יום הכיפורים - עבירות שבין אדם לחברו

כלל נקוט בידנו: עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר. הראשונים עסקו בשאלה זו בהרחבה. אנו יודעים שלתשובה מרכיבים רבים: וידוי, חרטה על העבר וקבלה לעתיד...

חדשות כיפה הרב שי פירון 29/02/04 00:00 ז באדר התשסד

כלל נקוט בידנו: עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר. הראשונים עסקו בשאלה זו בהרחבה. אנו יודעים שלתשובה מרכיבים רבים: וידוי, חרטה על העבר וקבלה לעתיד. שלשת השלבים הללו מסמלים את המציאות השלמה של התשובה. בקשת המחילה, היא יסוד ביצירת מערכת יחסים מחודשת. האדם ניגש ומבקש את סליחתו של חברו מתוך רצון לפתוח דף חדש במערכת היחסים החברתית. בכל שנה, ניתנת הזדמנות חדשה לייצב את מערכת החיים הקהילתית. קשה, קשה לעמוד בפני הזולת ולבקש סליחה. מעמד זה אינו מעמד שיש בו חולשה אלא מעמד שיש בו עוצמה וגבורה כאחד. אולם, לא רק בקשת המחילה היא צעד אמיץ. גם היכולת לסלוח היא משימה לא קלה. אנו מצווים ללמוד מדרכיו של בורא עולם הסולח לכל עוונות עמו בכל שנה ושנה.

ובלשונו של הרמב"ם: "אסור לאדם להיות אכזרי ולא יתפייס, אלא יהיה נח לרצות וקשה לכעוס, ובשעה שמבקש ממנו החוטא למחול, מוחל בלב שלם ובנפש חפצה" ובמקום אחר כתב הרמב"ם: "שאין זה דרך זרע ישראל...וכל הממהר למחול הרי זה משובח ורוח חכמים נוחה הימנו".