בעלי חזר מהמילואים אחרי חודשיים ואני חוששת מהשגרה החדשה - מה לעשות?

חלק מחיילי המילואים חוזרים לאט לאט הביתה לאחר שבועות ארוכים של ניתוק מהמשפחה והילדים, דבר המצריך הסתגלות לשינויים | כך תחזרו לשגרה הזוגית בצורה נכונה

בת חן וייל בת חן וייל, חדשות כיפה 14/12/23 12:12 ב בטבת התשפד

בעלי חזר מהמילואים אחרי חודשיים ואני חוששת מהשגרה החדשה - מה לעשות?
זוגיות אחרי מלחמה, צילום: 4 PM production,Shutterstock

לא יודעת אם עודכנתם אבל מסתבר שהצבא התחיל לשחרר חלק מחיילי המילואים בחזרה הביתה. כמובן שיכול להיות שחלקם יהיו מוקפצים בעוד חודש או יותר אבל עדיין זוהי נקודת ציון שכדאי ממש לשים לב אליה. ולמה? כי יש איזושהי ציפייה שהחיים יחזרו למסלולם, שנמשיך מאותה נקודה שהפסקנו, אבל האמת היא שזה לא כך – את השתנית בזמן הזה, אתה השתנית והזוגיות שלכם השתנתה (בכלל, יש מישהו שיישאר אותו הדבר אחרי שמחת תורה של שנת תשפ"ד?).

לוקח זמן ללמוד לגור שוב ביחד

אני זוכרת שלפני כמה שנים חזרנו אחרי שנתיים שליחות לישראל. החזרה הייתה מאוד מרגשת – לשוב אל הבית, אל המשפחה והחברים. אף אחד לא הכין אותי לכך שגם החזרה לארץ שלי, למולדת שלי, תלווה בקשיי הסתגלות. נכון שחזרנו למקום המוכר אבל לצד זה, החיים כאן במהלך השנתיים האלו המשיכו לזרום, וגם אנחנו לא חזרנו אותם אנשים שהיינו. ובהיבט של המלחמה, לוקח זמן להסתגל שוב וללמוד לגור ביחד.

היערכות כוחות מילואים

היערכות כוחות מילואים במלחמה, עכשיו הם חוזרים הביתה | צילום: דובר צה"ל

כיצד תעשו נכון את המעבר מהמילואים לחיי זוגיות?

אז הנה כמה נקודות למחשבה בנושא, מוזמנים לשמור לכם את הטור הזה וכמובן לשתף אותו עם עוד זוגות שיכול להיות להם לעזר:

1. שימו סימן שאלה ולא סימן קריאה

הזמן הוא אחד הדברים המופלאים שיש. הוא נותן לנו פרספקטיבה וריפוי. אחרי תקופה ממושכת שבה לא הייתם ביחד, צריך לדעת שלוקח זמן להתאחד מחדש. הריחוק הפיזי והרגשי שהיה במהלך המילואים עלול ליצור תחושה של "רגע, מי אתה? מי את? מי אנחנו?". אז תנו לעצמכם זמן של הסתגלות וגשו אל החיבור המחודש הזזה מתוך מקום של אמפתיה אחד לשני ותקשורת פתוחה. אל תצאו מתוך נקודת הנחה שדברים שהיו בעבר יהיו כך אחרי המילואים, ולכן נצלו את ההזדמנות שיש לכם עכשיו כדי לבנות מחדש את הקשר שלכם באופן עמוק יותר. שימו סימן שאלה ולא סימן קריאה על התנהגויות, דינמיקות ורגשות.

