"וּמִי בַמַּגֵּפָה" – מדרש לימי הקורונה

יעל לוין יצרה מדרש המתייחס לעולם החדש שהתהווה בעקבות הקורונה, הנדרש באורח מיוחד לשעת הכושר שנקרתה בדרכנו להפנות את תשומת הלב להיבטים הרוחניים שבחיינו

חדשות כיפה יעל לוין 21/04/20 13:29 כז בניסן התשפ

"וּמִי בַמַּגֵּפָה" – מדרש לימי הקורונה
קורונה בניו יורק, צילום: shutterstock

מבוא

מילים שונות המצויות בתפילות שאנו נושאים מתייחסות למגפה, ובכלל זה ההיגד בתפילת "ונתנה תוקף" "וּמִי בַמַּגֵּפָה". על רקע מגפת הקורונה זוכים אופני ההתבטאות הללו להבנה מחודשת.

לאחרונה חיברתי מדרש חדש הדורש את ההיגדים בתפילת "ונתנה תוקף" מהקטע "כַּמָּה יַעַבְרוּן" ועד למילים "וּמִי יָרוּם". היגדים אלו מתייחסים לגזר דינו של האדם אשר נכתב בראש השנה ונחתם ביום הכיפורים. המדרש החדש שיצרתי משווה למרבית ההיגדים משמעות חדשה, באופן שמיעוטם של הכתובים מוסבים על ענייני חיים ומוות, ומרביתם נדרשים על עולמו הרוחני של האדם המאמין בימי הקורונה. מבחינה זו, המדרש בעיקרו של דבר בא להטעים ולומר כי ימים אלה מסוגלים ביתר שאת להתקרבות לבורא עולם וכי ראוי לו לאדם לנצל את שעת הכושר שנקרתה בדרכו.

ראוי להזכיר כי מכיוון שהחלק הארי של כתובי התפילה נדרשו ב"מדרש 'וּמִי בַמַּגֵּפָה'" על ענייני אמונה, הרי שהשורה הפותחת "בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן וּבְיוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן" לא זכתה להידרש, בהיותינו בעלי בחירה חופשית בהתאם למאמר הנודע "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות לג ע"ב).

 

נוסח מדרש "וּמִי בַמַּגֵּפָה"

כַּמָּה יַעַבְרוּן – כמה יעברו את ימי הקורונה ולא יחלו, כמה יחלו בנגיף, וכמה יקפחו חלילה את חייהם במגפה?

וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן – אל תיקרי "וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן" אלא "וְכַמָּה יַבְרִיאוּן". כמה מחולי הקורונה יזכו להבריא ולהחלים, שמצינו שאפילו חולים קשים שהיו מורדמים ומונשמים החלימו כליל.

דבר אחר: כַּמָּה יַעַבְרוּן – כמה יעברו את תקופת הקורונה וינצלו בצורה נאותה את השעה על מנת להתחזק באמונתם ולהתקרב לבורא עולם?

דבר אחר: אל תקרי "יַעַבְרוּן" אלא "יְבַעֲרוּן", כמה יצליחו לבער מקרבם את נגע השנאה לזולת שהשתולל בקרבנו בימים שקדמו למגפת הקורונה?

וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן – כמה ישכילו לנצל את שעת הכושר ולברוא את עצמם מחדש בימי הקורונה מתוך שהם מתמלאים בכוחות רוחניים יהודיים מחודשים?

מִי יִחְיֶה – מי יזכה להחיות את עצמו בחיות חדשה של אמונה יוקדת בבורא עולם דווקא בתקופת משבר הקורונה?

וּמִי יָמוּת – ומי יזכה בימים הללו להמית את עצמו באוהלה של תורה ממקום שליבו חפץ?

מִי בְקִצּוֹ – מי יכיר כי העת אשר בה התגברה מחלת הקורונה במדינת ישראל היא הזמן המדויק שהיה מושגח ומכוון ממרומים, בין פורים לפסח, שרצה הקב"ה לזכות את ישראל ולהרבות את שכרו בקיום מצוות רבות מתוך נסיבות השעה המחודשות והמתחדשות.

וּמִי לֹא בְקִצּוֹ – ומי לא ישכיל להבין כי העיתוי של מגפת הקורונה היה המועד הנכון והמתאים ביותר?

מִי בַמַּיִם – מי יזכה להתחבר ולהתקשר בשעת הקורונה בעבותות אהבה לתורה הקדושה, שאין מים אלא תורה.

