כשרון רצון ויכולת

אחת התכונות היסודיות המוטבעות בנפש האדם היא תכונת ההשתלמות… זוהי תכונה חיובית מאוד המכשירה את האדם להגיע למיצוי עצמי וממילא לסיפוק רב, מאידך גיסא בתכונה זו טמונה בעייתיות גדולה…

חדשות כיפה הרב ערן טמיר 21/07/04 00:00 ג באב התשסד



אחת התכונות היסודיות המוטבעות בנפש האדם היא תכונת ההשתלמות. האדם נברא חסר ועל כן יש לו צורך להשתלם. תכונת השתלמות זו מופיע בין ברבדים הגשמיים שבחיים כגון השתלמות כלכלית גופנית, וכד', ובין ברבדים הרוחניים כגון השתלמות מוסרית, שכלית ורוחנית. זוהי תכונה חיובית מאוד המכשירה את האדם להגיע למיצוי עצמי וממילא לסיפוק רב (רמח"ל תחילת דעת תבונות, מהר"ל תחילת תפארת ישראל ועוד). מאידך גיסא בתכונה זו טמונה בעייתיות גדולה- הפוכה- "יש חסרון בטבע האדם שמה שהוא חפץ הוא הרבה מאוד וכשאינו יכול להגיע למבוקשו הוא מניח ידו ואינו חפץ להשתלם כלל" (הרב קוק עולת ראיה ב' עמ' קס'). חסרון זה נובע מחוסר הבנה והבחנה בין רצונו האובייקטיבי של האדם לבין יכולתו הסובייקטיבית. לא תמיד כל מה שהאדם רוצה להשיג ניתן להשגה וממילא כאשר אינו מצליח להגיע למבוקש הרצוי התוצאה היא תסכול וייאוש עד כדי חוסר מעשה והשתדלות כלל. תופעה זו של "או הכל או כלום" אופיינית מאוד בשלבים שונים בחיים בהם האדם נדרש למצות את כוחותיו בתחומים שונים. זוהי טעות יסודית, טעות שכלית וטעות רוחנית- אלוקית. טעות שאינה מכירה את היחס הנכון בין סגולתו- מסוגלותיו של האדם לבחירתו בפועל בחיי המעשה. הבחירה- ההשתדלות המעשית צריכה להיות מכוונת להוצאת המסוגלות, היכולות והכשרונות המוטבעים באדם, ולא לנסות בצורה כושלת "להמציא" כוחות שאינם קיימים בו ללא תועלת ואף לגרום בכך לנזקים. תפקידנו לחשוף ולגלות הקיים בנו, להוציא את הכוחות והכשרונות הטבועים בנו מן הכוח אל הפועל ולא לחיות בדמיונות ובהזיות לנסות להיות מה שאנו לא. זהו כל יסוד החינוך- "להוציא" מהמתחנך את הטבוע בו- להיכנס למשבצת שלו ולעזור לו לגלות את כוחותיו יכולותיו וכשרונותיו הוא בצורה מקסימלית, ולא לאלפו- לא להכניסו למשבצת המדומה ששרטטנו לעצמנו, אליה כביכול צריך הוא להיכנס, ועל פיה להיות ולחיות. בעלי חיים ניתן לאלף בני אדם צריך לחנך. הדבר נכון בין ביחס האדם לעצמו ובין ביחס האדם לסביבתו- "חייב האדם לחפש בעצמו איזה כוחות מיוחדים מוטבעים בו ולא ישליך אחרי גוו כל מה שימצא בנפשו הכנה לזה אלא יעיין ויסתכל להשתמש בהם כראוי, וכל שכן שלא יעלים עין מכוחות שכבר בלא עיון מוצא אותם לבטלם ולהרסם בלי לתת להם מקום ועבודה הגונה וסדורה" (הרב קוק מוסר אביך פרק ד' פסקה ד', ועוד עיין בעין אייה ברכות ב' עמ' 265).
