מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

יאיר לפיד על פסיקת בג"ץ: לא מרגיש בצד המנצח

בוקר אחרי ביטול פסקת הסבירות, ראש האופוזיציה אומר: "אני לא יודע אם בג"ץ תפקידו בעולם זה לזכות בתחרות פופולריות, תפקידו לפסוק על פי החוק" והוסיף: "עכשיו יש לוחמים בעזה שזה לא מעניין אותם, והם צודקים כי הם נלחמים שם ביחד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/01/24 09:02 כא בטבת התשפד

יאיר לפיד על פסיקת בג"ץ: לא מרגיש בצד המנצח
לפיד. , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד, התראיין ברדיו 103FM והתייחס לפרסום של בית המשפט העליון על פסילת התיקון לחוק היסוד שביטל את השימוש בעילת הסבירות, זאת ברוב של 8 מול 7 שופטים. לפיד התייחס גם למלחמה ביומה ה 87 ותיאר כיצד צריכה להיראות רצועת עזה אחרי המלחמה.

"בית המשפט פסק את הפסיקה היחידה שיכול היה לפסוק בתנאים האלה, וכולם צעקו לכמה שעות את הצעקות שהיה ברור שיצעקו, וזהו זה נגמר", טען ח"כ לפיד בפתח השיחה. "אנחנו נצטרך לחוקק חוד יסוד חקיקה כדי שהדברים האלו יהיו מוסדרים, צריך לעשות את זה בהסכמה לאומית רחבה. כדי למנוע את זה, גם בג"ץ לא שמח על זה שהוא צריך להיכנס לזה, חשב שזו חקיקה שגויה, אני לא יודע אם בג"ץ תפקידו בעולם זה לזכות בתחרות פופולריות, תפקידו לפסוק על פי החוק - זו הפסיקה היחידה שהייתה יכולה להיפסק. עכשיו יש לוחמים בעזה שזה לא מעניין אותם, והם צודקים כי הם נלחמים שם ביחד".

היכולת להגן על הלוחמים שלנו השתפרה

"אני לא מרגיש בצד המנצח", הודה, והוסיף: "אני מרגיש שנהיה פה טירוף מערכות גמור שבין השאר הוביל אותנו לאסון השבעה באוקטובר וגרם למדינת ישראל נזק, אני לא רואה שום שמחה ביום הזה. הובילו את בית המשפט לפינה שבה הוא נאלץ לפסוק במה שהוא אמר אלף פעם שהוא לא מעוניין לפסוק בוא. אני רוצה לחיות במדינת חוק, דמוקרטית, ואנחנו צריכים עכשיו לשים את זה מאחורינו כי יש לנו מלחמה לנהל"

על השפעת הפסיקה וההתנהלות המשפטית בארץ על זכויותיהם של חיילי צה"ל בבית הדין בהאג, הבהיר: "כל דבר שבוא הממשלה מכרסמת בעצמאות השיפוטית בישראל מכרסם גם ביכולת להגן על הלוחמים שלנו בהאג. הטענה הישראלית הייתה, 'אנחנו לא צריכים בייביסיטר, אנחנו יודעים לפקח עצמאית על עצמנו, יש הפרדת רשויות', וגם היום אנחנו נדע לבוא למערכת המשפטית הבינלאומית ולהגיד לה את אותו דבר, ומהבחינה הזו היכולת להגן על הלוחמים שלנו השתפרה אתמול בערב באופן משמעותי".

היום שאחרי

"יש איזה דבר מוזר, שנתניהו מסתובב ועושה מסיבות עיתונאים ואומר 'לא נעביר את עזה לשלטון אבו מאזן', אף אחד לא הציע את זה", טען, "אני מאוד רוצה לעורר את הדיון הזה, יש תוכנית, אני מציע להיכנס. אני לפני חודש פרסמתי תוכנית היום שאחרי, בתוכה יש הרכיבים האזרחיים והביטחוניים. ביטחון ישראל יישאר בידיי ישראל, לא נסמוך על אף אחד. אני חושב שבשנים הקרובות נצטרך את הביטחון הישראלי, ראינו מה קרה שם בצפון, יש 15 אלף חיילי יוניפי"ל שאמורים להיות בדרום לבנון, אין משקפת מספיק טובה בעולם בשביל לראות איפה הם נמצאים".

לאור אמירותיו תהו צמד המגישים האם לדעתו הדרך להכנעת חמאס עשויה לקחת מספר שנים, וח"כ לפיד חידד: "אני חושב שאנחנו נצטרך לשמור על זה שהם לא יחזרו. הם ינסו לחזור, אתה צריך למגר אותם, את היכולות השלטוניות שלהם, ואז לוודא שאין להם דרך לחזור. למגר את היכולות הביטחוניות שלהם ואפשרות לשלוט בעזה זה אפשרי, זה שהם ינסו לחזור בוודאי שהם ינסו אנחנו נצטרך למנוע את זה. אין ויכוח על זה היום שלא היה צריך לעשות את ההתנתקות בלי להגיע לסוג של הסכם, עכשיו אתה צריך להגיע למצב שבו אתה בונה יחד עם המדינות הערביות המתונות, ארה"ב צריכה להוביל את זה, אתה בונה חגורת תמיכה רחבה".

"לרשות הפלסטינית יש פשוט מנגנון אזרחי בתוך עזה", המשיך, "זה טיפשי לא להשתמש בתשתית כזו, הם גם לא מזוהיי חמאס, והם צריכים להיות מרכיב בזה כי בלי שיהיה מרכיב כזה אפשר יהיה להביא את הסעודים, או מדינות ערביות אחרות. לא חושב שקטאר וטורקיה צריכות להיות מעורבות, הן היום מדינות עוינות".

לסיום, פרש לפיד את משנתו בכל הנוגע ללחימה בגבול הצפוני נגד האיום של חיזבאללה. "אם יהיה צורך כן, צריך לתת הזדמנות למאמץ המדיני שעכשיו האמריקנים עושים. בלינקן מגיע לאזור, זה חלק מהמאמץ. צריכים להבין, אם המאמץ המדיני לא יצליח להרחיק את חיזבאללה מגבול הצפון לא תהיה ברירה לישראל אלא לעשות את זה בכוח. לא נסכים שתושבי מנרה וקריית שמונה יחיו תחת האיום הזה לנצח נצחים".