2. תנו מקום לרגש

שניכם עברתם חתיכת חוויה. המילואים לא היו קייטנה וגם ההישארות בבית מן הסתם לא הייתה תמיד תענוג כל כך גדול. דיברו הרבה על הטראומה הקולקטיבית שכולנו חווינו בעקבות אירועי שמחת תורה אבל יש גם את החוויה האישית שכל אחד מכם חווה. הגיוני לגמרי גם לחוש תחושות מעורבות לגבי החזרה לבית – חרדה, פחד, תחושת בלבול וזרות מאיך זה יהיה כמו גם אשמה (בין אם זו אשמה על החברים שאבדו, ובין אם זו אשמה על החברים שנשארו) והתרגשות כמובן מעצם החזרה. ממש חשוב שתכירו ברגשות שלכם ותדברו עליהם בפתיחות וכנות ללא שיפוטיות. עם הרבה סבלנות, הבנה והקשבה תוכלו למצוא מסילות ללב אחד של השנייה.

3. של מי התפקיד הזה?

הדינמיקה הזוגית שלכם השתנתה מן הסתם. כל אחד מכם לקח אחריות חדשה ואולי גם תפקידים חדשים. מן הסתם במהלך הזמן הזה סיגלתם לעצמכם איזושהי שגרה ועכשיו להתרגל לשגרה החדשה, זה לא פשוט. לכן כדאי ממש לתאם ביניכם ציפיות, ממש כאילו הייתם זוג טרי. לא עוד כל התפקידים שנופלים על האישה אלא חוויה משותפת של שניכם ולראות איך אתם מנווטים מחדש את ספינת חייכם. היו רגישים אחד כלפי השנייה – זו הייתה תקופה ארוכה שבה את היית המחליטה העיקרית והכל נשק על פיך, לפעמים לא פשוט לתת לאחר מקום. וזו תקופה ארוכה שלא תמיד היית חלק מהלופ, תן כבוד לאישה שאיתך וגם אם דברים לא פועלים לפי איך שאתה רוצה, לאט לך.

4. תקשורת, תקשורת, תקשורת

מאוד יכול להיות שבמהלך המילואים לא יצא לכם לתקשר בכלל או ממש מעט. כך או כך התקשורת לא תחזור להיות אותו הדבר. לפעמים במהלך המילואים הדיבור מאוד טכני והישרדותי ופתאום לדבר עכשיו על דברים עמוקים יכול להיות לא פשוט למי מכם. תקשורת זה ממש כמו שריר, דמיינו שלא עשיתם ספורט הרבה זמן ופתאום אתם חוזרים להתאמן. הגיוני שבהתחלה יהיו כאבים ומעידות אבל ככל שתתמידו ותקבעו לעצמכם זמן לשיחה כנה מלב אל לב, הדברים יזרמו יותר. אם אתם רואים שיש דברים לא מעובדים – פנו לייעוץ מקצועי (על כך הרחבה בחלק הבא).

תקשורת קריטית בין בני זוג

תקשורת קריטית בין בני זוג | צילום: DimaBerlin,Shutterstock

5. לעבד כדי לא לאבד

כל חוויה גדולה או קטנה זקוקה לעיבוד. יש דברים שאפשר לגמרי לעשות עיבוד עצמי ויש דברים שצריך עוד איזשהו מבט מבחוץ. אל תהססו לפנות לאיש מקצוע, לחוד או ביחד. לא רק כדי לחיות חיים טובים יותר כרגע או בהמשך אלא כדי שלפעם הבאה שתזדקקו לכוחות לא תגיעו עם מיכל דלק ריק! מה שתזרעו עכשיו, תקצרו בהמשך.

6. תשקיעו בזוגיות ותחגגו הישגים

חזרתם להיות ביחד! לא משנה לכמה זמן זה, מדובר בנקודת ציון מאוד חשובה! תנו לעצמכם גם פינוק וגם טפיחה על השכם על התקופה הלא פשוטה הזו – צאו לשבת משותפת, דייטים קטנים ועשו עוד דברים כדי להשקות את עציץ הזוגיות שלכם ולטפח אותו. בסופו של דבר הזוגיות היא הבסיס לכל הצגת חייכם ועם טיפוח נכון שלה תוכלו להתמודד עם כל אתגר.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.