בעלי פוטר מהעבודה והוא לא מתפקד- מה לעשות?

משבר בקריירה יכול להשפיע על הזוגיות - אז איך הופכים נפילה לצמיחה? מה לעשות אם בן הזוג מתמודד עם אתגר? וכיצד להצליח לדבר נכון על הדברים שיושבים על הלב?

בת חן וייל בת חן וייל 17/05/23 20:09 כו באייר התשפג

בעלי פוטר מהעבודה והוא לא מתפקד- מה לעשות?
בעלי פוטר מהעבודה -מה לעשות?, צילום: shutterstock

"היי בת חן מה שלומך? אני קצת לא יודעת מה לעשות. לפני כמה חודשים פיטרו את בעלי מהעבודה בעקבות קיצוצים ומאז הוא יושב בבית ולא ממש מוצא את עצמו, קם מאוחר בבוקר, כל היום נמצא בפלאפון (או לא יודעת איפה כי אני בעבודה) ובכללי אין לו מצב רוח.

אני לא יודעת מה לעשות, מצד אחד כואב לי מאוד לראות אותו במצב הזה, מצד שני אני מרגישה שהוא מתחפר יותר מדי ברחמים עצמיים ושוכח שהוא גם אבא לילדים וצריך לתפקד. קשה לי מאוד שכל הלחץ הכלכלי נמצא עלי אבל אני לא אומרת כלום כי יודעת שזה לא פשוט גם בשבילו. אני רוצה לעודד אותו אבל לא יודעת מה לעשות או מה לומר. יש לך אולי עצה בשבילי?"

מספר נקודות למחשבה

שלום לך יקרה, ממש מצטערת לקרוא על המצב בו אתם נמצאים ועל הקושי הגדול שלכם. אני רוצה לתת לך מספר נקודות למחשבה שמקווה שיעזרו לך קצת:

א. הבחירה שתעשה את ההבדל בין נפילה לצמיחה 

כל סיטואציה בחיים, במיוחד כזו שמכילה אתגר וקושי גדול יכולה לקחת אותנו לשני מקומות: נפילה או צמיחה. וההבדל היחידה אם תגיע לכאן או לכאן הוא בבחירה. גם באתגר הזה שהגיע לפתחכם יש לכם את הבחירה האם לנבול או לצמוח. והאמת? שאין כאן נכון או לא נכון. איך אומרים חז"ל "אין דנים אדם בשעת צערו". מותר להישבר, מותר לכאוב, מותר גם לעצור לרגע את העולם כי איבדתי את מטה לחמי (במיוחד אם הפיטורין היו מכוערים) או כי אני מרגישה חסרת אונים ולא יכולה לעזור לבעלי. יכול מאוד להיות שכרגע, במקום בו אתם נמצאים, שאתם לא מצליחים לראות את האור או הגדילה שיש בתוך השבר אבל בע"ה אני מקווה ומתפללת שבעתיד תוכלו לומר שהתקופה הקשה הזו רק בנתה בכם עוד קומה.

ב. להפריד בין מה שבעלך חווה לבין מה שאת חווה

אני רוצה ברשותך להפריד רגע בין מה שבעלך חווה לבין מה שאת חווה. מהדברים שלך אני שומעת את הבלבול והערבוב בין מצד אחד מה שעובר עליו ובין מצד שני מה שעובר עליך. מבחינת בעלך- ללא ספק לאבד מקור פרנסה, במיוחד אם מדובר בגבר שהעבודה הייתה חלק ממי שהוא מגדיר את עצמו, או כזה שעבורו מודל גברי הוא מודל של גבר מפרנס, זה דבר לא פשוט. למעשה, זהו אובדן לכל דבר. וכמו בכל אובדן יש שלבים לעיבוד האבל.

אני כותבת את זה כי אולי את לא רואה או לא מבינה למה הוא לא קם ומתפקד אבל שתדעי שאני בטוחה שהוא רוצה להרים את עצמו ולהיות שם עבורכם ואולי הוא פשוט לא מסוגל או לא יכול. (בסוגריים אני רוצה להוסיף שצריך לשים לב שאין התדרדרות במצב לאורך זמן ושהוא לא מפתח סוג של דיכאון) אני יודעת שאת רוצה מאוד לעזור לו ולתמוך בו, וזה מקסים, ולצד זה בסוף הבחירה לצאת לחיים חדשים מתוך השבר הזה חייבת להיות שלו. לא מתוך ריצוי או לחץ שאת מפעילה עליו אלא כי הוא בוחר בכך ואז הבחירה גם תישאר לאורך זמן. זה תהליך שהוא חייב לעשות עם עצמו (ואולי גם עם איש מקצוע). 

ג. לתת מקום לכל הרגשות שצפים ולא לפחד לשאול

מבחינתך אני שומעת כמה דברים: קודם כל שאת מאוד רוצה להיות שם בשבילו וכואב לך עליו. זה מקסים וכמובן מעיד על עומק הקשר ביניכם. ולצד זה אני שומעת גם את החשש מהעתיד ומהלא נודע וגם קצת תסכול מכך שכעת עול הפרנסה על כתפיך. אני רוצה לומר לך שיש מקום לכל התחושות והרגשות שלך והם לגיטימיים לגמרי, ויודעת מה? הם גם לא סותרים אחד את השני - את יכולה בהחלט לחמול עליו ולכאוב את כאבו ולצד זה גם להיות מתוסכלת מההתנהגות שלו.

לגבי שאלתך איך לתמוך בו אני ממליצה לך פשוט לשאול אותו באופן פשוט: "אני רואה שקשה לך ואני רוצה לדעת איך אוכל להיות לצדך ולתמוך בך?" יכול להיות שעצם השאלה עצמה מאוד תעזור לו. לפעמים כשאנחנו רואים שקשה לבן או בת הזוג הפעולה הכמעט אוטומטית של רובנו היא לבוא ולפתור עבורם את הבעיה או הקושי, לנסות לקחת את הכאב מהם כדי שלא יכאב להם.

אבל חשוב שתזכרי שהאחריות לצאת מתוך הכאב הגדול היא לא שלך, אלא שלו, אבל את בהחלט יכולה ללוות אותו בנושא הזה ולהיות שם עבורו. לגבי התסכול שלך והפחד - אלו רגשות שאיתם את יכולה לעבוד ועליהם את אחראית. נסי לחשוב עם עצמך: עד מתי את חושבת שיהיה נכון עבורך להיות המפרנסת העיקרית? מה בדיוק מפחיד אותך בעתיד שלכם שמה יקרה? מה את יכולה לעשות כרגע ושנמצא בידיים שלך כדי לאפשר לך מעט אוויר לנשימה?

ד. לדבר בכנות ובפתיחות על הדברים

ברמה הזוגית - הרבה פעמים כשיש לזוגות קושי הם לא מדברים עליו. זה יכול להיות מחשש לומר משהו לא נכון או משהו שיפגע, זה יכול להיות בגלל שאין לנו את המילים וזה יכול להיות כי חוששים שאם נדבר על הדברים לא יהיה אפשר להתעלם מהם יותר, הם יהיו נוכחים וקיימים. אבל בסוף, בעיקר במצבי משבר שמשפיעים עליכם באופן נרחב. אין מנוס אלא מלדבר בכנות ובפתיחות על הדברים. ממליצה לכם למצוא זמן רגוע עד כמה שאפשר ולשתף, גם בפחד, גם בכאב וגם ברצון שלכם בסוף להיות ביחד אחד עבור השני.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.