לאחר 70 יום: יהודים חזרו להר הבית

לפנות בוקר נפתחו שערי ההר לכניסת מתפללים מוסלמים, ובהמשך הבוקר עלו לראשונה יהודים להר, כחודש וחצי לאחר שנסגר בפני מתפללים ומבקרים בשל מגבלות הקורונה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 31/05/20 08:27 ח בסיון התשפ

לאחר 70 יום: יהודים חזרו להר הבית
יהודים בהר הבית. ארכיון, צילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

הר הבית שוב פתוח. 70 יום לאחר שנסגר לכניסת מתפללים ומבקרים, מוסלמים ויהודים כאחד, בשל מגבלות הקורונה, נפתחו הבוקר (א') שערי ההר, וניתן לעלות ולסייר בו, במסגרת מגבלות משרד הבריאות והמגבלות הרגילות של משטרת ישראל, האוסרות תפילת יהודים בהר.

לפנות בוקר נפתחו שערי ההר לתפילת מוסלמים, לאחר מחאה שהתקיימה בימים האחרונים. במשך כל חודש הרמדאן והחג המסיים אותו, עיד אל- פיטר, היה הר הבית סגור למתפללים מוסלמים, בשל מגבלות הקורונה. ההר נפתח לכאורה תחת מגבלות, אך בתיעוד מהבוקר ניתן לראות כי המתפללים המוסלמים שצבאו על שערי ההר רחוקים מלהקפיד על ריחוק חברתי או על עטיית מסכות.

בתקופה בה היה ההר סגור עתרו אנשי הר הבית, יהודה עציון וארנון סגל, באמצעות עו"ד איתמר בן גביר, לבג"ץ בדרישה לפתוח את שערי ההר ליהודים. בתחילה היה ההר סגור באופן הרמטי, אך בהמשך החלו אנשי הוואקף לעלות ולהתפלל בהר, וסגל ועציון דרשו השוואת תנאים עבור היהודים. שופטי בג"ץ דחו את העתירה, על אף דבריו של השופט יצחק עמית בדיון, על כך ש"החוק הישראלי קודם לכל הסכם מדיני".

עו"ד איתמר בן גביר אמר לאחר דחיית העתירה, כי "כל ההלכות המשפטיות מדברות על כך שאסור להיכנע לאיומי אלימות ואילו השופט עמית לא הפסיק לנמק את דחיית העתירה בכך שאם ייתנו ליהודים לעלות אז אנשי הוואקף יתפרעו. אין לי ספק שאם היה מדובר בחרדים בבית שמש ,מתיישבים מיצהר או כל ציבור אחר שמאיים להתפרע השופט עמית היה נותן צו שלא להיכנע לאיומים ולפתוח את ההר אולם כאשר מדובר באנשי ווקף בגצ נכנע להם", טען בן גביר.