תורת רבי נחמן- ניגון ושירה

אחת החסידויות היותר פופלריות היום בקרב הנוער "המחפש" היא חסידות ברסלב. לכל המחפשים- פירוט תורת הניגון והשירה של רבי נחמן.

חדשות כיפה 15/01/04 00:00 כא בטבת התשסד

מובא בליקוטי מוהר"ן תורה רל"ז: "הניגון והכלי שיר הביא לוי לעולם וזה שאמרה לאה הפעם ילווה אישי אלי-
שעתה הפעם שנולד לוי שע"י באה בחי' הניגון וכלי שיר לעולם, הפעם ילווה אישי אלי בבואי כי התחברות שני
דברים הוא ע"י ניגון וכלי שיר".
ר' נתן מברסלב בליקוטי הלכות (הל' נשיאת כפיים ה"ה, ס"ו) מבאר בזה העניין ומוסיף: "כי עיקר התחברות שני דברים הרחוקים זה מזה מאוד שהם כמו שני הפכים, עיקר התחברותם ע"י ניגון". ומפה מבאר ר' נתן את עניין עבודת ה' בשירה ובניגון: "כי עיקר הדבקות והתחברות לה' יתברך מזה העולם השפל והגשמי והנמוך מאוד הוא ע"י ניגון וזמרה. וכמו שרואים בחוש שאפילו האדם הרחוק מאוד מה' יתברך ומונח בדיותא התחתונא ע"פ רוב, ע"י ניגון נתעורר לה' יתברך ומזכיר לעצמו היכן הוא בעולם". וכמו שבכח הניגון האדם נדבק בה' כך קיימת גם תנועה הפוכה: "היינו, שכל קולות הנגינה שלו יהיו לשמיים, לקשר דברי התורה בליבו ועי"ז כתבם על לוח ליבו כי ע"י זה יזכה שיהיו נכתבים ונחקקים אותיות התורה בליבו".
א"כ ניתן לראות שהכח בשירה ובניגון פועל לחבר בין דברים בשני הכיוונים גם מלמטה למעלה- האדם להשי"ת, לגם מלמעלה למטה- דברי התורה אל הלב. ניתן ע"פ עקרון זה להסביר מדוע סעודה שבה שירות ותשבחות לה' נחשבת סעודת מצווה (רמ"א תר"ע ס"ב), כי בכח הניגון לקשר גם את הסעודה הגשמית להקב"ה וכן ניתן לראות את העקרון הזה בין בנ"א שניתן לקרב בין רחוקים ע"י שירה וניגון כמו שרואים בחוש. וכדי שהדברים לא ישארו ברעיונות בעלמא נסיים בעצה מספר ליקוטי עצות: "טוב לאדם להרגיל את עצמו להחיות את עצמו בכל פעם ע"י איזה ניגון לשמח את נפשו ולדבק את עצמו לה' יתברך ע"י זה, ובפרט בשבת ויו"ט".