עשה סיום

הרב עדין שטיינזלץ במעמד סיום התרגום העברי לתלמוד הבבלי: "התלמוד הוא ספר של שפיות"

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 08/11/10 00:00 א בכסלו התשעא

עשה סיום
יחצ, צילום: יחצ

ארבעים וחמש שנים לאחר שהחל במפעל תרגום וביאור התלמוד הבבלי, סיים אמש (א') הרב עדין שטיינזלץ את מלאכת הביאור. בטקס שהתקיים באולם מועצת העיר ירושלים, והועבר בשידור חי בפני למעלה מ-300 קהילות יהודיות ברחבי העולם, הקריא הרב שטיינזלץ את השורות האחרונות של מסכת תענית וערך סיום על התלמוד הבבלי.

 

"אני מבקש להודות לבורא עולם, שנתן לי חיים, בריאות ויכולת להשלים את המפעל הזה", פתח הרב שטיינזלץ את דבריו, ומיד הודה למשפחתו ולצוות שסייע לו במלאכת הביאור, וכן ללומדים הרבים המשתמשים במהדורתו לתלמוד. לדבריו, "המסר המרכזי של התלמוד הבבלי הוא המעורבות. זהו הדבר שאני מתפלל עליו - שהנוכחים כאן יהיו מעורבים, ביהדותם, בחייהם. היו מעורבים. השמיים אינם הגבול".


מחנך לשפיות (צילום: יחצ)


הרב שטיינזלץ הוסיף ואמר כי "העולם כיום מלא בשיגעון, בתאוות כוח, ביצריות. התלמוד, לעומת זאת, מחנך לשפיות. העיסוק בבעיות הקטנות ביותר, ההתנהגות המידתית והמאוזנת - כל אלה נובעים מתוך התלמוד, שהוא ספר של שפיות".

 

בדברי ברכה ששודרו בווידאו, פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לרב שטיינזלץ ואמר כי "עבודתך הנגישה את התלמוד הבבלי לרבבות לומדים ברחבי העולם, ובשמם, אני מבקש להודות לך על השלמת המפעל המרשים הזה". נתניהו סיפר כי בשנות התשעים היה נוהג ללמוד עם הרב שטיינזלץ בחברותא אחת לכמה שבועות. "היה זה שיעור פרטי בתלמוד, אך למעשה הוא עסק בהיסטוריה יהודית, בארכיאולוגיה, בבוטניקה ובפילולוגיה. קרוב לוודאי שהיו אלה הרגעים האינטלקטואליים המשמעותיים ביותר בחיי", אמר נתניהו. בסיום דבריו, ביקש נתניהו מהרב שטיינזלץ לא לנוח על זרי הדפנה ולהמשיך בעבודתו הלימודית והחינוכית. "אני יודע שבקשה זו מבטאת את רחשי לבם של רבים מסביב לעולם. חזק חזק ותתחזק".




ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שגם הוא נכח באירוע, ציין בדבריו את פועלו של הרב שטיינזלץ בשדה החינוך, וביקש להודות לרב "על המורשת האדירה שאתה בונה עבורנו, על מפעלך החינוכי ועל הנגשת התלמוד הבבלי לציבור הרחב. הגענו לכאן היום, חבריך וידידיך, ומבקשים ממך שתרחיב את פועלך בירושלים, למען הדורות הבאים".


מפעל תרגום וביאור התלמוד הבבלי החל בשנת תשכ"ה בירושלים, ועם השלמתו כולל ארבעים וחמישה כרכים. הביאור זכה לפופולריות רבה, ולהסכמתם של רבנים כגון הרב פיינשטיין והרב עובדיה יוסף. עם זאת, בציבור החרדי עורר הביאור התנגדות רבה, בין היתר בשל שינוי צורת דף התלמוד ובשל אופיו המדעי של הביאור. בשנת 2008 נכלל ביאורו של הרב שטיינזלץ למסכת ברכות בסדרת "עם הספר" של ידיעות אחרונות.