למידה בקבוצות קטנות ובאולמות ספורט: כך יראו הלימודים אחרי עידן הקורונה

משרד החינוך מתכונן לקראת חזרה הדרגתית ללימודים מתוך הנחה שהנגיף לא יחלוף בתקופה הקרובה. מודל ההפעלה המתגבש קובע כי התלמידים יפוצלו לכיתות קטנות וקבועות, צוותי ההוראה יישארו קבועים לכל קבוצה וסדר היום יכלול גם למידה מרחוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/04/20 12:16 יט בניסן התשפ

למידה בקבוצות קטנות ובאולמות ספורט: כך יראו הלימודים אחרי עידן הקורונה
צילום: shutterstock

במשרד החינוך גיבשו חלופות אפקטיביות לפתיחה מדורגת של מוסדות החינוך לאחר עידן הקורונה- כאשר תתקבל על כך החלטת ממשלה, בתוך הבנה כי גם בחודשים הבאים חווית הלמידה תשתנה באופן ניכר ולא תדמה למה שהיתה עד היום. 

החלופות מתבססות על עקרון מנחה לפיו הלמידה מרחוק תלווה אותנו עוד זמן רב ותהווה השלמה ללמידה הפיזית, בשילוב היברידי בין למידה בקבוצות קטנות ללמידה מרחוק, כששתי מטרות עומדות מול עיני המשרד: הראשונה אפקטיביות חינוכית – כדי לאפשר סל חינוכי שלם ככל שניתן. והשנייה אפקטיביות משקית – כדי לאפשר להורים לעבוד, ולמשק להשתקם.

מודל ההפעלה המתגבש מתייחס דיפרנציאלית לכל שכבות הגיל – גני ילדים, יסודי, חטיבות הביניים והתיכונים – ומניח תשתית תפעולית שנשענת על 3 צירים: ציר ראשון הוא התלמידים - יפוצלו לקבוצות קטנות וקבועות (למניעת הידבקויות בין הקבוצות). הציר השני הוא צוותי ההוראה – צוותים קבועים לכל קבוצה, וצוותים ללמידה מרחוק. הציר השלישי הוא סדר היום – נעניק לעובדי ההוראה סדר יום מובנה ומקיף, לסינכרון ולחיבור מיטבי בין הלמידה בקבוצות קטנות ללמידה מרחוק.

מעגלי הלמידה, ביום שאחרי, יהיו ברוטציות שייקחו בחשבון את כל מרחבי הלמידה במוסדות החינוך – כיתות הלימוד, החצר, הספריות, אולמות הספורט – וסדר היום שגובש יעניק לכל תלמיד שגרה מובנית וברורה שמתחילה במפגשי בוקר, ממשיכה בלמידה רב תחומית ומסתיימת במפגשי סוף יום.

שר החינוך הרב רפי פרץ הסביר שבכל העולם מתמודדים עם חזרה ללימודים באופן שונה מבעבר: "כוחה של מערכת החינוך הישראלית ביכולתה להגיב במהירות וביעילות, ולצלוח מעברים חדים בין שגרה לחירום. ככה עשינו בסבב האחרון בעזה, וככה בדיוק כאשר הגבנו מיידית לסגירת מוסדות החינוך ובו ביום הפעלנו מערך של למידה מרחוק".