיר לראשונה את זכויות הטובלת בחקיקה, במטרה להחזיר את השליטה בשירותי הדת לציבור הצורך את שירותי הדת".