הוועדה לחקר אסון מירון: אחריות אישית על נתניהו, אוחנה והמפכ"ל

שלוש שנים לאחר אסון מירון, ועדת החקירה מטילה אחריות אישית על ראש הממשלה, השר לביטחון פנים והמפכ"ל כמו גם על שורת בכירים נוספים | אוחנה לא יוכל לכהן כשר פנים, המלצה לפטר את שבתאי אילולא המלחמה | הוועדה הדגישה מפורשות: הקהל לא אשם במה שקרה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/24 12:05 כו באדר א'

הוועדה לחקר אסון מירון: אחריות אישית על נתניהו, אוחנה והמפכ"ל
האסון במירון בשנה שעברה, צילום: David Cohen/Flash90

שלוש שנים אחרי אסון מירון ושנתיים וחצי לאחר שקמה ועדת החקירה לבדיקת האסון, מפרסמת היום (ד') הוועדה את מסקנותיה. במהלך השנתיים האחרונות העידו בפני הוועדה שורת בכירים ובניהם ראש הממשלה נתניהו, השר לביטחון פנים דאז אוחנה ומפכ"ל המשטרה שבתאי.

בפתח הדו"ח הדגישה הוועדה הצורה ברורה ומפורשת: "את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע. הכתובת הייתה על הקיר הרבה קודם לקרות האסון. היא הייתה כתובה באותיות קידוש לבנה, בצורה חדה וברורה, אך נותרה שם בלא מענה".

ועדת החקירה לאסון מירון

ועדת החקירה לאסון מירון, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

אחריות אישית על הבכירים

הוועדה הטילה אחריות אישית על ראש הממשלה נתניהו, אמיר אוחנה, המפכל שבתאי, ממ"ז צפון שמעון לביא, הרב שמואל רבינוביץ, ראש המועצה סופר ועוד. אוחנה לא יוכל לכהן בעתיד כשר הפנים. ועדת החקירה אף ממליצה לסיים את תפקידו של יוסף שווינגר מנכ"ל המקומות הקדושים, ודורשת את הרחקתו מאירועי מירון.

ועדת החקירה נימקה את החלטתה לגבי נתניהו: "יש יסוד סביר לכך שנתניהו ידע שאתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, ושהליקויים עלולים ליצור סיכון להמוני המשתתפים בהילולה שנערכת במקום בל"ג בעומר. לכל הפחות, בנסיבות העניין היה עליו לדעת על כך לאחר שהנושא הגיע למשרדו פעמים רבות, ולאחר שהוא עצמו נדרש לו מספר פעמים בדיוני הממשלה".

נתניהו

נתניהו, אחריות אישית על אסון מירון , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

אחריות אישית למפכ"ל ולמפקד המחוז

כזכור, מיד לאחר האירוע קיבל על עצמו מפקד המחוז שמעון לביא אחריות לאירוע, ואף התפטר בהמשך. בוועדת החקירה לא התעלמו מהעניין והדגישו בדו"ח: "ניצב שמעון לביא קיבל על עצמו אחריות מיד לאחר האירוע. בהמשך אף הסיק מסקנות אישיות והתפטר מתפקידו. בכך נהג כמצופה ממפקד ועל פי ערכי הפיקוד של המשטרה".

לעומתו, הוועדה קבעה כי בנסיבות רגילות הייתה ממליצה לסיים את תפקידו של המפכ"ל שבתאי. אולם על רקע המלחמה, ובהתחשב בנסיבות החליטה הוועדה: "אנו מותירים לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו". היא הסבירה כי על המפכ"ל נופלת אחריות אישית וכי "שבתאי היה מודע לכך שסכנת הצפיפות בהילולה, עולה כדי סכנת חיים חמורה וממשית לחיי אדם".

המפכ"ל שבתאי מעיד בוועדת החקירה

המפכ"ל שבתאי מעיד בוועדת החקירה צילום: Oren Ben Hakoon,Flash90

הוועדה מדגישה: הקהל לא אשם באסון

הוועדה אף המשיכה ופירטה את שני הגורמים הישירים לאסון: העדר ניהול הקהל באירוע, ותשתיות לקויות במתחם. עוד ביקשה להדגיש הוועדה: "כיוון שהנטייה להאשים את הקהל בעקבות אסונות באירועים המוניים היא נטייה רווחת, ראינו חשיבות להבהיר את הדברים ולומר מפורשות כי התנהגות הקהל לא הייתה אחד הגורמים לאסון. הקהל אינו אשם במה שקרה".

הוועדה אף הסבירה, כי על אף שבמקור היו אמורים להיות שוטרים בתחתית המעבר, בפועל מפקד הכוח הוציא אותם להתרעננות בסיום ההדלקה של חסידות תולדות אברהם, זאת בלי לקחת בחשבון שבמעלה המעבר נערכה ההדלקה של חסידות תולדות הארון. לפיכך, הדגישה הועדה: "השוטרים השוטרים שהוצבו בעמדה התחתונה התחתונה של המעבר כלל לא היו בעמדה וממילא לא יכלו לסייע בניהול הקהל, למנוע את קריסתו או לדווח על המתרחש במקום".