צפו כמו ב"מוצאים את נמו": צבת ים מאילת ניצלה בפעם השלישית בשמונה שנים

בפעם ה-3 בתוך פחות מעשר שנים, צבת ים נדירה בשם "דרורה" ניצלה על ידי פקח רשות הטבע והגנים עומרי עומסי ואנחנו זכינו לתיעוד נדיר ומרגש. "הצב בסכנת הכחדה חמורה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/03/24 08:45 ל באדר א'

כמו ב"מוצאים את נמו": צבת ים מאילת ניצלה בפעם השלישית בשמונה שנים
צבת הים הנדירה, צילום: עומרי עומסי

לפני כשנתיים וחצי הציל פקח היחידה הימית באילת עמרי עומסי צבת ים מסוג קרנית נדירה לאחר שחילץ חוטי דיג וקרסים מפיה בזמן שאכלה פגר של דג שהיה מסובך בציוד דיג. במהלך השבוע החולף הגיעו מספר דיווחים מאזרחים על צבה שהסתבכה עם חוט דיג.

אמש (שבת) הצליח עמרי לאתר את הצבה ולהוציא אותה לחוף למכל בידוד במצפה התת ימי באילת, ולמחרת הסיע את הצבה להמשך טיפול במרפאה ברחובות.

הקרס שנמצא בצבה

הקרס שנמצא בצבה צילום: צחי אייזנברג מרפאת כל חי

הצילו את אותה צבה כבר ב2016

מבדיקה שנערכה לצבה, עלה כי בגופה נמצא שבב זיהוי, שבב זה הוחדר לגופה עוד בפברואר 2016. בתאריך זה חולצה הצבה על ידי המנהל המדעי של המצפה התת ימי באילת, אביב לוי. בפעם הזו גם כן חולצו קרסים מגופה של הצבה.

"המין בסכנת הכחדה חמורה"

הפקח עומרי עומסי סיפר: "יצאתי לצלילה חופשית ביום שלישי אחר הצהריים, שמחתי לפגוש צבת ים ממין קרני שכידוע הוא צב בסכנת הכחדה חמורה בעולם. במבט מקרוב זהיתי כי מדובר בצבת הים שאנחנו מנסים לאתר בשבוע האחרון. חוט דיג נראה משתלשל פתח הקלואקה של הצבה הצביע על מצב שיכול להתפתח למסכן חיים, ככל הנראה מדובר בחוט דיג וקרסים שבלעה הצבה ועלולים להביא לסיבוכים קשים ומוות. קיבלתי החלטה בזמן אמת להוציא את הצבה לחוף בעצמי, חילצתי את הצבה והעברתי בדחיפות לטיפול רפואי".

צבת הים שניצלה צילום: עומרי עומסי

"לאחר התייעצות עם ד"ר יניב לוי מנהל מרכז ההצלה לצבי ים ברשות הטבע והגנים", המשיך הפקח, "העברתי את הצבה לבידוד במצפה התת ימי באילת ובסיועו של הצוות המקצועי של המצפה. יום לאחר מכן, הסעתי אותה לטיפול ברחובות למרפאת כל חי, הצבה עברה בדיקת רנטגן והקרס הוצא מגופה".

במרכז ההצלה לצבי ים מדווחים שהצבה "דרורה" מוכרת למעשה מאז שהוצלה על ידי צוות המצפה התת ימי ב-2016 אך מאז ועד היום, היא נצפתה במפרץ אילת 15 פעמים לאורך השנים בפעילויות שונות.

צבת הים "דרורה"

צבת הים "דרורה" צילום: עומרי עומסי רט"ג

מרכז ההצלה מפעיל פרויקט הנקרא Project see turtle דרך הפייסבוק שבו כל צוללן שצילם צב יכול להעלות את התמונות וצוות מרכז ההצלה מזהה אם הצב מוכר מתצפיות קודמות, בעזרת תוכנה לזיהוי פנים ומבנה סידור הקשקשים. במקרה שהצב לא מוכר, זוכה המדווח/ת לבחור את שם הצב. כך גם דרורה קיבלה את שמה שניתן לה על ידי גולן רידר, שזיהה אותה לראשונה.