יותר מכך: לא רק שרצון האדם צריך להיות בהתאם ליכולתו, אלא שאף יכולות וכשרונות הקיימים באדם בטבע, לא יוכלו להתגלות ולהופיע בעולם אלא אם כן קדמה להם ההכשרה וההכנה המתאימה לכך, וכמו שאמר החכם מכל אדם: "עת לכל חפץ". הכשרה זו כוללת בין את התלוי באדם- השתדלות ומאמץ היוצרים מוכנות גופנית, נפשית שכלית ורוחנית, ובין את התלוי במציאות הסובבת החיצונית לאדם. ואדרבא אם ינסה האדם להקדים את מצוי הכוח- השפע- האור, כל עוד אין "הכלי" מוכן, לא רק שלא יביא ברכה ותועלת אלא יגרום נזק והפסד- "באשר עת לכל חפץ על כן יש להשריש שכל דבר יפה בעיתו, וזה האור בעצמו שבבא זמנו והעולם כבר הוכשר להנות מאור גדול הוא מועיל ומישר ומקרב לאור ה'- טובו ואמיתו, הנה אם יתאמץ אחד להורידו להאירו טרם בו עיתו יהיה לא לברכה כי לא יוכלו רבים לסובלו ייזוקו ממנו ויטעו בו וייהפך על ידם לאפילה מנודח" (הרב קוק עולת ראיה ב' עמ' טו')עיקרון זה נכון בין בגילוי ומיצוי כשרונות באדם ובמציאות, ובין בלימוד- תוכנו, אופיו, רמתו, סגנונו החייבים להתאים ליכולתו הנפשית והשכלית של הלומד- "לכן ראוי להרגיל את האדם בעבודה ותלמוד דווקא כפי אותה המידה אשר יד הבנתו מגיעה להשגת כללות תכליתו, וכאשר ישים ערך התכלית של עניינים יותר גבוהים, אז יחנכוהו בעניינים יותר גבוהים, אבל אם ירגילו להעמיס אותו בעבודות ולימודים שאין שמץ מתכליתם יכול להצטייר בו, משרישים בו דעה נפסדת המקעקעת כל הבירה כולה חלילה ..." (הרב קוק עולת ראיה ב')
זהו יסוד חשוב ביותר בין בחיי הפרט כגון- לימוד מתאים וכדו', נישואין טרום בגרות ובשלות מתאימים העלולים לעלות על שרטון וכדו,ובין בחיי הכלל- הציבור- כגון גשם ההופך לשיטפון ההורס כל חלקה טובה, חזון שלום עולמי / אזורי בין עמים כאשר המציאות עדיין שייכת להווית המלחמה... וכד'. זוהי אם כן חובתנו בעולמנו: מצד אחד לשאוף למעלות עליונות, להתקדם ולהתפתח- וחייב אדם לומר "מתי יגיעו מעשי למעשי אבותיי אברהם יצחק ויעקב", ומצד שני לזהות את כשרונותינו ויכולתנו באופן כלל- פוטנציאלי ולממשם בפועל באופן מעשי פרטני בכל תקופה מתקופת חיינו על פי הכנתנו והשתדלותנו והכל מתוך הרגשת סיפוק ושמחה- "באמת אף על פי שצריך לחפוץ הרבה, מכל מקום כשאין עולה בידו צריך להוקיר הרבה כמה שיעלה בידו... וזהו חובת האדם להתקרב כל מה שיוכל למבוקש הרם גם כשאינו יכול להגיע לו בשלמות" (הרב קוק עולת ראיה ב' עמ' קס'). ונסכם הדברים בדבריו הנפלאים של הרב קוק (מידות הראיה ערך "תיקון" פסגה ב')- "מה שהאדם יכול לתקן טוב הוא שיחשוב בזה ואל יתרשל מתיקונו, ומה שאין בידו אל יתעסק בו תדיר ויקים 'דאגה מלב איש יסיחנה מדעתו', ויעסוק בתיקון נפשו ובתיקונו של עולם בבהירות שכלית רוממה עד כמה שידו מגעת...".