מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

המומחה המדיני מפוצץ את הבלון: קנדה ייצאה נשק לישראל בעשרות מיליונים בלבד

לאחר הכרזת קנדה על השהיית עסקאות ייצוא הנשק לישראל, המומחה המדיני ד״ר אייל רובינסון התראיין ל״חדשות כיפה“ והעריך: פעולה מיידית ברפיח עלול לגרור הכרזות דומות - ולא תקרה בקרוב

חדשות כיפה חיים ג׳רבי, חדשות כיפה 21/03/24 14:12 יא באדר ב'

המומחה המדיני מפוצץ את הבלון: קנדה ייצאה נשק לישראל בעשרות מיליונים בלבד
שרת החוץ הקנדית מלאני ג'ולי, צילום: Victor Mogyldea,Shutterstock

מלאני ג'ולי שרת החוץ של קנדה הודיע אמש (ג') על עצירת עסקאות הנשק עם ישראל בשל המלחמה, זאת לאחר שבדיון שנערך בית הנבחרים הקנדי יממה קודם לכן אושרה החלטה בנושא. ד"ר אייל רובינסון, מומחה ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת אריאל, אמר בריאיון ל"חדשות כיפה" כי ההחלטה ש קדם ראש ממשלת קנדה יחד עם שרת החוץ שלו הגיע דווקא לאחר שטירפד דרישה כבדה יותר של שותפתו לממשלה, "המפלגה הדמוקרטית החדשה", להכרה מיידית במדינה פלסטינית.

הייצוא הקנדי לישראל הכפיל את עצמו מאז המלחמה

"הייצוא הביטחוני כולו של קנדה לישראל בשנת 2022 עמד סך הכל על 15 מיליון דולר. זה לא הרבה בכלל " מרגיע רובינסון. "אפשר אפילו לומר שזה טיפה בים מתוך סך הייבוא הביטחוני של ישראל". "יחד עם זאת", הוא מבהיר, "מאז השבעה באוקטובר ייצוא האמל"ח הקנדי הכפיל את עצמו והגיע לסך של 28 מיליון דולר ובהחלט מדובר בעלייה משמעותית באחוזים ביחס לייצוא שקדם למלחמה".

תעשיות הנשק הישראליות שמייצאות נשק לבריטניה

כיוון שמדובר בהיקף זניח יחסית של ייצוא ביטחוני, אייל מסביר כי מדובר במהלך יותר סמלי מאשר אופרטיבי אך הוא עלול לתת רוח גבית למדינות נוספות ששוקלות החלטות דומות. בתוך כך, הוא מציין בפנינו כי התעשיות הביטחוניות הישראליות כדוגמת אלביט, רפאל והתעשייה האווירית מייצאות נשק עבור קנדה כבר שנים רבות.

אילו עסקאות נעשו בשנים האחרונות?

ד"ר רובינסון מציג מספר דוגמאות עכשוויות לעסקאות נשק שבוצעו עם קנדה. "ב-2022 אלביט מכרה מערכות אוויריות לצבא קנדה בכמה מיליוני דולרים. היא מכרה גם סונר לחיל הים הקנדי, נמכרו גם כוונות נשק תרמיות ב-2021 וב-2015 נמכר מכ"ם על ידי התעשייה האווירית. בנוסף, הוא מזכיר: "היה גם שיח שלם על מכירת מל"טים ישראלים עם יכולות התקפיות לקנדה".

הוא מדגיש כי דווקא בשנים האחרונות קנדה מהווה לקוח יותר משמעותי ביחס לשנים עברו. "בעידן שאחרי הפלישה הרוסית מדינות נאט"ו וביניהם גם קנדה הרחיבו את ההוצאה הביטחונית כך שקנדה כן מהווה לקוח דווקא לשוק הנשק הישראלי".

"הרפר היה הרבה יותר פרו ישראלי בעמדות הבסיס שלו"

לצד עסקאות הנשק והסחר הביטחוני, מימד נוסף שקושר את ישראל עם קנדה הוא שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני אותו הוא מגדיר כקשר אשר התחזק משמעותית החל משנת 2006 בעיקר בגלל ראש הממשלה הקנדי הקודם, סטיבן הרפר, שהגיע מהמפלגה השמרנית. "הרפר היה הרבה יותר פרו ישראלי בעמדות הבסיס שלו, והוא נתן לישראל גיבוי ואשראי כמעט בלתי מוגבל בכל הפעולות המבצעיות שלה, החל ממלחמת לבנון השנייה ודרך מבצע עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן".

