במקום הסמכה לרבנות: הרבנות הראשית מציעה - מבחנים תורניים לנשים

על רקע עתירה לבג"ץ המבקשת גישה למבחני הרבנות גם לנשים, הרבנות הראשית דוחה את הבקשה ומציעה מבחנים תורניים כחלופה

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 08/12/19 12:12 י בכסלו התשפ

במקום הסמכה לרבנות: הרבנות הראשית מציעה - מבחנים תורניים לנשים
הרבנית עברון עם עמיתות בבית המדרש, צילום: אור תורה סטון

הבוקר (א') נודע כי הרבנות הראשית  שללה את האפשרות של נשים לגשת למבחני רבנות (ללא הסמכה לרבות)והציעה במקום זה שיגשו למבחנים תורניים לנשים וזאת בכדי שגם הן יהיו נגישות לידע הלכתי. במסמך פנימי שניסח יועצה המשפטי עו"ד הראל גולדברג ופורסם באתר ynet, הוא מציע להקים ערוץ חלופי שיאפשר הנגשת הידע ההלכתי לנשים, אך יחד עם זאת שולל הסמכה לרבנות. 

עו"ד גולדברג הציע את ההנגשה במסגרת תשובת המדינה לעתירה שהוגשה לבג"ץ שביקשה לאפשר לנשים לגשת למבחני הלכה הרשמיים כמו הגברים. גולדברג טען כי אומנם אין באפשרות הרבנות לאפשר הסמכה לרבנות לנשים, אך יש למצוא עבורן חלופה הולמת.

"בהתאם לעמדתה ההלכתית של מועצת הרבנות הראשית, המשקפת את העמדה המסורתית-הלכתית הרווחת מזה דורות רבים בעולם האורתודוכסי, לא ניתן להסמיך נשים לתפקידי רבנות", הסביר גולדברג במסמך. "הואיל ותפקידה של הרבנות הראשית לתת כשירות לתפקידים רבניים, אך ברור הדבר שתנאי סף לגשת לבחינות הוא שהנבחן יוכל להיות כשיר לכהן כרב".

עו"ד גולדברג מוסיף במכתבו כי: "לא מן הנמנע שיש מקום ליצור מסלול השכלה ייעודי מוכר עבור נבחנים אשר מבקשים להיבחן על הידע ההלכתי שצברו וזאת במנותק ממתן כשירות לכהן בתפקידי רבנות, בדומה למסלולי השכלה גבוהה אחרים". הוא הדגיש כי "הרבנות הראשית איננה אמונה על כך, וספק רב האם כגוף רבני מסמיך היא מוסמכת לעסוק בעניין זה", ולכן "ככל שמבקשים לבחון את קידומו של רעיון זה, יש לבוא בדברים עם הגורמים השלטוניים המופקדים על הנושא".

העתירה לבג"ץ שהוגשה ע"י ארגון עתים, מרכז רקמן באוניברסיטת בר אילן וקולך, טענה שמכיוון שאין באפשרות נשים להיות מוסמכות לרבנות הן נפגעות כלכלית שכן הן אינן יכולות לקבל הטבות שכר ולהגיש מועמדויות לתפקידים במגזר הציבורי, דבר שיוצר חוסר שיוויון. תשובתו של גולדברג נועדה למצוא פתרון שיתן מענה מספק זאת מבלי להסמיך לרבנות.

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', מסר בתגובה: "עתירת עתים, יחד עם מרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן, קולך ושורה של נשות הלכה, באה לתקן את המציאות בה לימודים תורניים של נשות הלכה אינם מוכרים. לנשות הלכה יש תרומה אדירה לעם ישראל וכל פתרון צריך למנוע את המשך האפליה ולאפשר הכרה שווה. אנו נבחן את הדברים כשנקבל אותם כמקובל בתוך מסגרת העתירה, ומקווים שהרבנות תצטרף לתיקון היסטורי ולהסרת חסמים שמונעים צמיחה של עולם התורה".