"דממה שזועקת אמונה, עשייה ושליחות"

השכל האנושי לא מסוגל לתפוס את זוועות השואה, רק אלוקים יכול להבין את המהלכים של עצמו ומאיתנו מצופה לקבל את המצב בדממה, אך כזאת שמלאה בעשייה של חסד ונתינה לזולת | סגן אלוף, הרב שאול אופן בטור מיוחד ליום הזיכרון לשואה ולגבורה

חדשות כיפה סא"ל הרב שאול אופן 08/04/21 16:56 כו בניסן התשפא

"דממה שזועקת אמונה, עשייה ושליחות"
סא"ל הרב שאול אופן, צילום: באדיבות המצולם

מתהלך ברחובות וורשה השוקקים ומלאי השאון. כמה שעות לאחר מכן צועד בחלחלה על אדמת אושוויץ ובירקנאו. מתבונן בערמות הנעליים ובתנורי האפר. עוצם עיניים ורואה בדימיוני את כל משפחתי הענפה רועדים מקור ומרעב, ומובלים למוות משונה ואכזרי. אלו המחשבות והתחושות שליוו אותי כרב משלחת צה"ל לפולין לפני כ-12 שנים. 

כמעט כל משפחתי מצד סבי נספתה בשואה. סבא אהרן ז"ל היה היחיד שהצליח לברוח בזמן אל רוסיה הקומוניסטית, להתחתן, ולאחר כמה שנים לעלות לארץ. בדרך, במחנה פליטים "פוקינג" שבגרמניה, נולד להם תינוק קטן וחמוד – אבא שלי. הוא נקרא על שם סבו: מאיר.

אבי ז"ל גדל על חוויות השואה. חלק ממשפחתו סבלו מסיוטי הזוועות שלא עזבו אותם עד יומם האחרון. מבחינתו, השירות הממושך שלי ברבנות הצבאית הוא סגירת מעגל למול חוסר האונים שחוותה משפחתנו בשואה. סבא של אבי ז"ל, הרב מאיר אופן מהעיירה ריישא, הלך אל מותו בקבר אחים עם ספר תורה בזרועו האחת ושופר בזרועו השנייה. במנהיגותו הייחודית, הוא עודד ורומם את רוחם של קהילתו ברגעי חייהם האחרונים, עת מסרו נפשם על קידוש השם. ואילו אני, בנו, הולך בגאון ובעוז עם ספר תורה ושופר, ומזכה את חיילי צבא ההגנה לישראל העומדים על משמר ארצנו. הנאצים ימ"ש רצו להשמידנו, אך מזימתם לא צלחה. אנחנו נטועים חזק כאן בארץ ישראל, ומשרתים בצבא היהודי העוצמתי המגן בכל רגע ורגע על העם היושב בציון – צבא ההגנה לישראל. 

צילום: באדיבות המשפחה

בפרשת שמיני חווה אהרן הכהן טרגדיה כפולה. שני בניו נהרגים באותו היום שבו הוקם המשכן. "אור החיים" בפרשנותו המיוחדת והאופטימית, מסביר שבני אהרן נהרגו כתוצאה ממשיכה נפשית עזה אל הרוחניות והעל-מודע. גופם לא היה יכול לשאת את געגועי הנשמה אל האלוקים, ולכן פרחה נשמתם מגופם. המסר עבורנו הוא לזכור. בעת שנשמתנו שואפת להתחבר לרוחניות, עלינו לזכור את השליחות שלנו בביצוע פעולות ממשיות בעולם הזה. פעולות ממשיות של חסד ונתינה לזולת - פעולות שמממשות את הערכים האלוקיים. אמנם אבותינו נרצחו בשואה, אבל אנחנו ממשיכים אותם ואת מעשיהם הטובים כאן בעולם הזה. 

לא ניתן להסביר את זוועות השואה בשכל אנושי, רק אלוקים יכול להבין את המהלכים של עצמו. התגובה היחידה הרלוונטית היא תגובת אהרן עת נודע לו שנהרגו שני בניו: "וידום אהרן" (ויקרא, י', ג'). אין מדובר בדממה דוממת. מדובר בדממה שזועקת אמונה. דממה שזועקת: אנחנו כאן ממשיכים את השלשלת. דממה שזועקת עשייה ושליחות.

סא"ל אופן הוא ראש ענף כשרות בחיל הרבנות הצבאית.