"בתקופתו של הרפר התהדק השת"פ הביטחוני והמודיעיני וזה בא לידי ביטוי במאבק בטרור, בחילופי מודיעין סיכולי בין ארגוני הביון של המדינות, ובשת"פ ביטחוני בתחום הטכנולוגיה והסייבר, כך שגם הדברים האלה ככל שיהיו נתונים בסכנה בהמשך בהחלט משמעותיים למערכת היחסים בין שתי המדינות".

עלייתו של טרודו - תומך ותיק של פתרון שתי המדינות

אלא שכשנה בלבד לאחר צוק איתן, ב-2015 הרפר הפסיד את הבחירות למנהיג המפלגה הליברלית, ג'סטין טרודו, תומך ותיק ועקבי של פתרון שתי המדינות. רובינסון ממהר להרגיע "לאורך כל הקדנציה שלו הוא הדגיש את התנגדותו לתופעות כמו ה-BDS והוא שב והגן על הזכות של ישראל להגן את עצמה, ובכל זאת קשה לקרוא לו תומך ללא תנאי כמו שהיה סטיבן הרפר".

המלחמה בעזה, אומר רובינסון, היא שהובילה להקשחת עמדותיו של טרודו, מהלך שהחל לאט ובהדרגה לאורך חודשי הלחימה הקרקעית בעזה. "אחרי השבעה באוקטובר הוא אמנם הדגיש את הזכות של ישראל לפעול התקפית ברצועה, אבל לאט ובהדרגה הוא הקשיח את העמדות שלו, וכבר בנובמבר 2023 הייתה לו התבטאות ביקורתית מאוד, כשקרא לשים סוף ל'הרג נשים, ילדים ותינוקות בעזה'".

"טרודו טירפד הכרזה על הכרה במדינה פלסטינית - זה לא עבר בקלות בגרון"

ההחלטה "להסתפק" בהשהיית ייצוא הנשק עם ישראל ולא להכריז מיידית על הקמת מדינה פלסטינית הצליחה לאכזב גם גורמים פנימיים בממשלה הקנדית. "לטרודו יש בסופו של דבר קואליציה עם מפלגה שנקראת 'המפלגה הדמוקרטית החדשה' שהיא מפלגת שמאל מרכז. היא מאוד ביקורתית כלפי ישראל והיא חזרה ודרשה נקיטת צעדים משמעותיים בעקבות המלחמה".

"את ההכרזה על הכרה במדינה פלסטינית טרודו טירפד וזה לא עבר בקלות בגרון" הוא ממשיך." בסוף טרודו נסמך על המפלגה הזו כדי להעביר חקיקה פנימית, והוא הולך בין הטיפות יחד עם שרת החוץ שלו מלני ג'ולי. הם החריפו את הקו מול ישראל אבל בסופו של דבר עדיין נוקטים בגישה מאוזנת שאפשר לאפיין אותה כפרו ישראלית עם נגיעות ביקורתיות שהולכות ומתגברות".

ההכרזה הקנדית עלולה להשפיע גם על מדינות נוספות?

"יש מספר מדינות שבהם כבר מופעלים לחצים מצד קבוצות אינטרס ולובי, אחת מהן היא בריטניה שבה יש ייצוא נשק משמעותי לישראל. השאלה הזו כבר עלתה שם מדרגה ונמצאת במקום של דיבייט פוליטי לגבי האופן שצריך לקבל הכרעה בנושא הזה ככל שהמלחמה תימשך. ובהחלט סביר שההחלטה הקנדית תיתן רוח גבית למדינות ששוקלות החלטות דומות".

במצב הנוכחי פעולה קרקעית ברפיח עלולה להביא לחרמות נוספים

רובינסון מוסיף כי פעולה קרקעית ברפיח במצב הנוכחי עלולה לדחוף הכרזות דומות על הקפאת ייצוא הנשק לישראל. "כרגע במתווה הנוכחי, במאפיינים הנוכחיים, עם המצב ההומניטרי הנוכחי של האוכלוסייה ברצועה, רוב מוחלט של מדינות העולם, לרבות ארצות הברית, מתנגדות לו, ומביעות את ההתנגדות הזו באופן הצהרתי מלא ובלי להתבייש. כך שעצירה של מכירת האמל"ח לישראל היא בהחלט צעד הצהרתי שיינקט".

לסיום רובינסון הגדיר את משמעות ההכרזות על השהיית עסקאות לייצוא נשק עם ישראל. "חשוב לזכור שזה לא לחצן 'און ואוף' שאפשר פשוט ללחוץ ולהפסיק מיידית. אפשר לעצור עסקאות חדשות שנמצאות על הפרק, או שנידונות בהמשך, אך יהיה קשה מאוד לעצור עסקאות שכבר סוכמו".