ממצאים היהודיים גנובים מוחזקים במוזיאון הלובר: תביעה הוגשה בצרפת

נאמני הקדש קברי המלכים הגישו תביעה נגד מוזיאון הלובר בצרפת, בה הם דורשים להחזיר לידי ישראל ממצאים יהודיים שנגנבו מקברי המלכים לפני 150 שנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/19 22:04 א בחשון התשפ

ממצאים היהודיים גנובים מוחזקים במוזיאון הלובר: תביעה הוגשה בצרפת
הכניסה לאתר קברי המלכים ודגל צרפת ברקע, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול (ג') הגישו נאמני הקדש קברי המלכים, שלוחי בית הדין הרבני, הפועלים להשבת המתחם לידי מדינת ישראל, תביעה נגד מוזיאון הלובר הצרפתי בשל אחזקת ממצאים שנגנבו בחפירות ארכיאולוגיות שבוצעו לפני כמאה וחמישים שנה מבלי למסור מידע על המוחזק במרתפי המוזיאון.

את התביעה מלווה רעות אודם, דוקטורנטית במחלקה לארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן מומחית לקברי המלכים, שמספרת שלפני 150 שנה ארכיאולוג צרפתי בשם דה-סוסי קיבל רשיון חפירה מהסולטן הטורקי ובמהלך החפירות נגנבו הממצאים והועברו בצרפת. אודם מציינת כי באותם ימים לא היה בצרפת חוק המורה על האופן בו יש לנהוג בממצאים ארכיאולוגיים, אך כיום החוק בצרפת והוא הקובע כי יש להותיר את הממצאים במקום בו נמצאו על מנת לאפשר את חקר התקופה. 

אודם הסבירה כי שלושה עשר ארונות קבורה יהודיים שנמצאו בחפירות מוצגים במוזיאון הלובר, אך ממצאים רבים מוחזקים בקופסאות חתומות. על אחד מארונות הקבורה הללו מופיע הכיתוב בעברית 'סדאן מלכתא', ארון זה מיוחס למלכה הלני "המלכה שאנחנו מכירים מהמשנה והגמרא והלכות רבות נלמדות ממנה. ארון הקבורה שלה נמצאת כעת בלובר, והשאלה הבסיסית כלפי הלובר וכלפי כל מי שבליבו רגש יהודי או כלל עולמי, היא האם כוונת המנוחה הייתה שארונה יוצג בצרפת כאשר היא עצמה הייתה יהודייה שביקשה להיקבר בירושלים. בנה, המלך מונבז, עשה מאמצים גדולים כדי להביא אותה לקבורה בירושלים באתר קברי המלכים".

עוד אמרה אודם: "דה סוסי הבריח את כל מה שהוא מוצא. חלק מוצגים בתערוכה וחלק מוחזק בקופסאות שאנחנו יודעים שקיימים במרתפי הלובר. אנחנו לא ממש יודעים מה יש שם. הגשנו בקשה לקבל מידע ולחקור את הממצאים כדי ללמוד על חיי היהודים בתקופה. הלובר התעלם מהבקשות במשך תקופה ארוכה. אחר כך אמרו שצריך לבדוק את הנושא. כבר שנתיים אנחנו מנהלים פניות מולם. בעולם מתוקן זה לא צריך להיות".

אודם הבהירה כי  משרד החוץ מודע לתביעה ומעודכן על פרטיה והתביעה שהוגשה לא נועדה להצהרת כוונות אלא מתוך נכונות להליך משפטי של ממש מתוך תקווה למשפט צדק במדינת חוק מתוקנת. 

כשהתבקשה לשער מה יכול היה להימצא בחפירותיו של דה סוסי על פי המקובל בחפירות מקבילות, מספרת אודם: "בדרך כלל מוצאים אביזרים שונים שנקברו יחד עם הנפטר. משערים שיש תכשיטים ושרידי פריטים אישיים שהנפטר ביקש שיקברו אתו. זה מה שהיה נהוג, בעיקר כשמדובר במתחם קבורה גדול כל כך. מדובר במערת קבורה עם 47 כוכי קבורה. כל משפחתה של הלני המלכה נקברה שם במשך הרבה שנים. אנחנו צופים למצוא שם ממצאים שיוכלו ללמד אותנו על מה שהיה שם בעבר. לצורך הדוגמא, במערת קבורה אחרת בירושלים, קברי כתף הינום, נמצא קמע קטן עם ברכת כהנים הקדום ביותר בעולם. לממצאים כאלה יש משמעות היסטורית לעולם היהודי ולעולם כולו".

אודם הסבירה כי לא בוצעה כל מכירה של מתחם קברי המלכים, אלא שלאחר שהאתר נרכש על ידי יהודיה-צרפתייה בשנת 1878 היא העבירה אותו למשמרת לממשלת צרפת, וכך כתבו בני משפחתה, שהמקום ניתן למשמרת, כאשר "כתנאי לכך נקבע כי ממשלת צרפת מתחייבת להשאיר את המקום פתוח לביקור יהודים ולשמר את הזיכרון היהודי של המקום. ממשלת צרפת מתחייבת להציב שלט במקום שבו נכתב שהמקום נקנה על ידי משפחתה של אותה יהודיה ובני הדודים שלה, האחים פרר, ושהוא מיוחס לקברי מלכי יהודה. ממשלת צרפת לא ממלאה את התנאים שעליהם חתום ראש הממשלה שלהם".