וּמִי בָאֵשׁ – מי יצליח להלהיב את עצמו ביתר שאת בימי הקורונה באש התורה?

מִי בַחֶרֶב – מי ישכיל להתחבר לעולם התפילה באורח מיוחד בשעה שבתי הכנסיות סגורים ונעולים על סורג ובריח, ולהפיח במילים הנאמרות משמעויות חדשות, שאין חרב אלא תפילה כמו שדרשו "בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי" (בראשית מח, כב) "'חרבי' זו תפלה, 'בקשתי' זו בקשה" (מכילתא דרבי ישמעאל, בשלח, מסכתא דויהי פרשה ב, מהדורת הורביץ-רבין, עמ' 92).

וּמִי בַחַיָּה – מי יתחזק בלהט ובאור האמונה החיה במשנה תוקף בתקופת הקורונה?

מִי בָרָעָב – מי ירעב בזמן מגפת הקורונה לדבר ה' מירושלים?

וּמִי בַצָּמָא – ומי יצמא בעת הזו ביתר עוז לשמוע את דברי ה'?

מִי בָרַעַשׁ – מי לא ישמח בימי הסגר והבידוד ברעש של מכוניות ומשאיות השמחה הנוסעות והחונות בשכונות הערים, בתפילות המרפסות, בשיעורים המועברים במרפסות ובחתונות המרפסות?

וּמִי בַמַּגֵּפָה – מי יזכה בימים הללו לקיים את מילות הכתוב "בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ" (משלי ג, ו), ראשי תיבות "בדד"?

מִי בַחֲנִיקָה – מי מבין חולי הקורונה יחושו קשיי נשימה ויזדקקו לחמצן כדי לייצב את מצבם?

וּמִי בַסְּקִילָה – מי הוא זה אשר יבחר בעת הזאת לספר לשון הרע על היחיד או על הציבור ולהוציא את דיבת הזולת רעה, שהמספר לשון הרע נמשל לחץ, כמו שנאמר "חֵץ שָׁחוּט לְשׁוֹנָם מִרְמָה דִבֵּר בְּפִיו שָׁלוֹם אֶת רֵעֵהוּ יְדַבֵּר וּבְקִרְבּוֹ יָשִׂים אָרְבּוֹ" (ירמיהו ט, ז; רבנו בחיי, כד הקמח, לשון הרע), ועוד אמרו כי ראוי לסקול את בעל לשון הרע באבן כפי חטאו (חידושי אגדות המהר"ל, ערכין טו ע"ב).

מִי יָנוּחַ – מי מבין חולי הקורונה השוהים במלוניות יצטרכו לנוח מחמת שאינם חשים כה בטוב?

וּמִי יָנוּעַ – ומי מחולי הקורונה הנמצאים במלוניות חולים בצורה קלה ויכולים לפצוח בשירה ובריקוד כפי שנוכחנו וצפינו בכך בחול המועד פסח?

מִי יִשָּׁקֵט – מי יכיר בכל המאורעות האופפים את מחלת הקורונה את יד ההשגחה הפרטית המדויקת, ויתהלך שקט ורענן?

וּמִי יִטָּרֵף – ומי ימצא או ימציא תואנות בעת הקורונה כדי להתריס נגד ציבור זה או אחר במדינת ישראל?

מִי יִשָּׁלֵו – מי ישכיל בסבך ההתרחשויות שבאו עלינו להגביר את ביטחונו בבורא עולם ולשבת בשלווה ובשלום?

וּמִי יִתְיַסָּר – מי ילין ויתלונן כל העת על שינוי אורחות החיים בתקופת הזו, ויתקשה להרגיל את עצמו למציאות החדשה?

מִי יֵעָנִי – מי ישב בטל בעת הזו ולא יבקש לצבור מצוות ומעשים טובים?

וּמִי יֵעָשֵׁר – מי יזכה להעשיר את עצמו בהרבותו מעשי חסד ומעשים טובים עם הזולת בעיתות הללו?

מִי יִשָּׁפֵל – מי פתי יפר את הנחיות הבידוד ואת שאר הנחיות הבריאות, יסכן בכך אחרים בהידבקות בקורונה, ולדעת פוסקים רבים יהיה בגדר "רודף", ואף ייקנס על ידי הרשויות?

וּמִי יָרוּם – אלו הם הצוותים הרפואיים ועוזריהם והמתנדבים בעם העושים ימים כלילות בחירוף נפש של ממש לטובת הבראתם של חולי הקורונה ולשמירה שלא תחלה שאר האוכלוסייה.